آموزش سئو سایت وردپرس در طراحی سایت با وردپرس

آموزش سئو سایت وردپرس در طراحی سایت با وردپرس : همانطور که می دانید برای سهولت در کار طراحی سایت در دنیای وب تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS (Content Management Systemm) وجود دارد که در این بین یکی از برجسته ترین آن ها ، سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) می باشد که امروزه ده ها میلیون وب سایت مختلف توسط این سیستم طراحی شده و بر روی فضای وب قرار گرفته اند و سرویس های مختلفی برای کاربران ارائه می کنند .

سیستم وردپرس به نسبت سایر CMSها دارای مزایای فراوانی است که از جمله این مزایا می توان به قابلیت بالای بهینه سازی سایت و سئو سایت توسط این سیستم اشاره کرد . با دارا بودن افزونه های فراوان برای بررسی بهینه بودن سایت ، وردپرس شما را قادر می سازد تا از نقاط ضعف وب سایت خود آگاه شوید و با استفاده از راهکارهای ارائه شده سایت خود را برای موتورهای جست و جو به ویژه گوگل بهینه سازی کرده و در نتیجه با افزایش جذب مخاطب به کسب و کار آنلاین و تجارت الکترونیک خود رونق بخشید .

در این مقاله قصد دارم درباره سئو سایت وردپرس و طریقه بهینه سازی تنظیمات سایت وردپرسی راهکارهایی ارائه نمایم .

راهکارهای اولیه و اساسی در سئو سایت وردپرس

آموزش سئو سایت وردپرس

در این بخش از مقاله به بررسی روش های واضح و اولیه که هر طراح وبی در طراحی سایت وردپرس خود و سئوی آن باید در نظر بگیرد اشاره خواهم کرد :

تگ های عنوان (title)

تگ title مدت زمان زیادی است که به عنوان معرف محتوا و موضوع اصلی صفحات وب سایت ها به موتورهای جست و جو مورد استفاده قرار گرفته است . به طور پیش فرض در نسخه های قدیمی تر وردپرس ، عنوان پست ها و مقالات به عنوان ” نام بلاگ >> عنوان پست ” نمایش داده می شوند . چون نام و برند وب سایت شما در صفحه اصلی قرار دارد ، در نتیجه دیگر نیاز نیست در عنوان سایر صفحات سایت نیز برند خود را قرار دهید و همان یک بار برای ضمیمه کردن برند در موتورهای جست و جو کافی است . در صفحات بلاگ سایت که پست های شما به نمایش در می آیند نیز اصلا نیازی به قرار دادن برند نیست و با حذف نام بلاگ و برند سایت از آن صفحات و قرار دادن عنوان همان پست در تگ title آن صفحه ، شاهد افزایش بسیار زیاد رتبه کلمه کلیدی آن پست خواهید بود و مخاطبان خود را بسیار افزایش خواهید داد .

<title>عنوان صفحه</title>

برای بهینه سازی صفحات بلاگ سایت خود و مدیریت عنوان صفحات برای افزایش سئو آن ها ، به شما توصیه میکنم از افزونه فوق العاده All in one SEO Pack استفاده کنید و آن را بر روی وب سایت خود نصب کنید . پس از نصب افزونه ، به صفحه مدیریت وردپرس >> بخش تنظیمات رفته و صفحه تنظیمات افزونه All in one SEO Pack را باز کنید . در آنجا موارد زیر را به این صورت تنظیم کنید :

•    عنوان صفحه اصلی : اینجا نام برند سایت خود را بنویسید .

•    عنوان پست : %post_title%

•    عنوان صفحه : %page_title% | %blog_title%

این ها موارد اصلی در تنظیمات این افزونه بودند عنوان صفحه اصلی و صفحه پست نیز مهمترین آنها هستند . توصیه میکنم سایر تنظیمات آن را نیز بر اساس تنظیمات دلخواه و مناسب مدیریت نمایید .

تگ های متا (meta)

وقتی یک کلمه کلیدی را در گوگل جست وجو می کنید ، بخش کوچکی از توضیحات محتوای آن صفحات در زیر هر لینک را مشاهده می کنید . گوگل این توضیحات مختصر را از طریق تگ توضیحات متای لینک صفحات می خواند و بر روی بروزر کاربر نمایش می دهد .

<meta name=”description” content=”توضیحات متای صفحه” />

همچنین می توانید کلمات کلیدی صفحه را نیز در این تگ قرار دهید :

<meta name=”keywords” content=”کلمات کلیدی صفحه” />

البته لازم به ذکر است که گوگل چند ماه پیش اعلام کرده است که دیگر تگ متای کلمات کلیدی را کرال (Crawl) نمی کند . در سال های قبل تگ متای کلمات کلیدی بسیار برای موتورهای جست و جو حائز اهمیت بودند چرا که کرالر موتور جست و جو راه های زیادی برای فهمیدن موضوع و محتوای صفحات وب نداشت . اما حالا با پیشرفت تکنولوژی موتورهای جست و جو ، آن ها راه های بهتری برای فهمیدن موضوع و محتوای صفحات و بررسی ارتباط و تناسب آن لینک ها با کلمه کلیدی جست و جو شده توسط کاربر را دارند . اما با این حال باز بهتر است که این تگ را در صفحات خود قرار دهید و بر روی سایت وردپرسی خود با فعال کردن گزینه کلمات کلیدی داینامیک در تنظیمات افزونه All in one SEO Pack می توانید اینکار را بکنید .

لینک های یکتا (PermaLinks)

پرمالینک در واقع همان URL صفحه است . به طور پیش فرض ، URL صفحات به این صورت نمایش داده می شوند : example.com/?p=38 . اما اگر به فرمت URL صفحات اغلب سایت ها دقت کرده باشید ، می بینید که به این صورت هستند : www.example.com/post-title/ . این فرمت از URL قطعا برای سئو سایت وردپرس مناسب تر است ، چرا که اینگونه کاربر با خواندن لینک صفحه بلاگ شما می تواند موضوع صفحه را بفهمد و همچنین مورد مهمتر اینکه موتور جست و جو نیز عنوان پست که در URL موجود است را در صورت همسان بودن با کلمه کلیدی جست و جو شده highlight می کند .

برای تنظیم پرمالینک های صفحات سایت ، کافیست به تنظیمات >> لینک های یکتا رفته و فرمت آن را تغییر دهید :

آموزش سئو سایت وردپرس

برخی تمایل دارند که لینک پست ها با نمایش دسته بندی آن ها در URL صفحه قرار دهند ، اما بهتر است تا حد امکان URL صفحات کوتاه باشد .

تمرکز بر کلمه کلیدی

برای جذب ترافیک از طریق جست و جوی کاربران در موتوهای جست و جو ، می بایست برای وب سایت خود به تناسب برند و موضوع و محتوای آن یک یا چند کلمه کلیدی مرتبط انتخاب کرد و محتوای سایت را بر اساس آن ها بهینه سازی کرد تا کاربران با جست و جوی آن کلمات در بروزر خود ، لینک صفحات سایت شما را نیز ببینند .

زمانی که کلمه کلیدی وب سایت خود را انتخاب کردید ، می توانید آن را در عناصر زیر از سایت خود استفاده کنید :

•    تگ title صفحه اصلی

•    هدینگ های سایت (h1, h2, …)

•    لوگوی سایت (به عنوان alternative name آن)

•    به عنوان متن لینک های سایت

در لیست بالا ، اولین و آخرین مورد آن جزء مهمترین موارد برای کسب رتبه و امتیاز بیشتر در موتورهای جست و جو برای صفحات وب سایت می باشد .

پینگ بک ها (Pingback) را فعال کنید

یکی از راه های موجود برای افزایش لینک های خارجی که به صفحات سایت شما منتهی می شوند این است که شما نیز از صفحات خود به صفحات آن ها لینک بدهید . اگر شما به یک سایت مشابه سایت خود لینک بدهید ، قاعدتا آن سایت در پاسخ این کار مثبت شما به سایت شما لینک دهی خواهد کرد . توصیه می شود که گزینه ارسال نوتیفیکیشن در تنظیمات وردپرس خود را فعال کنید تا اگر به بلاگ دیگری لینک دهی کردید ، مدیر آن بلاگ مطلع شود . برای اینکار ، به صفحه تنظیمات >> بحث ها (Discussion) رفته و گزینه های زیر را فعال کنید :

آموزش سئو سایت وردپرس

از ویژگی alt استفاده کنید

گوگل برای این ویژگی ، نه تنها برای خود آن تصویر ، بلکه برای مطلبی که حاوی آن تصویر است نیز امتیاز بالایی در نظر می گیرد و بسیار به آن اهمیت می دهد . ویژگی alt در تگ img نه تنها از نظر مفهومی برای موتور جست و جو مهم است ، چرا که مشخص می کند محتوای تصویر حول چه موضوعی است ، بلکه در رتبه گرفتن خود تصویر و صفحه آن در سایتتان بسیار موثر واقع می شود و می بینید که چقدر در جذب ترافیک تاثیر مثبت دارد . در وردپرس ، اگر این ویژگی را برای تصاویر تعیین نکنید ، خودش به طور پیش فرض نام فایل عکس را برای پر کردن آن در نظر میگیرد . ویژگی alt در سئو سایت وردپرس یکی از موارد خیلی مهم است .

لینک دهی داخلی (InterLink)

لینک دهی داخلی به این معناست که از یک مطلب به مطلب مرتبط دیگری درون سایت خود لینک دهی کنید . اینکار در سئو سایت وردپرس بسیار مهم است چرا که کاربران برای دریافت اطلاعات و مطالعه بیشتر حول یک موضوع مشخص از لینک های درون مطلب استفاده کرده و به سایر صفحات و مطالب وب سایت شما نیز مراجعه می کنند و در نتیجه از افزایش بازدید صفحات سایتتان برخوردار می شوید .

لینک های با www و بدون www

برای دسترسی به URL اکثر وب سایت ها دو راه وجود دارد :

۱٫    http://test.com

۲٫    http://www.test.com

وردپرس به طور پیش فرض این تغییر مسیر (Redirection) را برای شما هندل می کند ، اما از تغییر مسیر ۳۰۲ استفاده می کند . همانطور که در مقالهکد وضعیت های پروتوکل HTTP گفته شد ، کد وضعیت ۳۰۲۲ به موتور جست و جو می گوید که این یک تغییر مسیر موقت است ، در صورتی که این تغییر مسیر دائمی است و شما باید خودتان تغییر مسیر ۳۰۱ را پیاده سازی کنید . این به خود شما بستگی دارد که بخواهید URL سایت شما با www لینک شود یا بدون آن .

برای پیاده سازی تغییر مسیر ۳۰۱ ، باید قادر باشید که فایل .htaccess سایت را ویرایش کنید که بر روی فولدری یکسان در محل نصب وردپرس بر روی سرور موجود است . کد ویرایش شده در فایل مشابه تکه کد زیر است (برای تبدیل به URL دارای www) :

# Begin 301
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.example\.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301]
# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress

البته در فایل htaccess کدهای دیگری نیز موجود است (برای سایر تغییر مسیرها) ، اما تنها همین کد کافیست برای تبدیل URL سایت خود از نسخه با www به نسخه بدون آن و بالعکس .

اگر خواستید URL سایتتان دارای www نباشد ، این تکه کد را جای خطوط ۳ و ۴ کد بالا قرار دهید :

RewriteCond %{HTTP_HOST} !^example\.com [NC]
RewriteRule (.*) http://example.com/$1 [R=301,L]

راهکارهای پیشرفته و سطح بالا در سئو سایت وردپرس

آموزش سئو سایت وردپرس

در این بخش از مقاله به بررسی و آموزش تاکتیک ها و روش های پیشرفته بهینه سازی و سئو سایت وردپرس خواهم پرداخت .

حذف صفحات آرشیو ، دسته بندی مطالب و عدم صفحه بندی مطالب

در اغلب سایت ها مشاهده کرده اید که در URL صفحاتشان از عبارتی طولانی استفاده کرده اند ، مثلا URL مطلبی دارای تاریخ انتشار آن ، دسته بندی مطلب و سایر موارد است . شاید از نظر دسترسی کاربر این کار خوبی باشد ، اما از دید موتور جست و جو این طولانی شدن و تعدد لینک های داخل سایت و URL صفحات اصلا از امتیاز خوبی برخوردار نیست .

برای تنظیم این موارد ، می توانید از طریق صفحه تنظیمات افزونه All in one SEO Pack اقدام کنید که در بخش قبلی به آن اشاره شد .

لینک بیلدینگ در سئو سایت وردپرس

یکی از موارد بسیار مهم و حساس در سئو سایت وردپرس ، Link Building است . در آموزش سئو سایت ، مهم ترین موردی که همواره باید به آن توجه داشت بک لینک (Back Link) می باشد که موثرترین عامل در جذب ترافیک کاربران از طریق سایر سایت ها به سایت خودمان می باشد . برای بهینه سازی کامل سایتتان می بایست روی لینک بیلدینگ و جذب ترافیک از طریق لینک های خارجی بسیار وقت گذاشته و برنامه ریزی دقیق داشته باشید .

برخی روش های خوب برای لینک بیلدینگ و قرار دادن بک لینک برای سایتتان را در اینجا فهرست کرده ام که البته روش های متعدد و مناسبی نیز در سایر مقالات سایر سایت ها می توانید پیدا کنید :

•    تولید محتوای با کیفیت و عالی : هیچ چیز موثرتر و مفیدتر از نوشتن مطالب و تولید محتوا برای سئو سایت نیست . اگر مهارت لازم در بلاگ نویسی و نویسندگی مطالب وب داشته باشید و به درستی از طریق مطالب سایتتان لینک دهی کنید ، این خود یک فرصت بزرگ برای رسیدن به هدف لینک بیلدینگ خواهد بود .

•    لینک دهی خارجی (External Link) : همانطور که قبلا نیز گفتم ، اگر شما به صفحات دیگران لینک دهی کنید ، آن ها نیز به صفحات شما بک لینک خواهند داد . اما فراموش نکنید که نباید با هر سایت و صفحه ای تبادل لینک کنید ! تنها صفحاتی که مورد توجه کاربران قرار گرفته است و از رتبه و امتیاز و ترافیک بازدید خوبی برخوردار هستند را به اشتراک بگذارید و با آن ها تبادل لینک کنید .

جمع بندی بحث سئو سایت وردپرس

به عنوان کلام آخر باید بگویم که مطالب مذکور در این مقاله تنها بخشی از تکنیک های سئو سایت وردپرس بودند و نه همه راهکارها و روش های موجود برای این منظور ، پس فراموش نکنید که برای بهینه سازی سایت در سطح بالا ، می بایست مطالعه و تحقیق بیشتری در سایر فضاهای آموزشی وب داشته باشید . با مراجعه به مقالات آموزشی سئو در سایت ما ، می توانید مطالب بیشتری درباره سئو سایت وردپرس و طراحی سایت با وردپرس مطالعه کنید .

* نکته آخر : ” موتورهای جست و جو تابع کاربران وب هستند . “