جلب اعتماد مشتری در طراحی سایت

نکاتی در ارتباط با ماندگاری مشتریان و بیان چند روش ساده برای جذب رضایت و جلب اعتماد مشتریان در کار طراحی سایت: اگر شما یک طراح وب سایت هستید ، از مهمترین مسائل در کار شما ، جلب اعتماد مشتریان و ماندگاری آنها در انجام پروژه های وب با شماست . برقراری ارتباطی قوی ، موثر و رضایت بخش برای مشتری در اولویت کار یک طراح وب سایت است . در کنار یک سری مسائل واضح و روشن که جهت برقراری ارتباط کاری مفید و موثر با مشتریان خود ( مانند صداقت در کار ، انجام و تحویل به موقع پروژه ، ارائه کار به بهترین شکل ، … ) می بایست رعایت کنید ، در این مقاله نیز نکات و روش هایی ساده برای هر چه بهتر برقرار شدن ارتباط بین طراح وب سایت و مشتری ارائه خواهیم کرد .

 

اعتماد مشتری در طراحی سایت

 

در نظر داشتن دغدغه ها و نگرانی های مشتری درباره وب سایت و توان ارائه کردن طرحی متناسب با نیازهای مشتری در طراحی سایت

در اولین جلسه ملاقات بین طراح وب سایت و مشتری پیش از شروع پروژه ، سوالی که برای کارفرما مطرح می شود این است که ” آیا شما (طراح) می توانید برای اهداف وب سایت من طرحی مناسب و موثر در کسب و کار من ارائه کنید ؟ ” پاسخ به این سوال همانطور که از ظاهر آن پیداست بسیار در جلب رضایت و اعتماد مشتری مهم است و این از دغدغه های اصلی کارفرما به شمار می رود . همچنین اینکه شما چطور طرح و راه کار خود را ارئه می کنید بسیار مهم است ! شما به عنوان یک طراح می بایست در ارائه طرح خود خیال کارفرما را از بابت تامین نیازها و نگرانی هایش راحت کنید . زمانی که مشتری از طرح و راه کار شما احساس رضایت می کند و می بیند که سراغ فرد درستی برای انجام پروژه وب سایتش آمده است ، این به این معناست که شما در قدم اول جذب و ماندگاری مشتری عمل کردی مناسب داشتید و با ارائه طرح خود تاثیر مطلوب برای تامین نیاز کارفرما را گذاشته اید . پس از آن فورا این موارد به ذهن مشتری شما خطور می کند :

۱٫ ” این وب سایت حتما از پس دغدغه های من برمیاد و مشکلاتم رو حل میکنه ! ”
۲٫ ” این طراح وب سایت خیلی خوب به حرفای من گوش کرد و نیازهای من رو به درستی کرده ! ”

این ها نکات مثبت خیلی خوبی هستند که نشان دهنده احساس مثبت و اعتماد آمیز مشتری نسبت به شماست و اینکه او شما را به عنوان فردی مناسب برای انجام پروژه خود یافته است . و البته چون این جلب اعتماد از قدم اول ، یعنی ابتدای شروع کار و بازه زمانی پردازش پروژه بین شما و مشتریتان صورت گرفته است ، این اعتماد و ارتباط مثبت در طول انجام کار بیشتر و بیشتر نیز خواهد شد که در ماندگاری مشتری بسیار مفید است .

سعی کنید در کار طراحی سایت ، همیشه فراتر از انتظارات کارفرما چه در انجام پروژه و چه در ارتباط کاری خود با او عمل کنید

در اکثر اوقات ، زمانی که علت قطع ارتباط کاری مشتری با طراح وب سایت قبلی و رفتن سراغ یک طراح جدید را جویا می شویم ، بیشترین گلایه و اعتراضی که از آنها می شنویم این است که طراح قبلی که با او کار می کردند یا به سختی و به نادرستی نیاز کارفرما را درک کرده بوده و یا اینکه به راحتی از کنار تعهد و مسئولییت کاریش می گذشته و به هر ترتیب خواسته کارفرما را برآورده نمی کرده است . باید همواره در کار خود سعی کنید به طرز متفاوت و شگفت انگیزی از سایر طراحان وب سایت کار کنید ؛ یعنی از اول کار تمام و کمال نیاز مشتری را درک کنید و مسئولیت پذیر باشد و به تعهدات خود عمل کنید تا هم نیاز کارفرما برطرف شود و هم از کار با شما احساس آزردگی و خستگی نکند ! البته اینگونه برآورده کردن نیازها و انتظارات مشتریان در ارتباطات کاری به نظر بسیار سخت و دشوار می آید . اغلب کارفرمایان توقع دارند که فردی که دارند با او کار می کنند همواره به آسانی از طریق تماس تلفنی ، ارسال پیام و یا ایمیل ، در دسترس باشد و همچنین به سرعت تماس یا پیامشان را پاسخ دهد . همانطور که گفتم ، متفاوت بودن بسیار دشوار و چالش برانگیز است ، اما زمانی که اینگونه عمل کنید و این توقعات بلند را برطرف کنید می بینید که چطور مثبت و قوی بر روابط کاری خود با مشتریان تاثیر گذار خواهید بود !
به عنوان مثال وقتی من از مشتری پیامی دریافت می کنم ، اگر زمان کافی برای دادن پاسخ کامل به پیامش را نداشته باشم ، یک پیامک یا ایمیل کوتاه برای او می فرستم تا متوجه شود که پیامش را دریافت کردم و خواندم و در اسرع وقت به سوال یا درخواستش پاسخ کامل با جزییات خواهم داد . همین عادت من در روابط کاریم با مشتریانم بسیار تاثیر مثبت داشته و زبان زد است !

به مشتریان خود نشان دهید که در کار طراحی وب سایت زمانشان را هدر نمی دهید

همانطور که می بینیم در شلوغی و ترافیک کاری عصر حاضر ، باز طراحی وب سایت کاری بسیاری زمان بر است . همین دلیل باعث می شود که بسیاری از شرکت ها حتی از بازنگری های ضروری بر روی یک پروژه صرف نظر می کنند ، مگر اینکه زمان کافی و اضافی برای اینکار داشته باشند . از طرفی مشتریان نیز بر زمان تکمیل و اتمام پروژه حساسیت بسیاری دارند . اگر با رعایت نکات ظریف کار طراحی سایت و دقت داشتن در کار از هدر رفتن زمان کار بر پروژه جلوگیری کنید ، بسیار بر جلب رضایت مشتریان خود تاثیر گذاشته اید .

یکی از کارهایی که برای استفاده بهینه از زمان کار بر پروژه می توان انجام داد ، این است که طرح و نقشه سایت و مدت زمانی که برای طراحی وب سایت کارفرما در نظر دارید را در قالب فایلهایی برای ارسال کنید و تایید او را برای اجرای همان طرح بگیرید تا دیگر پس از اتمام کار نیازی به بازنگری بر وب سایت نباشد .

قدردانی از مشتری پس از اتمام کار برای اعتماد کردن و سپردن پروژه اش به شما

تاثیر یک تشکر و قدردانی ساده از جانب شما به مشتری در برقراری یک ارتباط کاری موثر و مثبت بسیار تعجب برانگیز است ! بسیاری از شرکت ها و … برای جلب احساس رضایت مشتری و ماندگاری او جهت بستن قراردادهای کاری بعدی پس از اتمام پروژه ، تنها با بهره گرفتن ازاین نکته و به عمل آوردن قدردانی حتی با ارسال یک ایمیل ، گام مثبتی در رسیدن به این هدف بر می دارند .

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید ، نکاتی را در ارتباط با روش جلب اعتماد مشتری و ماندگاری او برای شما در انجام پروژه های وب ذکر کردم . اما این را فراموش نکنید که مهمترین مسئله از میان تمام این نکات ، ارائه طرح های قوی و توسعه قدرتمند وب سایت است . در کنار افزایش مهارت های خود در زمینه های توسعه و طراحی وب ، سعی کنید با عمل به نکات موثر در ارتباطات کاری ، از همان روز اول با کارفرما به بهترین شکل ارتباط و اعتماد برقرار کنید .