تفاوت های بین روش طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) و طراحی سایت آداپتیو (انطباقی) – بخش اول

تفاوت های بین روش طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) و طراحی سایت آداپتیو (انطباقی) – بخش اول : طراحی سایت ریسپانسیو و آداپتیو هر دو روش هایی هستند برای ساخت و طراحی سایت سازگار با نمایشگرهای مختلف انواع دستگاه ها (multi-device friendly) . با اینکه روش طراحی ریسپانسیو توسط گوگل توصیه شده و از روش طراحی آداپتیو رایج تر است ، اما به هر حال هر دوی این روشها برای طراحی وب سایت واکنش گرا به ابعاد نمایشگرهای مختلف دارای نقاط قوت و ضعف خود هستند . در ادامه به بررسی تفاوت های موجود بین این دو روش طراحی ، به ویژه در این زمینه ها خواهیم پرداخت :

  • راحتی در توسعه
  • سطح کنترلی که در طراحی دارید
  • دامنه پشتیبانی از نمایشگرهای انواع دستگاه ها
  • چه میزان این روش ها در آینده نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت
  • سرعت بارگذاری و دانلود و عملکرد کلی سایت با استفاده از این روش ها

طراحی سایت ریسپانسیو

آشنایی با برخی مفاهیم پیش از شروع مقایسه بین طراحی سایت ریسپانسیو و طراحی سایت آداپتیو

پیش از اینکه وارد مقایسه جزء به جزء این دو روش طراحی وب بشویم ، بهتر است با مفاهیم پیشرفته این دو روش آشنا بشویم .
وب سایت های ریسپانسیو ، دارای طرح و چیدمان روان هستند که بدون در نظر گرفتن ابعاد نمایشگر دستگاه تغییر میکنند و منطبق می شوند . مدیا کوئری ها (media query) به سایت های ریسپانسیو اجازه می دهند تا حتی در حین تغییر سایز بروزر نیز منطبق شوند و واکنش دهند .
وب سایت های آداپتیو از اندازه های فیکس بسته به نقاط شکست از پیش تعیین شده استفاده می کنند و هنگامی که صفحه وب بر روی بروزر کابر بارگذاری شد از مناسب ترین ورژن لی اوت و اندازه برای نمایش سایت استفاده می کنند .
حال با دانستن مفاهیم کلی این دو سبک طراحی ، به بررسی تفاوتهایشان در زمینه های مذکور می پردازیم .

راحتی در توسعه طراحی سایت ریسپانسیو

مهمترین تفاوت بین طراحی سایت ریسپانسیو و طراحی سایت آداپتیو ، نحوه پیاده سازی آن ها در پروژه است . چون طراحی ریسپانسیو دارای لی اوت کاملا روان است ، پس بهتر در وب سایت هایی که قصد طراحی از ابتدا را داریم مورد استفاده قرار گیرد .
تلاش برای متناسب سازی کدهای یک وب سایت با لی اوت ریسپانسیو عملی خسته کننده است چون شما دارای سطح کنترل سایتی نیستید که از ابتدا خود آن را کد نویسی کرده اید . در چنین سایت هایی ، چون سایت از قبل برای اندازه مشخصی طراحی شده است ، بهتر است از روش آداپتیو استفاده کنید چرا که در این صورت نیاز به بررسی و تغییر کدهای سایت ندارید و با ایجاد نقاط شکست دلخواه ، سایت را برای سایر ابعاد نمایشگرها نیز متناسب می کنید .
با توجه به مطلب بالا ، استفاده از لی اوت آداپتیو برای سایت از پیش ساخته شده ای که قصد واکنش گرا سازی آن را داریم بهتر است ، اما از طرفی باید به این نکته توجه کرد که در این روش باید برای هر نقطه شکست یک لی اوت متفاوت طراحی کنیم و مدت زمان اجرا و پیاده سازی این روش طولانی تر و مستلزم بار کاری و کد نویسی بیشتری است .

کنترل طرح طراحی سایت ریسپانسیو

یکی از نقاط قوت طراحی سایت ریسپانسیو این است که روان بودن لی اوت آن باعث می شود تا تمام ابعاد نمایشگرها را پشتیبانی کند و با اندازه مختلف منطبق شود که در روش آداپتیو اینگونه نیست و فقط در نقاط شکست مشخصی این سازگاری و انطباق رخ می دهد . اما واقعیت امر این است که گرچه طرح ریسپانسیو این مزیت را دارد ، اما این پشتیبانی را می توان برای نمایشگرهای رایج و پرمصرف تعبیه کرد ؛ مثلا فرض کنید یک وب سایت ریسپانسیو در نمایشگرهایی با عرض ۱۴۰۰ پیکسل ، ۹۶۰ پیکسل و عرض کوچکی مثل ۴۸۰ پیکسل بسیار مناسب به نمایش در بیاید ، اما اگر کاربر از دستگاهی با عرض نمایشگر مابین این اندازه های معروف استفاده کند چه اتفاقی برای نمایش صفحات وب سایت می افتد ؟ طبیعتا چینش صفحه یا به عبارت صفحه آرایی و محتوای وب سایت بهم می ریزد و جلوه ظاهری سایت به کلی خراب می شود .

در روش آداپتیو ، کنترل شما بر طرح و لی اوت سایت بسیار بیشتر از حالت ریسپانسیو است چرا که در این حالت سایت شما دارای اندازه هایی مشخص برای انطباق در نمایشگر دستگاه کاربر است و می توانید با استفاده از نقاط شکستی که در طرح سایت قرار می دهید دامنه گسترده تری از نمایشگرها را در نظر بگیرید و پشتیبانی کنید .
در جمع بندی این بخش باید این نکته تکرار کنم که با اینکه در طراحی سایت ریسپانسیو کنترل کمتری بر لی اوت وب سایت دارید و تنها می توانید نمایشگرهایی با عرض های رایج و پرمصرف را پشتیبانی کنید و در نقطه مقابل با طراحی سایت آداپتیو می توانید به تعداد خیلی بیشتری از نمایشگرها را در نظر بگیرید و برای قالب سایت به میزان فراوانی نقاط شکست و لی اوت تعریف کنید و در نهایت کنترل خیلی بیشتری بر طرح سایت خواهید داشت ، اما باید به زمان بندی و بودجه و درآمد حاصل از این پروژه نیز دقت داشت باشید که آیا برای شما مقدور است با روش آداپتیو مدت زمان زیادی را صرف کد نویسی کنید و طراحی برای نقاط شکست مختلف سایت داشته باشید یا خیر .

گستره پشتیبانی در طراحی سایت

هر دو روش طراحی سایت آداپتیو و طراحی سایت ریسپانسیو در بروزرهای پیشرفته حال حاضر از پشتیبانی قدرتمندی برخوردار هستند .
وب سایت های آداپتیو مستلزم دریافت مؤلفه هایی از سمت سرور یا از طریق جاوا اسکریپت برای تسخیص اندازه صفحه نمایشگر هستند . بدیهی است که نیاز یک سایت آداپتیو به جاوا اسکریپت به این معناست که بروزری هم که کاربر از آن استفاده می کند هم باید قابلیت پشتیبانی از جاوا اسکریپت را داشته باشد تا وب سایت ما به درستی بر روی آن کار کند و به نمایش در بیاید . البته همانطور که گفته شد بروزرهای امروزی دارای پیشرفت های خوبی بوده اند و تقریبا قابلیت پشتیبانی از اکثر امکانات وب را دارند ، به هر حال زمانی که روش کاری به مؤلفه ای وابستگی دارد آن وابستگی نیز باید ذکر شود و مورد توجه قرار گیرد .

وب سایت های ریسپانسیو که با استفاده از مدیا کوئری ها طراحی می شوند در تمام بروزرهای امروزی پشتیبانی می شوند و درست کار می کنند . تنها مشکلی که در استفاده از این مدیا کوئری ها با آن مواجه هستید این است که در نسخه های بروزر IE8 به قبل از آن ها پشتیبانی نمی شود . برای سازگار کردن مدیا کوئری ها برای آن ورژن های اینترنت اکسپلورر نیز باید از جاوا اسکریپت استفاده کنید . پس در روش ریسپانسیو هم کمی وابستگی به جاوا اسکریپت وجود دارد ، اما از آنجا که آمارها نشان می دهد تقریبا مصرف کنندگان IE8 به قبل نزدیک به صفر هستند ، در این نتیجه این موضوع نیز نمی تواند دغدغه مهمی در استفاده از لی اوت ریسپانسیو باشد .بررسی سایر موارد و ادامه مطالب این موضوع را در مقاله بعدی دنبال کنید …