استراتژی در طراحی سایت

طراحی استراتژیک ، روشی موفقیت آمیز برای طراحی سایت  :  طراحی وب سایت تنها هنر و خلاقیت نیست ، بلکه نیازمند مجموعه ای از انواع مهارت ها است ؛ از نوشتن اسکریپت ساختار سایت تا چیدمان صفحات و تایپوگرافی وب . تمام این مهارت ها در کنار یکدیگر منجر به ایجاد یک واسط کاربری (interface) می شوند که نه تنها دارای ظاهری زیبا و آراسته و کاربرپسند است ، بلکه بنا به کاربرد و هدف خاصی ایجاد شده است تا کاربر به راحتی بتواند با اپلکیشین ارتباط برقرار کند و عملیات مد نظرش را انجام دهد .
اما برای ترکیب و استفاده از تمام این مجموعه مهارت های طراحی وب سایت ، باید یک برنامه دقیق و جزیی و هدفی مشخص داشت تا تمام ابعاد پروژه را با موفقیت انجام دهیم . این طرز تفکر استراتژیک در پیاده سازی یک پروژه وب به طراحان کمک می کند تا با موفقیت و رسیدن به هدف پروژه ، کار خود را تکمیل و ارائه کنند .

طراحی(سایت) استراتژیک چیست ؟

طراحی استراتژیک ادغامی از هدف سازمان یافته پروژه و همه ابعاد پروسه طراحی و پیاده سازی آن است . شما فقط یک واسط کاربری که شکل خوب و قابل دسترسی و استفاده است طراحی نمی کنید ؛ در واقع واسط کاربری طراحی می کنید که به شما کمک کند تا به کسب و کار و تجارت الکترونیک خود رونق ببخشید و به هدف پروژه برسید .

استراتژی در طراحی سایت
بسیاری سایت های متنوع موجود است که ظاهری واقعا جالب توجه و زیبا دارند و از تمام روندهای طراحی سایت سال های اخیر بهره مند هستند ، اما در عین حال کارآمد نیستند و شرکت یا سازمانی که صاحب سایت است را به هدفش نمی رساند . در نظر داشتن روندهای طراحی سایت در پیاده سازی پروژه مهم است ، اما پیاده سازی آن تکنیک ها و الگوهای نوین طراحی واسط کاربری (UI) نیازمند هوشمندی و متمرکز بودن در پروسه کار است . برای مثال ، یک بلاگ را نمی توان به کاربری بازاریابی یا تجاری رساند ، بلکه باید بر روی کیفیت و خوانا و به روز و مخاطب پسند بودن مطالب آن تمرکز کرد تا تمرکز بر واسط کاربری آن . به طور مشابه ، یک وب سایت تبلیغاتی برای یک بازی کامپیوتری باید دارای گرافیک و تایپوگرافی وب عالی باشد تا مخاطب حس بازی (هیجان یا وحشت یا …) را احساس کند که در این صورت زیبایی طراحی UI بسیار حائز اهمیت می شود .
وقتی طراح به سادگی تنها با استفاده از روش های رایج ، وب سایت را پیاده سازی می کند ، بدون اینکه هوش و خلاقیت خود را به کار گیرد تا با توجه به هدف و کاربری سایت آن را طراحی کند ، نتیجه محصول این می شود که کسب و کار و کارایی مد نظر برای ایجاد آن وب سایت با شکست مواجه می شود و پروژه به هدف نمی رسد .
طراحی وب سایت تماما متشکل از ساخت و ایجاد یک واسط کاربری است که دارای کارآیی لازم ، قابلیت استفاده بالا ، راحتی در دسترسی و همچنین انتقال حس و حال مرتبط با موضوع وب سایت به کاربران و مخاطبان و بازدید کنندگان است . طراحی سایت موثر نیازمند همه این عناصر است تا وب سایت به اهداف مد نظر و سازمان یافته و برنامه ریزی شده اش برسد . طراحی استراتژیک در واقع به طور خلاصه یعنی دانستن اهداف وب سایت ، مشخص کردن کاربری و مخاطبان آن ، و در نهایت استفاده از برنامه ریزی و استراتژی مناسب برای رسیدن به مقصد است .

مراحل اجرا و پیاده سازی پروژه به سبک طراحی استراتژیک

حال ببینیم که چگونه می شود یک پروژه وب سایت را با طرز تفکر طراحی سایت استراتژیک پیاده سازی کرد :

۱٫     تعیین اهداف

یکی از مواردی که پیش از شروع کار بر روی یک پروژه وب باید از آن آگاه باشید ، هدف کارفرما از خواستن وب سایت است . از طراحی سایت چه چیزی را می خواهید بدست آورید ؟ هدف اصلی وب سایت چیست ؟ این ها پرسش هایی است که باید از کارفرما بپرسید تا به جواب آن برسید . یادآوری می کنم که طراحی سایت تنها یک کار و محصول هنری نیست ؛ واسط کاربری است که کاربرد خاص خودش را دارد . ممکن است این کاربرد یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات یک شرکت باشد ، یا کاربرد خبری و اطلاع رسانی و آموزشی ، یا سرگرمی ، یا ارائه یک وب سرویس باشد . کاربری سایت هر چه که هست ، باید با هوشمندی و تمرکز آن را به خوبی پیاده سازی کرد . همچنین در بازطراحی سایت نیز باید به این موارد توجه کرد .

۲٫     تشخیص مخاطبان

در طراحی UI ، جواب سؤال ” چه کسانی مخاطبان این وب سایت هستند ؟ ” نقش بسیار مهمی ایفا می کند . آمارهای متعددی هست که در تشخیص و تعیین مخاطبان سایت تأثیر گذار است که می توان به مواردی چون سن ، جنسیت ، شغل ، اطلاعات فنی ، … اشاره کرد . مثلا وب سایت یک بازی کامپیوتری برای نوجوانان قطعا باید دارای استایل خیلی مهیج تر و زیباتری باشد نسبت به یک وب سایت تجاری برای مخاطب بزرگسال . تعیین مخاطبین وب سایت نه تنها بر طراحی قالب سایت موثر است ، بلکه تمام جزییات طرح نیز از آن تأثیر خواهد گرفت .

۳٫     داشتن یک تصویر برند

اغلب طراحان سایت بدون فکر و خلاقیت ، طبق الگوهای رایج طراحی UI بر روی پروژه خود کار می کنند در صورتی که هر سبکی با هر نوع وب سایتی سازگار و مناسب نیست . در طراحی تصویر شاخص یا همان برند یک وب سایت شرکتی یا فروشگاهی باید توجه داشت که این تصویر در ابتدای ورود کاربر به صفحه اصلی سایت تأثیری فراوانی بر جذب او خواهد داشت . از کلی تا جزیی ترین عناصر برند سایت ، از جمله رنگ بندی ، فونت ، ابعاد تصویر ، و سایر استایل های آن همگی باید متناسب با نوع سایت و مخاطبان آن باشد .

۴٫     پیاده سازی هدف محور

پس از تعیین هدف ، تشخیص مخاطبان و طراحی یک تصویر شاخص (برند) مناسب برای وب سایت ، حال وقت پیاده سازی پروژه است . پیاده سازی هدف محور به این معناست که پیش از شروع کار ، به تناسب اهداف تعیین شده برای هر بخش از وب سایت ، فهرستی از الزامات رسیدن به آن هدف و فهرستی از راه حل های موجود برای تأمین آن الزامات فراهم کنید . سپس طبق آن راه حل ها کار را شروع کرده و پروژه را پیش ببرید .

۵٫     ارزیابی نتایج

پس از اجرا و پیاده سازی پروژه ، حالا در آخرین گام کار قرار داریم ، یعنی ارزیابی نتیجه حاصل و میزان موفقیت در کار . در این مرحله ، باید وب سایت یا اپلیکیشن حاصل را به صورت کاملا دقیق و جزیی و همه جانبه تست کنیم . این تست شامل تمام بخش های سایت از جمله UI ، کاربری آن ، Back-End ، عملکرد و سرعت بارگذاری بخش های مختلف ، ذخیره سازی درست داده ها در دیتابیس که از سمت کاربر وارد می شود ، و سایر موارد می شود . برای بررسی مواردی چون حجم ترافیک بازدید کنندگان به وب سایت نیز می توانید از ابزاری که گوگل (Google Analytics) در اختیارمان قرار داده است استفاده کنیم .

جمع بندی موضوع طراحی استراتژیک

به طور خلاصه ، برای ایجاد یک وب سایت با طرز تفکر و سبک طراحی استراتژیک ، باید به این نکات توجه داشت :

تعیین هدف پروژه ، مشخص کردن مخاطبان آن ، برند سازی برای وب سایت ، پیاده سازی گام های پروژه به صورت هدفمند و راه حل محور و در آخر هم تست نهایی محصول و ارزیابی میزان دستیابی به موفقیت از ساخت آن .

این نکته بسیار مهم را نیز فراموش نکنید که تنها زیبایی ظاهر و طراحی UI با کیفیت نیست که باعث جذب مخاطب می شود ، بلکه این محتوا و کاربری سایت و عملکرد صحیح آن است که جلب رضایت کاربران را به همراه دارد .

منبع : سئو سایت و پشتیبانی سایت وب نوش