آیا در آینده HTML6 نیز خواهیم داشت ؟

آیا در آینده HTML6 نیز خواهیم داشت ؟ : دنیای طراحی وب دائما در حال پیشرفت و ارتقاء است . مثلا حدود ۱۰ سال پیش ، راه و روش هایی چون طراحی سایت ریسپانسیو ، یا تصاویر SVG (SVG Images) ، و یا حتی وب فونت ها (Web Fonts) ، … جزئی از فهرست مهارت های ضروری یک طراح وب سایت نبودند ، اما امروزه اینطور نیست و تمام این مهارت ها ضروری هستند و نقش مهمی در در ساخت یک وب سایت ایفا می کنند .

html6

به طور خلاصه ، HTML زبان نشانه گذاری متن و به شکل اسکریپتی است که اسکریپت های آن بر روی بروزر کاربر تحلیل شده و تشکیل ساختار و متون یک وب سایت را می دهد .

یکی از پیشرفت های اخیر صنعت طراحی وب که تاثیر چشمگیری بر کار طراحی سایت داشته ، معرفی HTML5 است . این نسخه جدید از زبان نشانه گذاری ابر متن (HyperText Markup Language) عناصر ساختاریافته جدیدی از جمله ورودی فرم های جدید و تعدادی ویژگی پیشرفته دیگر که مناسب برای ساختن وب اپلیکیشن ها است ، مانند دخیره سازی لوکال ، drag and drop ، … را در اختیار طراحان وب سایت قرار داده است .

در سال های اخیر پس از آمدن HTML5 ، به ندرت طراحی را می یابید که از این نسخه جدید HTML استفاده نکند . حال پرسشی که مطرح است این است که ” آیا در آینده HTML6 نیز خواهیم داشت ؟ ” پاسخ این سوال هم بله و هم خیر است . در ادامه این مطلب به توضیح بیشتر درباره این موضوع خواهیم پرداخت .

حالت و مشخصات ساختار HTML

در سال های اخیر ، طراحان وب سایت HTML را با استفاده از امکاناتی که نسخه های جدید آن در اختیارشان قرار داده ، توسعه داده اند ( مانند HTML4 , HTML5 , …) . بنابراین ، وقتی نسخه جدیدی منتشر می شود که دارای ویژگی ها و امکانات پیشرفته و مورد نیاز طراحان وب نیست ، باید منتظر انتشار نسخه بعدی بمانند که این امر موجب به ثمر نرسیدن طرح مطلوب آن ها می شود .

با آمدن HTML5 ، این مدل از پیشرفت نسخه های HTML و توسعه آن دیگر به پایان رسید . بعد از این نسخه HTML ، دیگر توسعه و پیشرفت این زبان به مدل سابق نخواهد بود و ویژگی های جدید و پیشرفت های بعدی این زبان به همین نسخه آن اضافه خواهد شد . به گونه ای می توان گفت که ممکن است دیگر نسخه بعدی از این زبان منتشر نخواهد شد .

بنابر مطلب فوق ، توسعه و پیشرفت تکنولوژی از مدل فعلی ، یعنی مدل نسخه بندی و شماره دادن به پیشرفت آن تکنولوژی ، خارج خواهد شد و HTML5 آخرین نسخه از HTML است و پس از این ، این تکنولوژی را تنها با نام آن یعنی HTML صدا خواهیم زد و به محض اضافه شدن امکانی جدید به این تکنولوژی ، آن را در منتشر کرده و به HTML اضافه می کنند و دیگر نیاز نیست که طراحان وب منتظر انتشار رسمی نسخه بعدی با تعدادی امکان تازه باشند .

پس تکلیف HTML6   در طراحی سایت چه می شود ؟

برگردیم به موضوع مقاله ، آیا HTML6 منتشر خواهد شد ؟ . علت اینکه در مقدمه مطلب گفتم جواب این سوال هم بله و هم خیر است ، این است که دیگر نسخه های بعدی این زبان به طور رسمی و شماره بندی شده منتشر نخواهند شد و امکانات جدید این زبان در آینده به طور آنی به آن اضافه و قابل استفاده خواهند شد . پس نبودن نسخه بعدی ، یعنی HTML6 ، به معنی توقف پیشرفت این تکنولوژی و نسخه HTML5 نیست .

در حقیقت ، تعدادی پیشرفت و تغییر اساسی در تکنولوژی HTML پس از آمدن HTML5 در سال های اخیر رخ داده است . این علت ” بله ” بودن آن پرسش است ، چرا که به طور حتمی پیشرفت های تازه زبان HTML همچنان جای بهبود و پیشرفت بیشتر پیدا کردن را دارد ، تنها دیگر برچسب شماره بندی شده (مثلا HTML6) بر روی پیشرفت های آتی این تکنولوژی نخواهد بود .

زبان HTML که در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته است ، در واقع دیگر HTML5 نیست ، اما چون این عبارت در بین طراحان وب سایت رایج و مصطلح شده است ، همچنان این واژه را برای بیان اینکه از به روزترین امکانات تکنولوژی HTML استفاده می کنند ، به کار می برند . بنا به همین دلیل ، هنوز در آگهی های اعلام فرصت های شغلی می بینید که برای استخدام یک توسعه دهنده قالب وب سایت (front-end developer) از عبارت ” مسلط به HTML5 ” استفاده می کنند و این مهارت را ضروری می دانند ؛ در صورتی که با توجه به مطالبی که تا اینجا درباره HTML گفته شد و همینطور در نظر گرفتن مدل فعلی توسعه آن پس از HTML5 که به مدل توسعه آنی تغییر یافته است ، ضروری دانستن داشتن مهارت به کار بگیری صحیح تکنولوژی HTML در طراحی و توسعه وب سایت بیانی صحیح و مناسب به ویژه در آگهی های استخدام و فرصت های شغلی است .

مطالعه بیشتر در زمینه تکنولوژی HTML در طراحی سایت

برای عزیزان علاقه مند به کار در زمینه وب و طراحی سایت ، برای شروع کار و یادگیری مهارت های پایه ای در این تخصص ابتدا فراگیری تکنولوژی HTML توصیه می شود . برای مطالعه درباره این زبان ، وب سایت رسمی و جهانی استانداردهای وب به آدرس www.w3.org توصیه می شود و جهت یادگیری اسکریپت های آن می توانید از وب سایت های آموزشی موجود در فضای وب ، مانند w3schools.com , beyamooz.com , codeacademy.com , … وسایر منابع آموزشی موجود به طور رایگان استفاده کنید .