وضعیت فعلی و آینده صنعت بازی سازی با تکنولوژی های HTML5 / JavaScript

وضعیت فعلی و آینده صنعت بازی سازی با تکنولوژی های HTML5 / JavaScript :   بازی های بروزری به طور عمده توسط تکنولوژی فلش (Flash) توسعه یافته اند . به هر حال ، محصولات ساخته شده با اسکریپت HTML5 نیز به طور روز افزون در حال افزایش هستند . چه دلیلی پشت این محبوبیت رو به رشد این تکنولوژی است و چرا بیشتر بازی سازها در کار خود تکنولوژی HTML5 را جایگزین Flash می کنند ؟

پیش از دادن پاسخ به این سوال ، لازم است یک توضیح مختصری ارائه کنم :

HTML5 یک زبان برنامه نویسی نیست (علارغم به کار بردن عبارت ” اپلیکیشن های HTML5 ” ، بازی ها با زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت ساخته می شوند) ، اما این زبان اسکریپتی دارای APIهای جدیدی مانند Canvas , WebGL , WebAudio , … می باشد که این ها باعث می شوند تا بازی به خوبی در بروزر اجرا شود .

اساس بازی Canvas است که ما با استفاده از آن نقاشی می کنیم ، این عنصر ویژه استفاده از گرافیک های برنامه نویسی در نمایشگرها را امکان پذیر می سازد . به علاوه ، با کمک WebGL ، Canvas برنامه نویس را قادر می سازد تا گرافیک هایی که توسط سخت افزار GPU اجرا می شوند را رسم و پیاده سازی کنیم . علاوه بر این ها ، WebGL که بر اساس OpenGL ES 2.0 ایجاد شده ، واسط های گرافیکی دو و سه بعدی نیز ارائه می کند . با توجه به تمام این امکانات ، بازی های HTML5 می توانند بسیار کارآمد ، لذت بخش و سرگرم کننده و در عین حال بسیار فراگیر شوند .

 

طراحی سایت

چرا تکنولوژی فلش (Flash) در حال جایگزینی با HTML5 در طراحی سایت است ؟

ممکن است بگویید که امکانات ارائه شده توسط HTML5 ، توسط فلش نیز ارائه می شود . در این صورت ، چرا با HTML5 بازی بسازیم ؟ با مطالعه نقاط قوت و ضعف هر دو تکنولوژی که در ادامه مقاله برای شما لیست کرده ام ، می تواند پاسخ این سوال را مشخص کند .

نقاط قوت و مزایای HTML5 :

  1. به طور مستقیم و بدون نیاز به هیچ پلاگین و افزونه اضافی ، بر روی بروزر کار می کند .
  2. یک منبع کد اجازه اجرای بازی بر روی تمام دستگاه هایی که از HTML5 پشتیبانی می کنند را می دهد .
  3. اجازه ساخت بازی برای هر دو پلتفرم موبایل ها و رایانه ها را می دهد .
  4. دارای جامعه ای گسترده ، رو به رشد و پویا .
  5. نیازی به نصب بازی بر روی دستگاه نیست .
  6. ارائه دهنده امکاناتی برای ساخت بازی های چند نفره (Multiplayer) با استفاده از ، مثلا تکنولوژی وب سوکت ها (WebSockets) برای ارتباطات Client-Server .

معایب و نقاط ضعف HTML5 :

  1. کمبود و نقص در پشتیبانی از WebGL بر روی دستگاه های موبایل .
  2. هنوز برخی از مشخصه های آن دارای نواقصی هستند .
  3. نقص کاربری در موبایل ها ، در صورتی که بازی بهینه سازی نشده باشد .

مزایای تکنولوژی فلش – Flash/AS3 :

  1. تکنولوژی با قدمت و دارای قدرت بالا در نمایش گرافیک ها .
  2. دارای تعداد زیادی ابزار پشتیبانی ساخت اپلیکیشن .
  3. پلاگین Flash Player که اجازه اجرای بازی در هر دستگاهی را می دهد .
  4. تکنولوژی AIR که اپلیکیشن ها را به اپلیکیشن های نیتیو (native) برای موبایل ها و رایانه ها رپ (wrap) می کند .

معایب تکنولوژی فلش در طراحی سایت :

  1. پلاگین آن پشتیبانی ضعیفی در موبایل ها می شود . سیستم iOS به کلی از آن پشتیبانی نمی کند .
  2. ضعف کارکرد تکنولوژی AIR در موبایل ها .

پس تکنولوژی فلش در مقایسه با HTML5 خیلی هم ضعیف نیست !؟

فلش برای بازی سازی در محیط بروزر بسیار مناسب است ، اما کاربری آن تنها در رایانه های شخصی تضمین شده است . همچنین این تکنولوژی امکانی علاوه بر امکاناتی که HTML5 در اختیار بازی ساز می گذارد ارائه نمی کند و برای بهره وری از آن حتما باید پلاگینش را بر روی بروزر نصب کرده باشیم .
علی رغم توسعه و سیر تکاملی بازی سازی ، به نظر می رسد که فلش دیگر برای ساخت بازی روی بروزرها و موبایل ها ، تکنولوژی پیشتاز نیست .

اما چرا HTML5  را باید بیشتر در طراحی سایت مورد استفاده قرار بدیم؟

طی کنفرانس فناوری GDC 2014 Unity ، شرکت ارائه دهنده موتورهای بازی سازی و گرافیک ۳D و ۲D ، نسخه جدید این سرویس خود را رونمایی کرد .
در Unity 5 ، پلاگین Unity Player که اجازه اجرا بازی ها در بروزر را می دهد و در آن موتور بازی سازی توسعه یافته بود با HTML5 exporter که با WebGL ایجاد شده است ، جایگزین شد .

 

طراحی سایت با استفاده از html5
علاوه بر آن ، شرکت Epic Games بر روی موتور بازی سازی خود یعنی Unreal نیز کار کرده است تا در زمانی نزدیک آن هم از تکنولوژی HTML5 بهره ببرد . در آخرین نسخه این موتور بازی سازی – Unreal Engine 4 – پشتیبانی از HTML5 ارائه شده است .
از این موتورهای بازی سازی نیز بگذریم ، بسیاری فریم ورک و ابزار پیشرفته نیز برای توسعه بازی با استفاده از HTML5 و JavaScript توسط توسعه دهندگان حرفه ای ارائه شده است . تعدادی از این ابزار معروف و رایج :

Pixi.js – Phaser – Construct 2 – ImpactJS – Babylon – Turbulenz – …

 

طراحی سایت با استفاده از html5

بازی های بیشتری به طور روز افزون وارد بازار می شوند و سازندگان آن ها تلاش می کنند تا حتی المقدور برای اکثر دستگاه ها و پلتفرم ها ، بازی هایشان را بهینه سازی کنند . امروزه بازی های HTML5 نه تنها در رایانه های شخصی و سیستم عامل های Mac و iOS و اندروید ، بلکه در سیستم عامل Firefox ، Tizen و تمام سیستم هایی که از استانداردهای HTML5 پشتیبانی می کنند ، قابل اجرا و کاربری هستند .

خلاصه ای از مطالب مذکور درباره بازی سازی با تکنولوژی های HTML5 و JavaScript

ابزاری که در این مقاله به آن ها اشاره شد تنها گوشه ای از گستره وسیع ابزار موجود برای بازی سازی بود . دیتابیس عظیمی از راه حل های تضمین شده ، کتابخانه های زبان های برنامه نویسی ، موتورهای بازی سازی ، فریم ورک ها و … برای توسعه بازی با HTML5 به راحتی در فضای وب یافته می شود . توسعه دهندگان بر این باور هستند که HTML5 تبدیل به یک پلتفرم قدرتمند برای بازی سازی خواهد شد که کاربردهای آن ، بازی سازها را قادر می سازد تا بازی هایی جدید ، هیجان انگیز و مبتکرانه بسازند که به طور مستقیم و بدون هیچ ابزار و پلاگین خاصی ، کاربران بتوانند بر روی بروزرهای خود آن ها را بازی کنند .
اگر با مطالعه مطالب فوق به یادگرفتن مهارت بازی سازی با زبان برنامه نویسی JavaScript و تکنولوژی HTML5 مشتاق و علاقه مند شده اید ، می توانید با مراجعه به لینک های زیر اطلاعات بیشتری کسب کنید :

Html5gamedevs.com
Html5gameengine.com
Gamedevelopment.tutsplus.com
Casualarena.com

منبع: سئو سایت و پشتیبانی سایت طراحی سایت وب نوش