طراحی سایت فروشگاهی : طراحی سایت فروشگاهی یا همان فروشگاه اینترنتی ، در اصطلاح به وب سایت هایی اطلاق می شود ، که به صورت آنلاین اقدام به خرید و فروش کالا و یا خدمات در فضای مجازی می کنند.

طراحی سایت فروشگاهی برای چه کسب و کار هایی مناسب است ؟
طراحی سایت فروشگاهی باید چه ویژگی ها و خصوصیاتی داشته باشد؟
در طراحی سایت فروشگاهی به چه نکات و ویژگی هایی باید توجه داشته باشید ؟
در ادامه این مقاله علاوه بر پاسخ این سوالات ، از صفر تا صد نحوه ی طراحی سایت های فروشگاهی آشنا می شوید ، با وب نوش وب را بنوشید…!

 

طراحی سایت فروشگاهی

 

انواع طراحی سایت فروشگاهی

وب سایت های فروشگاهی با توجه به هدفی که از طراحی دارند ، در انواع و مدل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره میکنیم:

طراحی سایت B2B :

این نوع از طراحی وب سایت فروشگاهی ، برای برقراری ارتباطات تجاری و خرید و فروش اینترنتی بین تاجران و دارندگان کسب و کار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سایت های فروشگاهی عمده فروش بوده و برای کاربران عادی سرویسی ارائه نمی دهند.

طراحی سایت B2C :

اغلب وب سایت های فروشگاهی از این نوع بوده و در آن ها خرید و فروش بین تاجران و صاحبان کسب و کار با افراد معمولی و مشتریان انجام می شود.

طراحی سایت C2C :

نمونه ی بارز این سایت در ایران ، وب سایت دیوار و شیپور می باشند، در این نوع از سایت های فروشگاهی افراد عادی اقدام به خرید و فروش اجناس و خدمات خود می کنند. طراحی سایت فروشگاهی C2C واسطه ها را از میان برداشته و به صورت مستقیم خرده فروشان با خریداران در ارتباط بوده و محصول و خدمات خود را به فروش می رسانند.

طراحی سایت G2B :

معاملات و مراوده هایی که دولت با صاحبان کسب و کار از طریق این وب سایت ها انجام می دهد ، شاید از وب سایت های G2B را نتوان به صورت مستقیم در دسته بندی وب سایت های فروشگاهی ارائه کرد ، ولی سایت هایی مانند وب سایت سازمان مالیات و… از این دسته می باشند.

طراحی سایت G2C :

ارائه خدمات مستقیم دولت به افراد عادی و مردم از طریق وب سایت های G2C صورت می پذیرد،  ارگان های دولتی مانند بیمه تامین اجتماعی ، وب سایت مربوط به یارانه های نقدی و … را می توان در این دسته قرار داد.

هدف از طراحی سایت فروشگاهی

همانطور که از نام طراحی سایت فروشگاهی هم مشخص است ، این نوع وب سایت برای فروش و ارائه خدمات اینترنتی برای افراد طراحی و ساخته می شوند. سایت های فروشگاهی در انواع مختلفی بوده و با توجه به نوع محصول و برند می تواند دارای گرافیک و ظاهری کاملا متفاوت باشند.

ویژگی های سایت های فروشگاهی

در ادامه به معرفی و بررسی برخی از مهمترین ویژگی های طراحی سایت فروشگاهی می پردازیم ، با وب نوش همراه باشید…

طراحی سایت فروشگاهی ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو ، یا همان طراحی سایت واکنشگرا ، قابلیتی است که باعث می شود ، وب سایت شما در تلفن های همراه ، بدون هیچگونه مشکلی و با سرعت بالا لود شده و افراد بتوانند از طریق گوشی تلفن همراه خود اقدام به وب گردی و خرید محصولات مورد نظر از سایت کنند. از آنجایی که امروزه استفاده از تبلت و تلفن های همراه هوشمند فراگیر شده ، ریسپانسیو بودن سایت به یکی از ملزومات در طراحی سایت ، و مخصوصا در طراحی سایت فروشگاهی تبدیل شده است ،
از طرفی ریسپانسیو بودن سایت بر روی سئو سایت نیز تاثیر گذاشته و به یکی از معیار های موتور های جستجو برای رتبه بندی سایت تبدیل شده است.

طراحی سایت بر اساس سئو

نکته ی مهمی که حتما در طراحی سایت فروشگاهی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید ، طراحی سایت بر اساس سئو می باشد. طراحی سایت فروشگاهی بر اساس اصول سئو باعث می شود :

  • موتور های جستجو محصولات و مقالات سایت شما را سریعتر پیدا کنند.
  • در امتیاز دهی به صفحات و وب سایت ها ، رتبه خوبی به سایت شما بدهند.
  • سرعت لود سایت مناسب بوده و کاربران در کمترین زملن ممکن به سایت دسترسی داشته باشند.
  • استاندارد های موتور های جستجو در طراحی سایت فروشگاهی رعایت شوند.
  • کراول ها و خزنده های موتور های جستجو به راحتی در میان صفحات وب سایت حرکت کنند.
  • محصولات و خد.اتی که در سایت گذاشته اید در نتایج جستجو برای کاربران در دسترس باشد.

بستر سئو سایت برای فروشگاه اینترنتی فراهم باشد. تا در صورت نیاز به انجام سئو (که شدیدا توصیه می شود) این کار در حداقل زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام گیرد.

تصاویر در طراحی سایت فروشگاهی

گرافیک ، ظاهر سایت و تصاویر اولین چیز هایی هستند که بازدید کنندگان در ورود به سایت آن هارا می بینند، یک نگاه کلی از سایت و دید اول بازدید کنندگان از سایت اولین چیز تعیین کننده برای ماندگاری و یا خارج شدن سریع کاربران از سایت می باشد
استفاده از تصاویر جذاب و زیبا ، هماهنگی رنگ های بکار برده شده در طراحی سایت فروشگاهی باعث افزایش نرخ تبدیل کاربران خواهد شد ، از طرفی هم استفاده زیاد از تصاویر و مخصوصا تصاویر غیر استاندارد باعث کاهش سرعت سایت و افزایش زمان لود شدن وب سایت خواهد شد ، این امر به سئو سایت ضربه زده و باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو خواهد شد. لذا استاندارد های طراحی سایت در استفاده از تصاویر در طراحی سایت های فروشگاهی باید پیاده سازی شده و مورد استفاده قرار گیرند.
اهمیت این امر زمانی زیاد می شود که ما قصد داریم محصولات زیادی را در صفحه قرار دهیم. اما نگران نباشید  وب نوش برای حل این مشکل راه حل های ایده آلی برای وب سایت فروشگاهی شما دارد.

طراحی سایت فروشگاهی محصول محور

در طراحی سایت فروشگاهی براساس اولویت بندی و هدف گذاری های انجام شده ، تا جایی که می توان باید محصولا را در اولویت کار قرار داد ، برای این کار بسته به نوع محصول نحوه  چینش محصولات ، گرافیک و ظاهر سایت می تواند متفاوت و تاثیر گذار باشد ، برای مثال ، اگر محصولات شما دارای ارزش بالایی بوده و برند باشند ، باید از شلوغ بودن صفحه اصلی سایت خود داری کرده و به صورت خلاصه و شیک به معرف آن ها بپردازید. و برعکس اگر هدف شما از طراحی سایت فروشگاهی فروش و ارائه محصولات ارزان قیمت به کاربران است ، می توانید این محصولات را بر اساس دسته بندی خاص خود و به تعداد زیاد در فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید.

بستر سئو سایت برای فروشگاه اینترنتی فراهم باشد. تا در صورت نیاز به انجام سئو (که شدیدا توصیه می شود) این کار در حداقل زمان ممکن و با کمترین هزینه انجام گیرد.

قبل از طراحی سایت فروشگاهی استرانژی خود را مشخص کنید

این کار از چندین جهت می تواند به شما کمک کند ،

استفاده از سیستم وبلاگ در طراحی سایت فروشگاهی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد ، وب سایت های فروشگاهی به صورت محصول محور طراحی می شوند، لزا در صورت نیاز به توضیحات اضافی ، اخبار و … می توان فیلد جداگانه ای را به صورت ساب دامنه ، ساب دایرکتوری و یا یک منو و صفحه از وب سایت و در قالب بخش مقالات یا اخبار به سایت فروشگاهی اختصاص داد.

مراحل طراحی سایت فروشگاهی در وب نوش

۱-    تعیین نوع محصول از طرف مشتری و توضیحاتی در رابطه با  امکانات ، ویژگی ها ، کارایی، گرافیک و ظاهر وب سایت فروشکاهی .
۲-    برآورد هزینه توسط وب نوش و بستن قرارداد فی مابین بر اساس اصول و ضوابط قانونی
۳-    تهیه نسخه گرافیکی و یک شمای کلی از وب سایت تهیه گرافیست مجموعه وب نوش و ارائه به مشتری
۴-    اعمال نظرات و ادیت های درخواستی از مشتری بر روی گرافیک آماده شده.
۵-    تبدیل گرافیک تائید شده به کد و آماده سازی پروژه در زمان مشخص شده
۶-    تحویل اولیه وب سایت فروشکاهی به مشتری برای مشاهده نحوه عملکرد سایت و چک کردن مراحل خرید و سایر موارد قید شده در قرار داد.
۷-    اشکال زدایی و رفع عیوب احتمالی سایت و تحویل نهایی وب سایت براساس موارد مندرج در قرارداد
۸-    تعیین کلمات کلیدی پیش فرض برای سایت (از آنجایی که تمامی وب سایت های طراحی شده در وب نوش به صورت سئو بیس می باشند کلمات کلیدی از مشتریان درخواست می شود و در این زمینه مشاوره رایگان نیز برای انتخاب کلمات کلیدی داده می شود ، این مرحله حتی اگر وب سایت نیازی به سئو نیز نداشته باشد بدون هیچ هزینه ای انجام میگیرد)

تعهد در کار ، ارائه خدمات متمایز و مشتری محور از ویژگی های مهم طراحی سایت فروشگاهی وب نوش می باشد.
با وب نوش وب را بنوش…!

منبع : طراحی سایت وب نوش