پروتکل http در طراحی سایت

کد وضعیت های پروتوکل HTTP و نقش آن ها در طراحی سایت و بهینه سازی سایت – HTTP Status Codes : کد وضعیت های پروتوکل HTTP و نقش آن ها در طراحی سایت و بهینه سازی سایت : زمانی که موتور جست و جو یا کاربری برای بازدید از یک صفحه وب به وب سرور درخواست (Request) ارسال می کند ، درپاسخ (Response) به آن درخواست کد وضعیت پروتوکل HTTP برای موتور جست و جو یا بروزر کاربر ارسال می شود و در صورت مثبت بودن پاسخ از سمت سرور ، آن صفحه بر روی بروزر کاربر بارگذاری می شود . در واقع این کدهای سه رقمی نشان دهنده وضعیت HTTP Request و پاسخ سرور به درخواست کاربر می باشد .

در این مقاله قصد دارم مفهوم هر یک از این کدها و تاثیر آن ها بر طراحی وب سایت و سئو سایت را بررسی کرده و شرح دهم .

دسته بندی انواع کد وضعیت های پروتوکل HTTP و شرح آن ها

 

پروتکل http در طراحی سایت
کد وضعیت های پروتوکل HTTP عددهایی سه رقمی هستند که برای نشان دادن وضعیت پاسخ به درخواست از سمت وب سرور برای درخواست کننده ارسال می شوند . مهم است که بدانید تمام این کدهای سه رقمی با یکی از ارقام ۱ تا ۵ شروع می شوند . از دسته کدهای ۱۰۰ تا دسته کدهای ۵۰۰ ، کد وضعیت های HTTP در قالب زیر دسته بندی می شوند :

•    دسته کد     ۱۰۰ (Informational) : این دسته از کد وضعیت ها فقط جنبه اطلاع رسانی دارند و برای تایید دریافت درخواست در سرور و ادامه فرآیند پاسخگویی ارسال می شوند .
•    دسته کد ۲۰۰ (Success) : این دسته کدها به این معنی است که فرآیند دریافت درخواست و ارسال پاسخ با موفقیت انجام شده است .
•    دسته کد ۳۰۰ (Redirection) : به این معنا هستند که درخواست با موفقیت دریافت شده است ، اما برای تکمیل ادامه فرآیند نیاز به اجرای یک سری مراحل بیشتری می باشد .
•    دسته کد ۴۰۰ (Client Error) : درخواست دریافت شده است اما منبع خواسته شده معتبر نبوده یا پیدا نشده است .
•    دسته کد ۵۰۰ (Server Error) : درخواست کاربر معتبر بوده و دریافت شده ، اما وب سرور در پاسخگویی به درخواست ناموفق بوده است .

در حالی که کد وضعیت های زیادی وجود دارد ، اما بسیاری از آن ها مستقیما بر بهینه سازی سازی سایت و سئو موثر نیستند .

کد وضعیت های پروتوکل HTTP مهم و موثر بر سئو و موتورهای جست و جو

کد ۲۰۰ (OK)

درخواست با موفقیت پاسخ داده شده است و فرآیند به طور صحیح اجرا شده است .

کد ۳۰۱ (URL درخواستی به طور کلی منتقل شده است)

ارسال این کد از سمت سرور یعنی به منبع URL درخواست شده توسط کاربر به طور دائم یک آدرس معتبر جدید اختصاص داده شده است و هرگونه رجوع به این منابع در آینده باید از طریق URL جدید برای کاربر ارسال و بارگذاری شود . هر زمان که URL یک منبع وب (مانند صفحه ای از یک وب سایت یا به طور کلی دامنه اصلی آن) تغییر کرد و به آن URL دیگری اختصاص داده شد ، تغییر مسیر ۳۰۱ (۳۰۱ Redirect) که نقش مهمی در سئو دارد باید مورد استفاده قرار گیرد .

کد ۳۰۲ (پیدا شد)

سرور همچنان از طریق URL جدید صفحه وب به درخواست های کاربر پاسخ می دهد ، اما کاربر با استفاده از همان URL قبلی درخواست های خود را ارسال می کند . این کار توصیه نمی شود . از این طریق روبوت موتورهای جست و جو به خوبی نمی توانند بفهمند که صفحه یا دامنه سایت شما به URL دیگری منتقل شده است . استفاده از کد تغییر مسیر ۳۰۲ باعث می شود که موتور جست و جو تغییر URL صفحه وب را به طور موقت و نه دائم در نظر بگیرید و در نتیجه URL جدید شما از رتبه و امتیاز گیری خوبی برخوردار نخواهد شد و در این موارد تنها توصیه می شود از تغییر مسیر ۳۰۱ استفاده کنید که در بخش قبل به آن اشاره کردم .

کد ۴۰۴ (منابع درخواستی پیدا نشد)

سرور هیچ منبعی که با URL درخواست شده مطابقت داشته باشد را پیدا نکرده است . هیچ نشانگری هم نیست که مشخص شود این وضعیت موقت است یا دائم . اغلب اوقات طراحان سایت صفحه ای را در کنار صفحات وب سایتشان طراحی می کنند که اگر کاربر URL نامعتبری را درخواست کرد با کد خطای ۴۰۴ مواجه نشود و به صفحه پیغام خطایی که خودشان طراحی کرده اند منتقل شود . اینگونه دیگر کد وضعیت ۴۰۴ از سمت سرور ارسال نمی شود ، بلکه کد وضعیت ۲۰۰ (موفقیت آمیز بودن پاسخ به درخواست) ارسال می شود و همچنین کاربر از دامنه وب سایت شما خارج نمی شود و به یک صفحه بیرونی منتقل نمی شود .

کد ۴۱۰ (منابع درخواستی دیگر بر روی سرور موجود نیست)

کد خطا نشان می دهد که ممکن است URL درخواست شده قبلا بر روی سرور موجود بوده اما در حال حاضر و در آینده دیگر چنین چیزی بر روی وب سرور وجود ندارد و هیچ نشانی از تغییر URL و یا وضعیت آینده این درخواست مشخص نیست . این وضعیت را اغلب دائمی محسوب می کنند . همچنین این کد وضعیت بر روی بروزر کاربر کش می شود مگر اینکه سرور پاسخ دیگری ارسال کند و کد وضعیت آن URL تغییر یابد .

کد ۵۰۳ (سرویس درخواست شده در دسترس نیست)

در حال حاضر بنا به دلائل مختلف از جمله تعمیرات سرور و یا overload شدن موقت آن ، سرور قادر به پاسخگویی به درخواست ارسال شده نیست . این کد وضعیت نشان دهنده مشکلات موقت سرور است و موتورهای جست و جو با دریافت این کد خطا می فهمند که مشکل موقت است و دامنه سایت و صفحات آن مشکلی ندارند .

روش های توصیه شده برای استفاده موثر از کد وضعیت های پروتوکل HTTP در بهینه سازی سایت

استفاده از کد تغییر مسیر ۳۰۱

همانطور که گفته شد کد تغییر مسیر ۳۰۲ برای موتورهای جست و جو یک تغییر URL موقت محسوب می شود که این باعث می شود موتورهای جست و جو URL شما را به خوبی ضمیمه نکنند . در نتیجه توصیه می شود که از کد تغییر مسیر ۳۰۱ استفاده کنید چون این کد وضعیت تغییر آدرس دائم یک URL را به موتور جست و جو می فهماند و این برای امتیاز و رتبه گرفتن آن صفحه بسیار مهم است .

 

پروتکل http در طراحی سایت

تغییر مسیر دادن URLهای دارای کد وضعیت خطای ۴۰۴

یک تصور غلط رایج این است که بهتر است برای سئو سایت ، کد ۴۰۴ را با استفاده از کد ۳۰۱ به صفحه اصلی وب سایت تغییر مسیر دهیم . اما اینگونه وقتی کاربر URL نامعتبری را وارد می کند و باز میبیند که هنوز در صفحه اصلی سایت است ، دچار سردرگمی می شود و متوجه نمی شود که URL درخواستی اش موجود نیست . پس برای اینکه کاربر از سایت خارج و با خطای  ۴۰۴ مواجه نشود ، بهتر است که خود طراح سایت یک صفحه پیغام خطا طراحی کند که وقتی URL نامعتبر وارد شد ، بازدید کننده به صفحه پیغام خطای خود سایت منتقل شود و به جای کد وضعیت ۴۰۴ ، کد وضعیت ۲۰۰ بر روی بروزرش ارسال شود . یک صفحه پیغام خطای ۴۰۴ بهینه باید دارای ویژگی های زیر باشد :

 

پروتکل http در طراحی سایت

 

•    نمایش پیامی به کاربر که صفحه مورد نظر شما وجود ندارد
•    باکس جست و جو
•    سیستم نویگیشن ساده و قابل فهم که به راحتی بتواند به سایر بخش ها و صفحات سایت دسترسی داشته باشد
•    لینک بازگشت به صفحه اصلی