برترین روندهای تجربه کاربری (UX : User Experience) در طراحی سایت

چند مورد از برترین روندهای تجربه کاربری (UX : User Experience) در طراحی سایت که طراحان وب باید درباره آن ها بداند :

آیا سایت یا اپلیکیشنی که توسعه داده اید ، رضایت و خوشحالی کاربران را به همراه دارد یا اینکه آن ها از استفاده از وب سایت و وب اپلیکیشن شما هیچ لذتی نمی برند ؟

آیا آن ها با میل و رغبت از وب سایت شما استفاده می کنند یا اینکه چون مجبور هستند تنها برای لحظاتی وارد سایتی که طراحی کرده اید می شوند و از وب اپلیکیشن شما استفاده می کنند ؟

برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر در زمبنه تجربه کاربری ux  در طراحی سایت با سئو سایت و پشتیبانی سایت وب نوش همراه باشید
تجربه کاربری UX در طراحی سایت، مهم ترین هدف و موردی است که باید به آن توجه شود . در واقع بهتر است بگوییم که جلب رضایت کاربر از بازدید از سایتمان مهم ترین مأموریت یک طراح وب است . در سال های اخیر ، روندهای تجربه کاربری بسیار بر نوع ارتباط برقرار کردن کاربران با وب اپلیکیشن ها تأثیر گذار بوده است ، به شکلی که انتظار کاربران از داشتن کیفیت بالا و راحتی در کاربری یک وب سایت امروزی بسیار بالاتر از گذشته رفته است .

طراحی وب سرویس ، یکی از مهمترین روندهای تجربه کاربری UX در طراحی سایت

تجربه کاربری UX در طراحی سایت تنها مجموعه ای از صفحات مرتبط بهم نیست ، بلکه هر سایتی باید برای ارائه سرویسی به کابران و به شکل هدفمندی طراحی و توسعه شود .

تجربه کاربری ux در طراحی سایت

برای مثال ، کاربران از چندین سایت برای خرید بلیت کنسرت بازدید می کنند . اگر شما نیز سایتی به همین منظور ، یعنی خرید بلیت آنلاین طراحی می کنید ، پس باید تمام ارتباطات بین کاربر و وب اپلیکیشن خود را در نظر بگیرید و با بررسی نقاط ضعف سایر وب سایت ها ، یک تجربه کاربری ux مناسب برای کاربران سایتتان فراهم کنید تا کاربر بدون سردرگمی ، در کمترین زمان و با راحت ترین روش ممکن بلیتش را خریداری کند .
باید در طراحی سایت این نکته را در نظر بگیرید که وب سایت شما اولین و تنها وب سایتی نیست که کاربران وب از آن بازدید می کنند . شما باید سایت خود را با معماری حرفه ای و مناسبی طراحی کنید که نه تنها ظاهر سایتتان با سایر سایت ها کاملا متفاوت نشود که کاربر دچار سردرگمی شود ، بلکه در عین حال کاربر با واسط کاربری جدید و زیبا و متفاوتی مواجه شود .

طراحی سایت UX محور یا طراحی سایت UI محور؟

همانطور که طراحی وب سرویس با طراحی وب سایت روز به روز همپوشانی بیشتری پیدا می کند ، همه طراحان وب باید با اساس و مفهوم UX (تجربه کاربری) آشنا شوند و آن را در کارشان مد نظر داشته باشند . امروزه بنا به دلائل متعددی روش طراحی سایت UX از روش طراحی سایت UI محور رواج بیشتری یافته است و از اولویت بالاتری برخوردار شده است :

تجربه کاربری ux در طراحی سایت

 

تنوع بیشتر در قالب سایت ها :

سرویس هایی مانند وردپرس ، قالب های با کیفیت بالا ، فریم ورک های محبوب و سازندگان وب سایت در حال افزایش و روبه تکامل هستند .

الگوهای قابل اتکاء در طراحی سایت UI :

هدف الگوهای طراحی UI (User Interface) این است که کاربری سایت برای کاربران ساده تر شود . افزایش تعداد این الگوهای طراحی واسط کاربری به این معناست که طراحان وب باید در استفاده از آن ها بسیار به تجربه کاربری کاربران از استفاده و بازدید سایتشان دقت کنند .

افزایش کاربری موبایل وب :

حال که کاربری فضای وب در موبایل ها از رایانه ها بسیار بیشتر شده ، اکثر طراحان تجربه کاربری در موبایل ها را در اولویت کار خود قرار می دهند . این بدین معناست که مفاهیم طراحی UX را نباید تنها برای یک دسته خاصی از کاربران وب در نظر گرفت ، بلکه باید به طیف گسترده کاربران و ابزار کاربری از فضای وب توجه کافی داشت .

شخصی سازی محتوای به نمایش در آمده در صفحات وب سایتتان برای هر کاربر به طور مجزا

تجربه کاربری ux در طراحی سایت

از آنجایی که کاربر تمایل دارد تا با حداکثر سرعت و راحتی به آن چه که در نظر دارد در فضای وب دست یابد ، شما می توانید در سایتتان این سرویس را برای کاربران و مخاطبان خود ارائه کنید تا تجربه کاربری بهتری در وب سایت شما داشته باشند . گستره شخصی سازی محتوا برای کاربران بسیار وسیع است ، چند مورد از رایج ترین مواردی که می توان نام برد : تبریک روز تولد کاربر به او ، توصیه هایی به کاربر از طریق شناسایی محتوایی که میل بیشتری به آن ها نشان داده است (مانند توصیه محصولات یا مطالب یا تصاویر مورد علاقه اش به او) ، و سایر موارد که اصطلاحا به آن ها Push Notification گفته می شود .
نکته کاربردی که درباره شخصی سازی محتوای سایت برای کاربران لازم به ذکر است ، این است که از طریق اطلاعاتی که کاربر در حساب کاربری اش وارد کرده است یا محتواهایی که بیشتر به آن ها رغبت نشان داده است از طریق امتیاز یا نظر دادن درباره آن ها ، شناخت بیشتری درباره او برای شخصی سازی بهتر سایت پیدا کنید .

میکرو اینتراکشن ها در طراحی سایت

تجربه کاربری ux در طراحی سایت

هر چه رقابت در صنعت طراحی وب سایت افزایش می یابد ، طراحان سایت مجبور می شوند که بیشتر به جزییات کارشان بپردازند . میکرو اینتراکشن ها (جلوه هایی در اپلیکیشن که برای شباهت یافتن ارتباط انسان گونه ماشین با انسان در اپلیکیشن پیاده سازی می شوند) روز به روز اهمیت بیشتری در زمینه تجربه کاربری پیدا می کنند .
میکرو اینتراکشن ها کارایی ماشین (دستگاهی که کاربران با آن به اپلیکیشن دسترسی دارند ، مثل موبایل یا رایانه) را برای کاربر روان می کنند . آن ها کاربری اپلیکیشن را برای کاربر شرح می دهند ، از بروز خطای کاربری جلوگیری می کنند و همچنین جنبه سرگرمی برای کاربر نیز دارند . میکرو اینتراکشن ها در طراحی سایت ریشه دوانده اند و وب سایتی بدون برخورداری از آن ها ناقص محسوب می شود .

طراحی سایت برای تمام دستگاه ها – طراحی سایت ریسپانسیو

تجربه کاربری ux در طراحی سایت

همانطور که گفته شد ، کاربران موبایل وب از کاربران وب از طریق رایانه ها نیز بیشتر شده اند .
دو استراتژی غالب برای طراحی سایت واکنش گرا یا موبایل فرندلی (mobile-friendly) ، روش های طراحی ریسپانسیو و طراحی آداپتیو هستند . طراحی سایت ریسپانسیو به این شکل است که وب سایت بنا به دستگاهی که باید بر روی آن بارگذاری شود و به نمایش در بیاید خود را وفق داده و تغییر اندازه می دهد ؛ در حالی که در طراحی آداپتیو برای یک سایت باید چندین لی اوت (layout) مختلف تعریف کرد ، به تناسب دستگاه ها و ابعادی که در نظر داریم .
از آنجا که در منابع آموزشی روش طراحی سایت ریسپانسیو توصیه شده است ، بهتر است که ابتدا سایت را برای کوچکترین اندازه نمایشگر طراحی کرد و سپس آن را برای نمایشگرها و ابعاد اندازه دهی کرد .

تاثیر مستقیم طراحی سایت بر اساس ux تجربه کاربری بر روی سئو سایت

اگر سئو سایت برایتان اهمیت دارد ، پس حتما یکی از ملزومات این کار استفاده از تجربه کاربری ux در طراحی سایت می باشد. هماطور که در مقالات قبلی نیز اشاره شده است ، یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی سئو سایت ، ماندگاری بازدید کنندگان در سایت می باشد. کاهش میزان بونچ ریت سایت ، و گشت و گذار افراد  در سایت و افزایش متوسط زمان مرور هر کاربر از عواملی است که از چشم موتور های جستجو پنهان نبوده و باید به آن ها توجه ویژه ای کرد .

خلاصه ای از مطالب گفته شده درباره روندهای تجربه کاربری UX در طراحی سایت

به طور کلی ما باید بدانیم که هدف ما در طراحی وب سایت ، کاربری و رضایت کاربران و همینطور افزایش مداوم تعداد آنان است . برای حل این مسائل ، طراحان مفهوم طراحی سایت UX را مطرح کردند که بنا به این مفهوم ، یک وب سایت یا وب اپلیکیشن باید برای کاربرانش تجربه کاربری مناسب ، راحت و لذت بخش داشته باشد و در کنار آن ها کاربر را به هدف و منظورش برساند . مواردی که در این مقاله ذکر شد تنها بخشی از روندهای تجربه کاربری در سال های اخیر بود و با توجه به رشد رقابت در صنعت طراحی سایت ، مفاهیم طراحی UX روز به روز پر رنگ تر و کاربردی تر می شوند و هر طراح سایتی باید آن مفاهیم و روش ها را بلد باشد .

با وب نوش وب را بنوشید