تفاوت های بین روش طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) و طراحی سایت آداپتیو (انطباقی) – بخش دوم

تفاوت های بین روش طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) و طراحی سایت  انطباقی ( آداپتیو ) – بخش دوم : همانطور که بخش اول این مقاله ذکر شده ، برای طراحی کردن سایتی که قابلیت پشتیبانی از نمایشگرهای دستگاه های مختلف را داشته باشد ، اصطلاحا multi-device friendly باشد ، از یکی از دو روش طراحی سایت ریسپانسیو یا طراحی سایت آداپیتو استفاده می کنیم . در بخش اول این مطلب تعدادی از زمینه هایی که باید در مورد این دو روش بررسی می شد را بررسی کردیم و تعدادی از تفاوت های این روش ها و نقاط قوت و ضعف آن ها آشکار شد . حال به ادامه بررسی این زمینه ها و موارد متفاوت در این دو روش خواهیم پرداخت .

طراحی سایت ریسپانسیو

 

میزان محبوبیت و مورد استفاده قرار گرفتن روش های طراحی سایت ریسپانسیو و طراحی سایت آداپتیو

در پیش بینی آینده کاری طراحان سایت در استفاده از این دو روش برای طراحی وب سایت های multi-device friendly ، خاصیت روان بودن چیدمان (layout) و طرح سایت های ریسپانسیو مزیتی است بر سایت های آداپتیو . این مسئله به این دلیل است که وب سایت های ریسپانسیو تنها برای پشتیبانی از تعداد خاصی از نمایشگرها و عرض هایشان که در طراحی آداپتیو با تعیین نقاط شکست مشخصشان می کردیم ، طراحی نشده اند ؛ بلکه هدف از طراحی سایت ریسپانسیو این است که به واسطه مدیا کوئری ها از تمام عرض ها و نمایشگرهای مختلف پشتیبانی کند ، حتی دستگاه هایی که در بازار امروز و میان کاربران از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند . در نتیجه اگر در آینده دستگاهی با ابعاد نمایشگر متفاوت از دستگاه های رایج میان کاربران محبوبیت کسب کند و مورد استفاده قرار گیرد ، نیازی ایجاد تغییر در کدهای یک سایت ریسپانسیو نیست و به طور طبیعی سایت در آن دستگاه هم به درستی به نمایش در می آید .

از طرفی با دیدن گستره عجیب و فراوان دستگاه های مختلف (که در آگوست ۲۰۱۵ حدود ۲۴۰۰۰ دستگاه اندرویدی با ابعاد مختلف در بازار موجود بود) به این نتیجه می رسیم که داشتن سایتی که از حداکثر نمایشگرهای این دستگاه ها پشتیبانی کند بسیار در موفقیت آینده وب سایت ما در فضای وب حائز اهمیت است . همچنین اگر بخواهیم با استفاده از روش طراحی سایت آداپتیو برای این حجم فراوان از دستگاه ها برای وب سایتمان نقاط شکست تعریف کنیم ، کاری بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است . همینطور این روند تنوع دستگاه ها روز به روز در حال افزایش است .

در سمت دیگر این مقایسه و پیش بینی آینده طراحی سایت ریسپانسیو ، اگر سایتی آداپتیو طراحی شده باشد و قابلیت پشتیبانی از دستگاه هایی که به تازگی در بازار محبوب شده اند را نداشته باشد ، بنابراین طراح سایت مجبور می شود که برای ابعاد نمایشگر دستگاه جدید نقطه شکست آن را در کدهای سایتش تعریف کند . این کار به زمان طراحی و توسعه و پیاده سازی سایت می افزاید و همچنین تامین هزینه های پروژه و پشتیبانی سایت را برای کارفرما کمی دشوار می کند . پس به این مسئله پی می بریم که برای یک وب سایت آداپتیو ، دائما طراح سایت باید بازار دستگاه های مورد استفاده کاربران را بررسی کند و به محض ورود یک دستگاه با ابعاد تازه به بازار مصرف کاربران ، نقطه شکست آن را به کدهای سایت اضافه کند و این مسئله دردسرهای مذکور را به دنبال دارد .

تفاوت های طراحی سایت ریسپانسیو و وب سایت آداپتیو از بعد سرعت و عملکرد

مدت هاست که روش طراحی ریسپانسیو متهم به ضعیف بودن در سرعت بارگذاری و دانلود و عملکرد کلی در وب سایت است . چون طراحان سایت به راحتی مدیا کوئری ها را در بین کدهای CSS قالب سایت قرار می دادند ، در نتیجه زمانی که بر روی هر دستگاهی در حال بارگذاری بود تمام فایل CSS پروژه بر روی آن اعمال می شد ، در حالی که فقط مدیا کوئری مربوط به آن اندازه نمایشگر مورد نیاز به اجرا بود . اما خوشبختانه با تغییراتی که از گذشته تا به حال در این روش رخ داده است ، دیگر اغلب سایت های ریسپانسیو دچار این ضعف سرعت و عملکرد نیستند .

پایین بودن سرعت فقط مختص به سایت های ریسپانیسو نیست ، این مشکلی است که می تواند بنا به دلائل مختلف برای هر وب سایتی پیش بیاید . منابع حجیم و فایل های سنگین (مانند عکس ، فیلم ، متن ، فیدهای شبکه های اجتماعی ، اسکریپت های زیاد ، …) عامل کندی سرعت یک سایت می تواند باشد ؛ اما چه سایت های ریسپانسیو و چه آداپتیو می توانند به گونه ای طراحی و پیاده سازی شوند که از سرعت بارگذاری خوبی برخوردار باشند و به نوعی بهینه سازی شده شوند .

فراتر از چیدمان وب سایت

یکی از چیزهایی که بسیار متقاعد کننده برای استفاده از روش طراحی سایت آداپتیو است ، علاوه بر اینکه کنترل کامل برای تعیین نقاط شکست و طرح سایت دارید ، همچنین می توانید تعیین کنید که برای نمایش سایت بر روی دستگاه های مختلف چه منابعی از سایت برای دستگاه کاربر از سرور ارسال شود . تمام منابع سایت از جمله فایل های CSS , JavaScript ، عکس ها و سایر موارد را می توانید با کنترل خود و تشخیص اینکه این منبع برای دستگاه کاربر مناسب است یا خیر ، ارسال کنید .

استفاده از کدام روش برای طراحی سایت واکنش گرا مناسب تر است ؟

در واقع وقتی داریم دو روش طراحی سایت آداپتیو و طراحی سایت ریسپانسیو را با هم مقایسه می کنیم ، نمی توان به راحتی گفت که در نهایت کدام یک بهتر است و این برتری انتخاب روش برای پیاده سازی یک پروژه طراحی وب سایت بستگی به ابعاد و شرایط پروژه دارد با اینکه در کل روش طراحی ریسپانسیو مورد اقبال بیشتری از جانب طراحان سایت قرار گرفته است . البته برای یک طراح سایت حرفه ای ، ” یا ” وجود ندارد ، بدین معنا که برای پیاده سازی پروژه اش به شکلی هوشمندانه از نقاط قوت هر دو روش استفاده می کند . این روش ترکیبی از هر دو روش به ما کمک می کند تا از مزایای روش ریسپانسیو ؛ یعنی عرض دهی به عناصر صفحه به شکل روان و همچنین پشتیبانی از نمایشگرهای دستگاه هایی که ممکن است در آینده مورد توجه کاربران قرار گیرند و همچنین از مزایای روش آداپتیو ؛ یعنی کنترل بهتر طرح پروژه و بارگذاری هوشمندانه منابع وب سایت بر روی دستگاه کاربر به شکلی حرفه ای استفاده و بهره برداری کنیم .

به عنوان آخرین نکته مرتبط با موضوع این مطلب ، می توان گفت که یک طراح سایت حرفه ای با توجه به شرایط پروژه انتخاب می کند که سایت را ریسپانسیو (Responsive) یا آداپتیو (Adaptive) و یا با ترکیبی هوشمندانه از این دو روش طراحی کند .

منبع : سئو سایت وب نوش