چند اشتباه رایج در نوشتن اسکریپت CSS قالب سایت وردپرسی

چند اشتباه رایج در نوشتن اسکریپت CSS قالب سایت وردپرسی : یکی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS : Content Management System) که امروزه بسیار مورد استقبال برای ساخت و طراحی سایت قرار گرفته است ، هسته وردپرس (WP : WordPress) می باشد . با وجود ازدیاد قالب های آماده و موجود برای سایت های وردپرسی ، یافتن یک قالب برای سایت خود دیگر کار دشوار و چالش برانگیزی نیست . تنها کافیست تا از طریق وب سایت های دانلود قالب وردپرسی ، یک پوسته (Theme) قالب مناسب برای سایت خود انتخاب کنید و با استفاده از صفحه مدیریت (dashboard) وردپرس ، به سلیقه دلخواه و طرح مورد نیاز سایتتان آن قالب را سفارشی سازی (customize) کنید که این امر یکی از مزایای سیستم وردپرس است . اما این همه کار نیست ، بلکه شما می بایست دارای دانش استفاده از تکنولوژی اسکریپت CSS نیز باشید . در این مقاله ، به چند مورد از استباهات رایجی که توسط توسعه دهندگان سایت های وردپرسی رخ می دهد ، به ویژه در نوشتن استایل های CSS سایت ، خواهیم پرداخت . مطمئنا با برطرف سازی این نواقص کار با CSS می توانید تجربه طراحی سایت موفق با هسته وردپرس را تجربه کنید .

 

 قالب سایت وردپرسی

تعریف و مفهوم سفارشی سازی قالب سایت وردپرسی

پیش از آنکه به سراغ بررسی نواقص و استباهات نوشتن اسکریپت CSS قالب های وردپرسی برویم ، باید اول بدانید که سفارشی سازی قالب وردپرسی به چه مفهومی اطلاق می شود ؟
البته ، سفارشی سازی یک قالب عمدتا به نوشتن CSS آن مربوط می شود . به عنوان اولین گام برای سفارشی سازی قالب سایت وردپرسی ، می بایست یک ادیتور مناسب برای اسکریپتینگ انتخاب کنید ، سپس یک فایل پشتیبان از فایل اصلی CSS قالبی که دانلود کرده اید بر روی سیستم خود ذخیره کنید ، پس از آن تغییرات مد نظر خود را بر روی استایل های قالب اعمال کنید و فایل نهایی ویرایش شده توسط خودتان را ذخیره و بر روی سرور سایتتان بارگذاری کنید . البته فراموش نکنید که اگر اسامی را در فایل CSS تغییر داده اید (مثلا اسم کلاس های HTML یا کلا اسم خود فایل CSS) ، می بایست این تغییر اسامی را در سند HTML قالب سایت نیز اعمال کنید تا به درستی سایت بر روی بروزر بارگذاری شود و به نمایش در بیاید .

حال به سراغ بررسی آن اشتباهات رایج در اصلاح ، سفارشی سازی و یا نوشتن از اول فایل استایل های CSS قالب سایت وردپرسی خواهیم رفت :

۱٫    کم توجهی به قواعد زمینه ای در مورد انتخابگرها (Selectors)

برخی توسعه دهندگان هستند که اغلب به قواعد زمینه ای و مهم انتخابگرها در نوشتن استایل های CSS قالب سایت وردپرسی کم توجهی می کنند . اگر شما قصد دارید برای بهبود قالب و یا اعمال سلیقه شخصی و به اصطلاح سفارشی سازی پوسته سایت اقدام کنید ، پس باید قبل از اینکار در زمینه قواعد نوشتن اسکریپت CSS ، دانش آن را کسب کنید ، به ویژه در جزییات کلیدی انتخابگرها . به خاطر داشته باشید که هر انتخابگر دارای یک کلاس و یا یک ID برای شناسایی آن بخش از سند HTML که می خواهید به آن استایل دهید ، می باشد . قاعده تعریف انتخابگر در نوشتن CSS به شکل زیر است :

{property: value; property:value;}

برای مثال ، اگر می خواهید یک متن از سایت خود را راست چین کنید و همچنین بخواهید که آن متن با رنگ آبی به نمایش در بیاید ، نوشتن چنین استایلی در فایل CSS مشابه اسکریپت زیر خواهد بود :

p {
text-align: right;
color: blue;
}

آنچه که بسیار حائز اهمیت است ، توجه به نوع نوشتار (Syntax) استایل ها از جمله توجه به سمی کالن (semi-colon) ، دونقطه (colon) و جایگاه باز و بسته شدن براکت ها می باشد .

۲٫    دقت نکردن به مسئله پشتیبانی بروزر (Browser Support) و باگ های آن

از آنجایی که کاربران با بروزرهای مختلف از سایت های موجود در فضای وب بازدید می کنند ، بنابراین قطعا ملزم می شویم تا در نوشتن استایل های CSS قالب سایت وردپرسی ، تمام استانداردهای این تکنولوژی را در نظر بگیریم و رعایت کنیم . در اینجا لیستی از مشکلات اجرایی فایل CSS بر روی بروزرها ، در صورتی که به مسئله سازگاری اسکریپت های شما با انواع بروزر (Browser-Support یا Browser-Compatibility) توجه کافی نداشته باشید ، را برای شما آماده کرده ام :

  • بهم ریختن متن روی لینک در صفحه وب سایت
  • بهم ریختن متن صفحه هنگامی که کاربر صفحه را پیمایش (scroll) می کند .
  • چیدمان (layout) صفحه در بروزرهای مختلف به طور یکسان دیده نخواهد شد .
  • تمام جلوه هایی که در نسخه جدید تکنولوژی CSS به آن اضافه شده است ، در پوسته قالب سایت وردپرسی شما در اغلب بروزرها به نمایش در نمی آیند .

۳٫    نوشتن اشتباه اصطلاحات مهم اسکریپت CSS

دانستن املای صحیح (Syntax) نوشتار اسکریپت های CSS یکی دیگر از موارد بسیار مهمی است که هر طراح وب سایت باید آن ها را بلد باشد . برای مثال ، نوشتن اشتباهی مقدار ۱۰ pc به جای ۱۰ px برای یک مشخصه (property) می تواند به کلی چیدمان صفحه را بهم بریزد . در مورد بررسی املای عبارت های CSS می توانید از ادیتورهای موجود نیز بهره ببرید .

۴٫    انتخاب نادرست ماژولی که قصد ویرایش آن را دارید

هنگام سفارشی سازی قالب سایت وردپرسی ، باید بسیار دقت داشته باشید که ماژولی که انتخاب کرده اید در حال ویرایش آن هستید ، همان ماژولی است که مد نظر داشتید . مثلا می خواهید استایل بخش comments.php را ویرایش کنید ، اما به اشتباه فایل comments-popup.php را انتخاب کرده اید . حتما پیش از ویرایش هر فایل ، یک فایل پشتیبان از آن را ذخیره کنید که اگر فایل را به اشتباه ویرایش کردید ، به راحتی بتوانید آن را بازیابی کنید .

۵٫    نداشتن اطلاعات صحیح درباره محل بارگذاری فایل ها

به عنوان یک توسعه دهنده وب ، باید بدانید که استایل ها و سایر فایل های قالب سایت ، به ویژه در وردپرس ، در کدام قسمت از سرور باید بارگذاری بشوند . مثلا فایل استایل های قالب سایت وردپرسی در فولدری به نام style.css باید قرار بگیرند .

نتیجه گیری نهایی درباره اشتباهات رایج توسعه دهندگان در نوشتن اسکریپت CSS قالب سایت وردپرسی

مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم تنها بخشی از مجموعه اشتباهاتی است که ممکن است هنگام نوشتن استایل های قالب سایت وردپرسی رخ دهد که بیشتر آن ها بر اثر نداشتن تجربه و دانش و اطلاعات کافی درباره اسکریپت CSS اتفاق می افتد . مطمئنا اگر توجه به مسائل کلیدی داشته باشید و دانش CSS خود را افزایش دهید ، به راحتی می توانید با توجه به نیاز وب سایتتان ، قالب آن را ویرایش و سفارشی سازی کنید .

منبع : سئو سایت وب نوش