پروتکل https و تاثیر آن بر سئو سایت

پروتکل https  و تاثیر آن بر سئو سایت  : امروزه تقریبا اکثر صاحبان وب سایت ها پروتکل استفاده شده در وب سایت خود را از http به https تغییر می دهند. اما وقتی دلیل این کار را می پرسیم در پاسخ جوابشان این است که استفاده از httpss در رتبه بندی و سئو سایت یک فاکتور به حساب می آید و همچنین امنیت وب سایت را نیز بالا می برد و استفاده نکردن از این پروتکل برای سئو سایت تاثیر منفی دارد .

برای روشنتر شدن این قضیه ابتدا چند تعرف در رابطه با http و https و نیز گواهینامه ssl باید بدانیم با تیم سئو سایت وب نوش همراه باشید .

https  چیست ؟

پروتکل htttps   (Hyper Text Transfer Protocol Secure)همانند http (Hyper Text Transfer Protocol)یک پروتکل برای وب سایت ها می باشد . اما این دو پروتکل تفاوتی که دارند این است که https اطلاعات بین کاربر و سرور را رمزنگاری می کند . اما در http اطلاعات بین کاربر و سرور وب سایت به صورت plain text تبادل می شود.

در پروتکل http به صورت تخصصی پورت ۸۰ مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که در پروتکل https پورت ۴۴۳ مورد استفاده قرار می گیرد . توجه داشته باشید که داده ها در https به صورت رمزنگاری شده اند.

 

https

 

جزئیات بیشتر از پروتکل https

پروتکل https برای انتقال و دریافت داده از Handshaking استفاده می کند. در روش Handshaking برای شروع و پایان عملیات دریافت و ارسال اطلاعات بین کلاینت و سرور وب سایت  شوالاتی از مقصد پرسیده می شود .

یک مثال را در نظر بگیرید :

کلاینت a و کلاینت b را در نظر بگیرد که می خواهند با هم اطلاعات رد و بدل کنند . بطور مثال کلاینت a می خواهد  اطلاعاتی را از کلاینت b دریافت کند . در این حالات ابتدا کلاینت a درخواستی را به b می فرستد . تا با این کار کلاینت b را برای ارسال پرسجو کند .کلاینت a منتظر می ماند تا جوابی از b برای پرسش ارسال شود . بعد از اینکه b آمادگی خود را اعلام کرد ، کلاینت a  پیامی را سمت  b می فرستد مبنی بر این که اطلاعاتی را برایش بفرستد در این صورت بعد از دریافت پیام توسط b ، کلاینت b داده ها و اطلاعات را آماده می کند و آنها را به بسته های کوچکتر تقسیم می کند و توسط پروتکل Handshaking آنها را به ترتیب ارسال می کند .

ssl  چیست ؟

گواهینامه ssl مخفف : Secure Sockets Layer که در اصطلاح به سیستم امنیت و رمزی انتقال داده یا اطلاعات گفته می شود . گواهی نامه ssl را ابتدا شرکت نت اسکاپ برای انتقال امن داده و رمزی اطلاعات پیاده سازی نمود و امروزه تقریبا تمام مرورگرهای استاندارد دنیا مانند کروم گوگل ، فایرفاکس ، اینترنت اکسپلورر ، اپرا و سافاری آن را پشتیبانی می کنند . شرکت هایی در سراسر دنیا وجود دارند که گواهینامه ssl را ارائه می کنند در ایران بیشتر شرکت های طراحی وب سایت ، هاستینگ این گواهینامه را ارائه می کنند .

آیا https امنیت وب سایت شما را بطور کامل تعمین می کند ؟

یک شعار در بین هکر های چینی وجود دارد و آن هم این است که هیچ سیستمی امن نیست . لذا خیلی از افراد بر این باور هستند که استفاده از https برا امنیت بالای وب سایت کافی است و دیگر راه نفوذی وجود ندارد در حالی که چنین نیست . در حقیقت وب سایت با https محافظت نمی شود اما امنیت وب سایت شما از حالت عادی که از http استفاده می کند بالاتر است .باز کردن یک گاو صندوق قدیمی و مکانیمی خیلی راحتر از باز کردن گاوصندوق های دیجیتالی می باشد ولی باز می توان گاوصندوق دیجیتالی را هم باز کرد . لذا با داشتن https نمی توان گفت امنیت وب سایت شما ۱۰۰ درصد تضمین هست و هیچ گونه نفوذی روش صورت نمی گیرد .

https و تاثیر آن بر روی سئو سایت

استفاده از https در وب سایت امروزه یکی از فاکتورهای سئو سایت می باشد و تقریبا بیشتر اسکریپت های آنالیز سئو وب سایت آن را یک امتیاز برای وب سایت قرار داده اند لذا الگوریتم های گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز این را تایید می کنند . و با آن خود را بروز رسانی می کند . از طرف دیگر جستجوی کاربران اینترنتی از یک وب سایت امن خیالشون را راحتر می کند و انگیزه خرید یا سفارش را از وب سایت برا آنها فراهم می کند .

لذا می توان گفت که هر کدام از این عوامل می تواند در بالا بردن رتبه وب سایت کمک کند که درنهایت بهبود سئو وب سایت را در پیش دارد . بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۶  منتشر شده است  بیش از ۳۰ درصد از وب سایتهایی که دررتبه های بالای نتایج جستجو قرار دارند از https استفاده کرده اند.

مزیت های استفاده از https و بهبود سئو

رتبه بندی در گوگل و سئو سایت : گوگل اعلام کرده است که استفاده از htts در بهبود رتبه وب سایت به عنوان یک فاکتور در نظر گرفته شده است .

امنیت سایت : استفاده از https موجب می شود که دامنه شما امن تر شود . با استفاده از این پروتکل ورود هکر ها به وب سایت شما سخت تر می شود و حمله به وب سایت را بسیار پایین می آورد.

رمز نگاری اطلاعات : همان طور که گفتیم در این پروتکل برای انتقال اطلاعات بین سرور و کلاینت داده ها رمزنگاری می شوند . لذا شما برخی از اطلاعا محرمانه خود را به راحتی می توانید انتقال دهید .

اعتماد بازدید کنندگان وب سایت : بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۷۰ درصد از کاربران نگران خرید اینترنتی یا ثبت نام در وب سایت ها هستند  چرا که می ترسند اطلاعات آنها سرقت شود. لذا داشتن httpss خیال کاربران را راحتر می کند . و با اعتماد کامل می توانند در وب سایت شما عضو شوند و از خدمات شما استفاده کنند .

با تمام این تواصیف می توان نتیجه گرفت که :

هر وب سایتی نیاز به امنیت دارد به ویژه وب سایت هایی که فروش آنلاین دارند لذا برای برای جلوگیری از نفوذ بهتر است از Https استفاده شود . البته یک راه دفاعی است و نمی تواند گفت صد در صد وب سایت شما ایمن شده است . تیم سئو وب نوش پیشنهاد می کند که از http به https مهاجرت کنید. ولی با دقت و تحت نظارت یک سئو کار خوب .

 

برای کسب اطلاعات کافی در رابطه با انتقال وب سایت از http به https می توانید با مشاوره سئو وب سایت وب نوش تماس بگیرید .

۰۲۱-۶۶۵۱۵۰۸۸