نکاتی از تجربه کاربری (UX : User Experience) در طراحی سایت برای بهینه سازی مؤثر میزان کانورژن

طراحی سایت ux : نکاتی از تجربه کاربری (UX : User Experience) در طراحی سایت برای بهینه سازی مؤثر میزان کانورژن

” مردم فراموش می کنند شما چه گفتید ، مردم فراموش می کنند شما چه انجام دادید ، اما مردم هرگز فراموش نمی کنند شما چه حسی را به آن ها منتقل کردید . ”

این جمله ارزشمند به خوبی ، مفید و مختصر اثر گذاری و اهمیت بالای تجربه کاربری در طراحی سایت و اپلیکیشن را به ما می فهماند .

در گذشته ، طراحان از اهمیت بالای تجربه کاربری غفلت می کردند ، اما در حال حاضر با مطرح شدن موضوع بهینه سازی میزان کانورژن (سیستمی که منحصرا برای افزایش منفعت کاربری سایت با استفاده از ابزار تجربه کاربری تعبیه شده است) دیگر مثل سابق از این ویژگی مهم به سادگی نمی گذرند . اما چالشی که پیش رو داریم ، طراحی UX است : هدایت بهتر کاربر در صفحات وب سایت ، فروش بیشتر محصولات آنلاین ، اشتراک بیشتر حساب های کاربری ، … .

بنابراین ، سوال اصلی همچنان باقیست : چگونه می توان یک تجربه کاربری ایده آل برای کاربران فراهم نمود ؟

در این مقاله به بیان چندین نکته درباره ارائه تجربه کاربری مناسب خواهم پرداخت .

عشق در نگاه اول واقعی است

هیچ کس از تأخیر و منتظر ماندن خوشش نمی آید ، پس باید در گام اول بر سرعت پردازش و بارگذاری صفحات سایت برای کاربر به خوبی کار شود تا د اولین ورود کاربر به سایتمان یک تأثیر شگرف و عالی بر دیدگاه او در مورد وب سایتمان باقی بگذاریم .
عشق در نگاه اول درباره طراحی سایت به این معناست که کاربر در همان لحظات اولیه اولین ورودش به سایتمان فوری تصمیم می گیرد که در سایت بماند یا از آن خارج شود ، بسته به تأثیر اولیه ای که از نگاه اول او به سرعت و محتوای سایتمان باقی گذاشته ایم . این دلیلی است بر اینکه گفته می شود ” فضای نیمه بالای هر صفحه از وب سایت ارزشمندترین نمای آن صفحه است ” .

 

طراحی سایت ux

 

خیلی مهم نیست که شما چگونه آن را طراحی کنید : تصویر Hero ، ویدیوی پس زمینه ، انیمیشن های جاوااسکریپت ، … . تنها این را درنظر داشته باشید که باید از هر ترفندی که بلد هستید استفاده کنید تا کاربر مشتاق به پیمایش صفحه شود .
پیمایش صفحه وب سایت عمل عمده بازدید کننده و کاربران وب است . پیش از مشتاق ساختن کاربر برای کلیک بر روی آیتمی (CTA : Call to Action) در صفحه ، می بایست کاربر را توسط ترفندهای مختلف در طراحی سایت ، مشتاق برای پیمایش صفحه کنیم تا اطلاعات بیشتر درباره محصول / سرویسی که ارائه کرده ایم را مطالعه کند .
همچنین : از قرار دادن اطلاعات اضافی و بیش از حد اجتناب کنید !
بدانید که جایگاه قرار گرفتن CTA در نیمه بالایی صفحه ربطی به میزان کانورژن ندارد . درباره پنهان کردن / نمایش دادن دکمه ها نه ، بلکه به این معنی که هر زمان کاربر تمایل داشت CTA کند .

یادآوری : مشکل ما جلب توجه کاربران نیست . کاربر در صفحه سایت شما قرار دارد و می توان گفت که توجه او جلب شده است (البته برای مدت کوتاهی دوام دارد) . مشکل اینجاست که مدت ماندگاری کاربر در صفحه وب سایت را چطور باید افزایش داد ؟

در حقیقت طرح هایی به کانورژن کمک می کنند که طراحی آن ها برای بازدید کنندگان سردرگم کننده نباشند . اگر کاربر زمان ماندن در صفحه سایت شما را صرف فهمیدن نوع عملکرد سایت شما کند ، به جای پیمایش صفحه و CTA کردن ، این نشان می دهد که شما طرح خود را بسیار ضعیف زده اید .

همیشه این تعجب برانگیز بوده است که چرا نگاه ما برای دیدن نویگیشن و منو سایت به گوشه بالا سمت چپ صفحه می رود ؟ چرا ما بر روی عبارتی که رنگ متفاوتی از سایر عبارات متن دارد کلیک می کنیم ؟ چرا ما به پیمایش رو به پایین عادت کرده ایم و اینکار برایمان راحت تر از پیمایش به چپ یا راست است ؟

این اتفاقات اصطلاحا ” اثر در معرض قرار گرفتن محض ” (mere-exposure effect) نامیده می شود . اساسا ما به چیزهایی تمایل داریم که برایمان آشنا هستند . از آنجایی که کمتر کسی وقتش را صرف یادگرفتن یک الگوی جدید واسط کاربری (UI) می کند ، بهتر است از الگویی برای طراحی front-end استفاده کنید که رایج تر است .

قاعده TL;DR

به این سوال پاسخ دهید : ” چند درصد از افراد به طور کامل و دقیق شرایط نصب و قوانین حریم خصوصی یک نرم افزار را پیش از نصب آن مطالعه می کنند ؟ ”

دقیقا هیچ کس اینکار را نمی کند . هیچ کس تمایل به خواندن متن های طولانی را ندارد (به جز وکیل ها که برای اینکار پول می گیرند) .
ما در دورانی زندگی می کنیم که اغلب افراد سطحی مطالعه می کنند : صفحه وب را اسکن می کنیم تا زمانی که چیزی نگاهمان را متوجه خودش کند و درآنجا توقف کنیم و دقت بیشتری بورزیم .

نکته آخر درباره تجربه کاربری و تأثیر آن بر بهینه سازی میزان کانورژن

تجربه کاربری (UX) مهمترین جزء یک پروژه وب است . هر وب سایت یا وب اپلیکیشنی دارای طیف خاصی از مخاطبین است . تجربه کاربری یک اپلیکیشن یا سایت باید متناسب با مخاطبان آن باشد ، یعنی تمام اجزاء موثر بر طراحی UX از جمله تایپوگرافی وب سایت ، رنگ بندی عناصر ، لی اوت یا چیدمان صفحه ، میزان حجم متن و عکس و فیلم در محتوای سایت ، … و به طور کلی تمام اجزاء و عناصر front-end باید بنا به سلیقه و پسند کاربران آن سایت یا اپلیکیشن انتخاب و پیاده سازی شوند .
اگر در طراحی سایت ، طراحی UX به درستی انجام شود ، بدون هیچ تلاش و کار اضافی به طور طبیعی و با گذشت زمان خواهید دید که چطور میزان کانورژن سایت شما بالا می رود .