چند نکته شگفت انگیز برای طراحی سایت میکرواینتراکشن

چند نکته شگفت انگیز برای طراحی سایت میکرواینتر اکشن (MicroInteraction Design) :

– چگونه یک اپلیکیشن یا وب سایت ریسپانسیو و با واسط کاربری با کیفیت بسازیم ؟

همان طور که می دانید ، میکرواینتراکشن ها یکی از داغ ترین مدهای طراحی UI (واسط کاربری) و طراحی UX (تجربه کاربری) هستند . آن ها تجربه کاربری را حرفه ای تر می سازند ، اطلاعات مهمی را در اختیار کاربران قرار می دهند ، نوع و طریقه کاربری وب اپلیکیشن را برای کاربران توضیح می دهند و حتی باعث سرگرمی و لذت بردن مخاطب وب سایت نیز می شوند .
در این مقاله می خواهم چند نکته کاربردی را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم با استفاده از آن ها سطح کیفیت طراحی میکرواینتراکشن های اپلیکیشن خود را بالاتر ببریم .

طراحی میکرواینتراکشن – یک فرمول جادویی

میکرواینتراکشن ها امروزه تبدیل به یک بخش اساسی در طراحی سایت و اپلیکیشن شده اند ، به شکلی که هر وب سایت فاقد میکرواینتراکشن ها به نظر خسته کننده و پوچ می آید . ما به آن ها به چشم ابزاری جادویی نگاه می کنیم که به محصول شما غافلگیری ، هیجان و سرگرمی های لذت بخش برای کاربران اضافه می کند .
به هر حال ، طراحی میکرواینتراکشن های شگفت انگیز به همین سادگی هم نیست . شما باید چیزی کاربردی بسازید که کاربری کاربر از محصول شما را راحت تر کند . آن ها باید حسی و واکنش گرا (responsive) و انسان گونه باشند . به طور خلاصه ، اگر شما بر مهارت های طراحی میکرواینتراکشن مسلط نیستید ، به سرعت دست به کار شوید ! چرا که نیاز ضروری در طراحی سایت و اپلیکیشن های امروزی است .

میکرواینتراکشن در طراحی سایت چیست ؟

اساسا ، شما فکر می کنید که میکرواینتراکشن ها به عنوان یک بخش کوچکی در محصول به طور لحظه ای تنها برای انجام یک مأموریت ایجاد شده اند . اما شما تمام مدتی که در حال استفاده از یک وب سایت یا اپلیکیشن هستید ، در حال ارتباط با میکرواینتراکشن ها نیز هستید . چند مثال از میکرواینتراکشن های روزمره و عادی :

•    لایک کردن یک پست در فیس بوک
•    قرار دادن یک پیام استاتوس در آن
•    تغییر تنظیمات یک سایت یا اپلیکیشن
•    امتیاز دادن به یک آیتم
•    انجام یک جست و جوی آنلاین

آن ها مواردی حیاتی در یک ماشین شگفت انگیز به نام ” تجربه آنلاین ” هستند .
کاربر با میکرواینتراکشن تعامل برقرار می کند و به دنبال آن پروسه ای در اپلیکیشن انجام می شود . تنها با استفاده دقیق و به جا از ابزار طراحی که در اختیار ما قرار دارند ، می توانید یک تجربه کاربری منحصر به فرد و عالی برای کاربران خود ایجاد کنید .

 

طراحی سایت میکرواینتراکشن

نکته کلیدی دیگری که باید درباره میکرواینتراکشن ها بدانید این است که آن ها بر مبنای مفهوم طراحی انسان محور ایجاد می شوند . آن ها دقیقا با کاربران به گونه تعامل می کنند که کاربر تصور کند با یک انسان در حال برقراری ارتباط است نه یک ماشین . این نکته را هرگز هنگام پیاده سازی آن ها در پروژه خود فراموش نکنید !

 

طراحی سایت میکرواینتراکشن

 

چرا طراحی سایت به صورت میکرواینتراکشن اینقدر مهم شده است ؟

میکرواینتراکشن ها تنها بخش کوچکی از طراحی یک محصول هستند ، پس چه چیزی درباره آن ها وجود دارد که حساسیت و توجه طراحان و کاربران را به خود جلب کرده است ؟ متأسفانه ، این نقطه نظر و اهمیت ندادن به میکرواینتراکشن ها در دنیای توسعه وب سایت بسیار رایج است – اما نادیده گرفتن میکرواینتراکشن ها بسیار اشتباه بزرگی است . این دقیقا همان جزییات ریز است که تفاوت بین موفقیت در طراحی وب سایت و شکست در آن را مفهوم می بخشد . حال چند مورد از دلائل اهمیت میکرواینتراکشن را بیان می کنم :

•    سطح کنترل کاربر بر اپلیکیشن را توسط فید بک فوری افزایش می دهند
•    آن ها راهنمایی های ریز و راهبردی به کاربر ارائه می کنند
•    تجربه کاربری محصول را به شدت بهبود می بخشند
•    نویگیشن وب سایت را پیشرفته می کنند
•    تعامل کاربر با سایت را آسوده می کنند
•    باعث تشویق کاربران به لایک کردن ، کامنت گذاشتن و به اشتراک گذاری محتوای سایت می شوند
•    دیدن آسان نوتیفیکیشن ها و پیام ها را برای کاربر میسر می سازند

چگونه میکرواینتراکشن های محصول خود را شگفت انگیز طراحی کنیم !؟

پیش از شروع این آموزش ، باید ابتدا مشخص کنید که به چه هدفی قصد طراحی میکرواینتراکشن دارید . همچنین باید مطمئن شوید که در کجای اپلیکیشن خود باید آن ها را استفاده کنید تا بهترین تأثیر بر تجربه کاربری را بگذارید . اگر آماده طراحی میکرواینتراکشن هستید ، پس به موارد زیر دقت کنید :

  1.  زمان واکنش : کاربران انتظار دارند تا میکرواینتراکشن به سرعت فعال شود – حدود ۰٫۱ ثانیه اگر بخواهیم دقیق بگوییم . هر چقدر دیرتر فعال شود از عملیات مد نظر کاربر فاصله بیشتری می گیرد و برایش آزار دهنده می شود .
    ۲٫    تکرار : همه ما عاشق طراحی هوشمندانه هستیم ، اما هوشمندی بیش از حد هم آزار دهنده است .
    ۳٫    سادگی : البته باید یک طرح خوش جلوه برای جلب توجه کاربران ارائه کنیم ، اما تایپوگرافی پیچیده ، رنگ های مات و نامنظم بودن ساختار باعث سردرگمی کاربران در صفحات وب سایت شما می شود . از جزییات بیش از حد و اضافی پرهیز کنید و سعی کنید تا در حداکثر زمان پیام سایت را کاربر منتقل کنید .
    ۴٫    انیمیشن ها : انیمیشن فقط جنبه زیبایی بخشی به سایت را ندارد ، بلکه می تواند تجربه کاربری سایت را افزایش دهد . در استفاده از انیمیشن ها باید هدفمند بود و از طریق آن ها یک مفهومی را به کاربر منتقل کرد . همچنین نباید در استفاده از آن ها نیز افراط کرد ، چرا که باعث شلوغی صفحه شده و کاربر در استفاده از سایتتان به مشکل بر می خورد .
    ۵٫    تعادل : استفاده از کنتراست برای نشان دادن و پررنگ کردن عنصری در صفحه می تواند بسیار کاربردی باشد . به هر حال این نیز با بیش از حد مورد استفاده قرار گرفتن باعث سردرگمی کاربران می شود . از داشتن تعادل طرح سایتتان اطمینان حاصل کنید .

نکات فراوانی دیگری نیز برای بهترین شیوه طراحی میکرواینتراکشن ها وجود دارد که در اینجا به چند مورد از نکات مهم اشاره کردم .

حالا زمان میکرواینتراکتینگ است

بله ، میکرواینتراکشن ها جزء کوچکی از یک وب سایت یا اپلیکیشن هستند ، اما همین عناصر جزیی تأثیر فراوانی بر موفقیت یا شکست پروژه دارند .
توصیه ما به شما این است که اگر تا به حال به این مورد مهم ، یعنی طراحی میکرواینتراکشن ها در طراحی سایت و اپلیکیشن دقت و توجه نداشته اید ، حالا زمان آن است که به سراغ یادگیری این تکنیک موثر بروید و با استفاده از همین عناصر جزیی در محصول خود ، یک تجربه کاربری ایده آل و متفاوت برای کاربران سایتتان رقم بزنید .

منبع : سئو سایت و پشتیبانی سایت وب نوش