سیر تکاملی ار تقاء یافتن از طراح UI به طراح محصول در طراحی وب سایت

از ui تا طراح محصول : سیر تکاملی ار تقاء یافتن از طراح UI به طراح محصول در طراحی وب سایت

– روند ارتقاء یافتن طراحان UI به طراحان محصول ، یک گام منطقی در عصر تکنولوژی مدرن

سوسیس ، پنیر و اپلیکیشن ایمیل

یک ” محصول ” چیست ؟ تا کنون ، این واژه تنها در ارتباط با چیزهایی مانند کالاها و لوازم مصرفی استفاده می شد (مثل یخچال ، تلویزیون ، تلفن ، …) ، اما حالا روند تکنولوژی تغییر کرده و دیگر این واژه می تواند مربوط به چیزهایی مثل ارائه کنندگان وایرلس پلن ، خدمات مختلف بانکی ، و به طور کلی هر گونه سرویس یا اپلیکیشنی در حوزه IT باشد . در این مقاله درباره انواع محصولات بحث خواهیم کرد .
طراحی UI و UX به چه کارهایی گفته می شوند ؟ آن ها دو جهت متفاوت در طراحی سایت و اپلیکیشن هستند که دو گروه متفاوت آن ها را انجام می دهند

– طراحان UI و طراحان UX . آن ها که هستند و دقیقا چه کاری انجام می دهند ؟

طراح UX (User Experience)  و طراحی سایت

این شخص مسئول بررسی و نظارت بر عملکرد صحیح و مناسب محصول است . برای حل کردن مسائل کاری ، یک طراح UX همیشه نیاز دارد که مسائل مربوط به محصول را از ابعاد مختلف بررسی و آزمایش کند تا بتواند کوتاه ترین و بهترین راه حل را برای اطمینان حاصل کردن از عملکرد منطقی و مناسب سرویس یا اپلیکیشن پیدا کند . یک طراح UX تست های مختلف از نگاه کاربری بر محصول انجام می دهد و بر نوع عملکرد و سلیقه کاربران و عادت های آن ها نظارت دارد .
همچنین آنها سناریوها و الگوهای متعدد و متنوع برای محصول کاربر نهایی و تمام اینتراکشن های آن می نویسند و می سازند . تمام این عملیات توسط طراح UX انجام می شود تا بهترین تجربه کاربری در استفاده از محصول به کاربران ارائه شود .

 

طراحی سایت ui

 

طراح UI (User Interface) در طراحی سایت

آنها مسئول نسخه نهایی ارائه شده واسط کاربری محصول هستند . آنها صفحات وب سایت یا اپلیکیشن را ترسیم می کنند و در واقع طرحی که طراح UX مشخص کرده است را تصویر سازی و پیاده سازی می نمایند . یک طراح UI بهترین راه برای پررنگ کردن عناصر مهم صفحه برای جلب توجه کاربران را پیدا می کند . این مسئله در کارشان خیلی مهم است که با استفاده از تکنیک ها و الگوهای طراحی UI ، به سادگی و با خلاقیت یک واسط کاربری مناسب برای محصول توسعه دهند .
آنها باید تمام راه حل های مختلف توسعه واسط کاربری را بلد باشند . معمولا برای تمام این راه حل ها داکیومنت های آموزشی در اینترنت وجود دارد که به خوبی آموزش می دهد که چگونه از فونت ها ، رنگ ها ، … و به طور کلی از استایل های مختلف در ترکیب با یکدیگر استفاده کرد .

 

طراحی سایت ui

 

” طراحان UI باید مهارت های طراحان UX را نیز بلد باشند . ”

برای توسعه یک واسط کاربری عالی به چه چیزهایی نیاز داریم ؟

چند مورد از مسائلی که بر توسعه واسط کاربری موثر است :

•    آیا می توان واسط کاربری را به خوبی توسعه داد در حالی که نیازکاربران را درک نمی کنیم ؟
•    آیا بدون تحقیق ، فهم نیاز کاربران امکان پذیر است ؟
•    آیا می توان یک واسطه کاربری خوب ساخت بدون اینکه محصول نهایی را کاملا تست کنیم ؟
•    آیا می توان یک واسط کاربری خوب ساخت بدون ترکیب بندی درست و منطقی استایل عناصر صفحات سایت ؟
•    آیا می توان بدون استفاده از انیمیشن ها و عناصر گرافیکی ، یک واسط کاربری کاربرپسند توسعه داد ؟

قطعا پاسخ تمام این پرسش ها ” نه ” است .

طراحی محصول (اپلیکیشن ها و سرویس ها)

ساخت هرگونه محصول مدرن دیجیتال یک پروسه طولانی و دشوار است

– که یک بخش منسجم از طراحی محصول است . یک تیم بزرگ از متخصصین در این پروژه ها سهیم هستند و طراحان UI باید برای فهم جزییات و هدف پروژه با این متخصصین در ارتباط باشند .

” یک طراح محصول خوب مسئولیت تمام جزییات محصول و اینکه به چه میزان توسط کاربران مورد استقبال قرار می گیرد را می پذیرد . ”

تحقیق برای فهم نیاز کاربران و همچنین تست نهایی محصول ، مشکلات و معایب محصول را برای طراح  در طراحی سایت مشخص می کند و طراح نیز فورا سراغ آنالیزور پروژه می رود ، چرا که او راه حل های جزیی تر و دقیق تری برای حل مشکلات ارائه می کند . همه راه حل های موجود برای اعضای گروه تولید محصول مطرح می شود ، سپس طراح محصول از بین راه حل های موجود بهترین ایده را انتخاب می کند . سپس تیم توسعه دهنده محصول شروع به حل کردن مشکلات می کنند و با تست نهایی محصول در چند مرحله ، حال نوبت بازاریابان است که محصول را به بازار مصرف کاربران معرفی کرده و در نهایت محصول با حداقل نواقص در اختیار کاربران قرار گیرد .

باز طراحی سرویس های قدیمی و یا معیوب

به راحتی می توان در فضای وب بسیاری سرویس های معروف را یافت با گذر زمان دچار نواقص و یا از مد افتادگی شده اند و با بازطراحی آنها ، محصول قدیمی تبدیل به محصول شگفت انگیز جدیدی شده است .

خلاصه ای از مطالب گفته شده درباره سیر تکاملی ار تقاء یافتن از طراح UI به طراح محصول در طراحی وب سایت

سیر تکاملی ارتقاء یافتن از طراح UI به طراح محصول ، نیازمند سپری کردن یک سری گام های منطقی در دنیای تکنولوژی های مدرن است . امروزه فراگرفتن دانش تکنولوژی از یادگیری استفاده از ابزار آن بسیار مهم تر و همچنین راحت تر است . تنها باید با هوشیاری و استفاده از دانش روز دنیای تکنولوژی ، سطح کیفیت کارهای خود را بالا برده و رضایت کاربران محصولات خود را جلب کرد .

منبع طراحی سایت و سئو سایت وب نوش