نقش صدا در طراحی سایت و اپلیکیشن و نحوه استفاده و بکار گیری هوشمندانه آن در طراحی واسط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

نقش صدا در طراحی سایت و اپلیکیشن و نحوه استفاده و بکار گیری هوشمندانه آن در طراحی واسط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

صداها می توانند کاربردهای فراوانی در طراحی سایت داشته باشند . مثلا استفاده از صدا در واسط کاربری وب سایت یا وب اپلیکیشن می تواند باعث جلب توجه فوری بازدید کننده شود ، و یا اینکه به سادگی یک لایه نامحسوس از اطلاعات به تعاملات بین کاربر و واسط کاربری اضافه می کند – همچنین از طریق استفاده از صدا در طراحی سایت اطلاعات می توان به کاربر طرز استفاده از اپلیکیشن را توضیح داد بدون اینکه کاربر نیاز به مطالعه مطالب نمایشگر دستگاهش پیدا کند .
موضوع ومحتوای سایت یا اپلیکیشن هر چه که باشد به هر حال برای استفاده از صدا در پیاده سازی پروژه و به کار بردن آن در واسط کاربری بسیار باید دقت و توجه داشت و با احتیاط این کار را انجام داد . امروزه در فضای وب سرویس ها ، وب سایت ها و وب اپلیکیشن های فراوان و متعددی موجود است ، پس نوآوری و ابتکار در کارمان باید با در نظر داشتن میزان بالای رقابت در فضای کاریمان انجام شود تا تجربه کاربری اپلیکیشن ما بتواند از سایر اپلیکیشن ها بهتر شود .
استفاده از صدا در طراحی سایت و  واسط کاربری می تواند برای هر نوع وسیله و تکنولوژی به تناسب آن استفاده شود ، مانند صداهایی که از یک اتوموبیل یا تلفن همراه یا ماشین ظرف شویی برای اخطار دادن به کاربر آن شنیده می شود . اما با بررسی انواع دستگاه های دیجیتال می بینیم که به کار بردن صدا در طراحی سایت و اپلیکیشن به کلی متفاوت تر و بسیار چالش برانگیزتر از سایر دستگاه هاست . صداها در طراحی سایت قابلیت این را دارند که تجربه کاربری وب سایت را بسیار بالاتر ببرند توسط تعاملی که کاربر با آن دارد و همچنین برند شما در دنیای وب را از سایر برندها در این فضا متمایز کند .
در این مقاله قصد بررسی و پرداختن به این موضوع را دارم و چگونگی به کار گیری صدا در واسط کاربری در بهترین حالت آن را توضیح خواهم داد، با وب نوش همراه شوید .

هنگام استفاده از صدا در طراحی سایت و اپلیکیشن سکوت یک عمل هوشمندانه و طلایی است

صدا در طراحی سایت

معمولا افراد گمان می کنند که یک طراح صدا از به کار گیری سکوت در کارهایش اجتناب می کند . ما توسط انواع صداها در زندگی خود محاصره شده ایم ، ترکیبی از صداهای طبیعی و غیرطبیعی . قطعا نمی شود صدایی را بی دلیل به یک پروژه اضافه کرد ، چرا که صدای اضافی به سرعت باعث آزردگی و اذیت مخاطب می شود و یک تأثیر منفی بزرگ بر محصول (اپلیکشن یا وب سایت) شما و تجربه کاربری آن خواهد گذاشت . طراحی صدا به طور هوشمندانه فقط این نیست که صداهای با کیفیت تولید کنیم ، بلکه در استفاده از آن در یک پروژه رایانه ای ، باید طراح سایت و واسط کاربری با طراح صدا همکاری و ارتباط تنگاتنگی داشته باشند تا طراح صدا به خوبی بداند که چه صدایی برای این محصول مناسب و کاربردی است و باعث بهبود تجربه کاربری آن می شود . اگر صدا در واسط کاربری به خوبی پیاده سازی شود – یعنی بدانیم که در کدام یک از بخش های وب سایت یا اپلیکیشن به پخش صدا نیاز است و در کدام بخش ها سکوت برای لذت بردن بیشتر کاربر از استفاده از اپلیکیشن ما مناسب تر است – مرحله بعدی که باید به آن نیز دقت مناسبی داشت ، کنترل کاربر بر پخش صداهاست . اگر کاربری تمایل به گوش دادن به صداهای محصول شما نباشد و راهی برای خاموش کردن آن صداها در واسط کاربری قرار نداده باشید ، این مسئله برای کاربر آزار دهنده خواهد شد و ممکن است اینگونه تعداد کاربران اپلیکیشن شما کاهش یابد . در بحث طراحی وب سایت نیز حتی در اغلب موارد بهتر است صداها به طور پیش فرض خاموش باشند و اگر خود کاربر ترجیح داد بر دکمه پخش صدا کلیک کند .

اصول طراحی صدا در طراحی وب سایت و ساخت اپلکیشن

چه در طراحی سایت و چه در طراحی اپلیکیشن ، شما در حال طراحی یک تجربه کاربری هستید و در روش های طراحی امروزی ، بحث طراحی به مسائلی خیلی فراتر از پرداختن به زیبایی و سرگرم کننده بودن محصول مرتبط می شود . مهمترین مسئله ، تعاملات بین کاربر و محصول ، میزان کاربردی بودن محصول و حسی که به کاربر می دهد است . صداها می توانند تأثیر عمده ای بر تمام این ابعاد روش های طراحی سایت امروزی داشته باشند ، پس اینجاست که اهمیت انتخاب و به کار گیری صحیح آن ها مشخص می شود . اگر شما از قواعد یکسان برای طراحی تمام ابعاد و اجزاء محصول خود استفاده کنید ، اینگونه می توانید یک محصول با طراحی واضح و راحت برای استفاده کاربران ارائه کنید و در نتیجه برند تجارت الکترونیک خود را به خوبی به کاربران نمایش دهید .

نگاه کردن به طراحی صدا به عنوان بخشی از پروژه طراحی سایت یا اپلیکیشن

یکی از مواردی که شرکت ها و استارت آپ های بزرگ به آن توجه داشتند ، مسئله برند سازی با صدا می باشد . اگر به محصولات شرکت های بزرگ دقت کنید ، هم در بعد محصولات سخت افزاری مانند موبایل ها ، لپ تاپ ها ، … و هم در بعد نرم افزاری (انواع اپلیکیشن ها) خواهید دید که برخی صداها به طور ناخودآگاه برای کاربران یادآور محصول خاصی هستند و یک حس نوستالژیک برای آن ها ایجاد کرده اند . مثلا یکی از برندها معروف که به خوبی از پس این کار برآمده است ، شرکت نوکیا می باشد که کمتر کسی در جهان با صدای منحصر به فرد تلفن های همراه تولید این شرکت آشنا نباشد . هر چه برند سازی توسط صدا بسیار عملی تأثیر گذار برای کاربران است ، اما همانطور که گفته شد این کار نیز باید هوشمندانه و با دقت کافی انجام شود و نیاز به داشتن دانش و تخصص در کار طراحی صدا می باشد . نمونه های فراوان دیگری نیز از برند سازی با استفاده از صدا در طراحی سایت و اپلیکیشن های مختلف می توانید مشاهده کنید .
درباره استفاده از صدا در طراحی سایت و واسط کاربری ، اینکه چه صدایی خوب و مناسب باشد ممکن است با نظرات متعددی مواجه باشیم اما درباره صداهای نامناسب قطعا بین کاربران با اتفاق نظر مواجه می شویم . مثلا صدایی که حواس کاربر از انجام کاری در اپلیکیشن را پرت کند و یا صدایی که حس متناسب با تصویر و عملیات در حال انجام در اپلیکیشن را به کاربر منتقل نکند . بنابراین ، این نکته مهم در طراحی صدا برای واسط کاربری نباید فراموش شود که هر صدایی باید برای هدف و موضوع مشخصی در وب سایت یا اپلیکیشن به کار گرفته شود و کاربر این تناسب محتوایی را به خوبی حس کند .
به عنوان آخرین کلام ، به طراحان سایت و اپلیکیشن که می خواهند در پروژه خود به خوبی از صداها بهره وری و بازخورد مثبت داشته باشند ، توصیه می کنم که در تمام مراحل طراحی محصول ، علاوه بر داشتن ارتباط تنگاتنگ با طراح واسط کاربری (UI) و مشاور تجربه کاربری (UX) پروژه ، طراح صدا را نیز از ابتدای کار با تمام اجزاء پروژه آشنا کنند تا او نیز به درستی صدای مد نظر و مورد نیاز محصول شما را طراحی و تولید کند .
صدا یک ابزار قدرتمند است که اگر در جای درست خودش به کار گرفته شود ، می توانید به طور کلی سطح کیفی پروژه (واسط کاربری مفهومی تر ، تجربه کاربری حرفه ای تر ، برند سازی بهتر ، …) را ارتقاء و بهبود ببخشد .

وب نوش ارائه دهنده ی ایده های نو در صنعت طراحی سایت و وب برندینگ: با وب نوش وب را نوش جان کنید.