چگونه برای طراحی سایت ریسپانسیو کارفرما را متقاعد کنیم ؟

چگونه برای طراحی سایت ریسپانسیو کارفرما را متقاعد کنیم ؟ :یکی از مسائل مهمی که در جلسات صحبت با کارفرما و برنامه ریزی برای شروع پروژه باید به آن توجه شود ، پشتیبانی وب سایت از نمایشگر دستگاه های مختلف است . طراحی ریسپانسیو (واکنش گرا) یا طراحی سایت موبایل فرندلی – Mobile Friendly – در یک واقع یکی از روش های طراحی وب سایت است که در آن طراح سایت به گونه عمل می کند که مشاهده سایت بر روی نمایشر دستگاه های مختلف برای بازدید کننده بسیار راحت بدون دردسر باشد .

این روش را می توان از طرق مختلف در پروژه پیاده سازی کرد که بسته به توانایی های توسعه دهنده سایت و نوع وب سایت ، روش مناسب برای این کار انتخاب می شود . البته اینکار هزینه پروژه را افزایش می دهد و کارفرما مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای انجام و تکمیل آن می شود ، اما واقعیت دنیای امروز وب این است که پشتیبانی چند دستگاهی یک وب سایت و طراحی ریسپانسیو سایت ، یکی از پایه های اصلی جذب مخاطب برای آن و همچنین به موفقیت و هدف رسیدن سایت است . در این مقاله قصد داریم به مزایای روش طراحی سایت ریسپانسیو و اینکه چگونه کارفرما را متقاعد کنیم برای این امر ، بپردازیم .

 

طراحی سایت ریسپانسیو

 

نگه داشتن و یا حتی افزایش ترافیک بازدید کنندگان و مخاطبان سایت یکی از مهمترین مزایای طراحی سایت ریسپانسیو

تعداد کاربران وب با دستگاه های تلفن همراه روز به روز در حال افزایش است . در حقیقت آمارها نشان می دهند که امروزه بیش از ۵۰% ترافیک فضای وب متشکل از کاربران دستگاه های موبایل است . اگر وب سایتی برای دستگاه های موبایل بهینه سازی نشده باشد (یعنی علاوه بر اینکه سایت به شکل Mobile Friendly طراحی شده است ، بهینه سازی سایت نیز برای آن باید صورت گرفته باشد تا از نظر عملکرد بر روی نمایشگرهای کوچک دچار ضعف و کندی نباشد) ، قطعا ریسک از دست دادن ترافیک بازدید کنندگان برای آن وب سایت وجود دارد .

سال ها پیش ، کاربران تلفن های همراه برای استفاده از فضای وب و سایت ها مجبور بودند که تجربه بد وب گردی از طریق دستگاهشان را تحمل کنند و برای استفاده از محتوای یک سایت دائما بر روی صفحه موبایلشان زوم به جلو و عقب کنند . چون در آن زمان اکثر وب سایت ها اینگونه طراحی شده بودند در نتیجه کاربر چاره ای نداشت . اما حالا دیگر آنگونه نیست . با افزایش تعداد سایت های ریسپانسیو (واکنش گرا) بر نمایشگرهای انواع دستگاه ها ، اگر سایت شما این قابلیت پشتیبانی از نمایشگرها را نداشته باشد و به اصطلاح Mobile Friendly نباشد ، قطعا کاربر وب برای رسیدن به هدفش سراغ سایت های دیگر می رود و از محتوای آن ها استفاده می کند .

با سرمایه گذاری نکردن بر طراحی ریسپانسیو سایت خود ، در واقع شما به سایر سرمایه گذاری ها و اهدافی که از طراحی سایت دارید لطمه می زنید ، به ویژه سرمایه گذاری بر تبلیغاتی که می خواهید برای تجارت خود در سایتتان انجام دهید . ترافیکی که می خواهید از طریق موتورهای جست و جو ، رسانه های اجتماعی ، تبلیغات چاپی و سایر روش های جذب ترافیک برای سایتتان بدست آورید از بین می رود اگر که کاربر وب از طریق دستگاه موبایلش بر روی لینک سایت شما کلیک کند و مشاهده و دید اولیه خوب و جذاب و کاربر پسندی از وب سایت نداشته باشد و در نهایت سایت شما را رها کرده و از دیگر منابع فراوان موجود در فضای وب استفاده می کند .

با طراحی سایت ریسپانسیو ، اطمینان حاصل می کنید که ترافیکی که جذب سایتتان شده به دلیل ضعف بصری بر نمایشگرهای دستگاه های مختلف به سرعت از دست نمی رود .

موتورهای جست و جو به سایت های موبایل فرندلی (Mobile Friendly) رتبه و امتیاز بیشتری می دهند

واکنشگرا بودن وب سایت سئو سایت را تقویت می کند.

طبیعتا هر شخصی تمایل دارد که سایتش در نمایش نتایج جست و جو برای کاربران وب از رتبه بالایی برخوردار باشد ، اما با Mobile Friendly نبودن سایتتان ، شانس گرفته رتبه بالا توسط گوگل را از دست می دهید .

مدت ها پیش گوگل پیشنهاد طراحی سایت واکنشگرا و پشتیبانی چند دستگاهه به صاحبان وب سایت ها را مطرح و این مسئله را توصیه کرد ، همچنین از آپریل سال گذشته گوگل شروع کرد به دادن امتیاز و رتبه بالاتر به سایت هایی که تجربه  موبایل فرندلی را برای کاربران وب فراهم کرده اند . در حالی که موتور جست و جوی گوگل سایت هایی که موبایل فرندلی نیستن را جریمه نمی کند ، اما زمانی که به سایت های این چنینی رتبه بالاتری در نتایج جست و جو می دهد این خود جریمه ایست برای آن سایت ها .

از آنجایی که رتبه سایت در موتورهای جست و جو بسیار حائز اهمیت است ، این می توانید دلیلی متقاعد کننده برای کارفرما باشد تا برای ساخت سایت ریسپانسیو سرمایه گذاری کند .

در نظر داشتن سرعت و عملکرد وب سایت در طراحی سایت ریسپانسیو

یکی دیگر از مسائل موثر بر سئو سایت ، سرعت بارگذاری و به نمایش درآمدن آن برای مخاطب است . زمانی که شما سایتی برای استفاده و مشاهده در رایانه ها طراحی و ایجاد می کنید ، احتمالا از منابع حجیم ، مانند تصاویر و ویدئوها و متون پرحجم ، استفاده می کنید . اگر پیش از شروع پروژه برنامه ریزی و استراتژی شما متد طراحی ریسپانسیو و موبایل فرندلی باشد ، در نتیجه باید این نکته را در نظر بگیرید که دستگاه های موبایل به قدرت رایانه ها نیستند و ممکن است این منابع حجیم که در ساخت سایت مورد استفاده قرار داده اید برای کاربران وب در موبایل ها با تاخیر و کندی و عملکرد ضعیف بارگذاری شود و این یک امتیاز منفی بزرگ برای وب سایت ها محسوب می شود . در نتیجه دو عنصر مهم و کلیدی سرعت و عملکرد را در طراحی وب سایت فراموش نکنید .

پیش بینی آینده فضای وب برای سرمایه گذاری بر طراحی وب سایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی

اگر امروز شما برای داشتن یک سایت موبایل فرندلی سرمایه گذاری کنید ، قطعا یک سرمایه گذاری بلند مدت انجام داده اید . این طور که روند وب در حال پیشرفت است ، به نظر نمی آید که به این زودی ها دستگاه های موبایل کاربران خود را از دست بدهند و چه بسا این حجم استفاده از وب توسط موبایل در حال افزایش است ؛ پس اگر در زمان فعلی از استراتژی طراحی سایت واکنش گرا در طراحی سایت خود استفاده نکنید ، در واقع به جریان روند پیشرفت وب و متدهای جدید طراحی سایت پشت کرده اید و ترافیک و بازدید کننده خود را از دست خواهید داد .طراحی واکنش گرا و Mobile Friendly وب سایت ، کاری هوشمندانه و سرمایه گذاری بلند مدت و پر سود در راستای روند پیشرفت و آینده فضای وب است .