آیا هر پروژه طراحی سایت را باید قبول کرد و انجام داد ؟

آیا هر پروژه طراحی سایت را باید قبول کرد و انجام داد ؟ : برای یک طراح سایت که منبع درآمدش انجام پروژه های کارفرما و مشتریان است ، این امر وسوسه کننده است که هر پروژه ای که به او پیشنهاد می شود را قبول کند . اما این یک حقیقت روشن است که هر مشتری و کارفرمایی با پروژه طراحی سایت که دارد برای شما مناسب نیست نباید بدون دانستن برخی موارد هر پروژه طراحی وب را قبول کرد . اینکه بتوان گفت یک طراح سایت در حرفه و تخصصش موفق بوده یا نه ، بستگی به کارنامه حرفه ای او دارد ؛ یعنی در مدت زمانی که مشغول به این کار بوده چه پروژه هایی و در چه در سطح و کیفیتی انجام داده است . با پرسیدن چند سوال و گرفتن جواب آن ها می توانیم بفهمیم که آیا پذیرفتن پروژه پیشنهاد شده و کارفرمای آن مناسب کار ماست یا نه . در ادامه به این پرسش و پاسخ ها و چگونگی ارزیابی یک پروژه در دو بخش کلی خواهیم پرداخت .

 

جزئیات طراحی سایت

پرسش اساسی اول : آیا این پروژه طراحی سایت را قبول کنم ؟

ابتدا باید به جواب سوالاتی درباره جزییات پروژه برسیم تا بتوانیم تصمیم درست بگیریم :

آیا از پس این کار (پروژه طراحی سایت) بر می آیم ؟

پروژه های مختلف دارای الزامات و نیازهای مختلف هستند و البته هر دسته از این الزامات صرفا به طور ایده آل متناسب با مهارت ها و توان کاری شما و تیم شما نیست . به عنوان مثال ، اگر پروژه ای نیازمند عملکرد تبلیغاتی و تجارت الکترونیک است و شما هیچ تجربه ای در قبال این نوع از وب سایت ها ندارید ، بهتر است این کار را رد کنید و با قبول کردن آن خود را به دردسر و گرفتاری دچار نکنید . البته به این مسئله نیز باید توجه شود که می بایست برای افزایش مهارت و دانش ، پروژه ها و کارهای جدید را انجام داد و در زمینه های متفاوت تجربه کسب کرد ؛ اما باید هوشمندانه عمل کنید و آگاه باشید که با قبول کردن پروژه ای پیچیده که دانش و مهارت قبلی برای انجام آن و اصلا از توان انجام و موفق شدن در آن اطمینان ندارید ، خود را دچار زحمت و دردسر کنید و در نهایت با شکست مواجه شوید .

آیا فرصت کافی برای انجام پروژه را دارید ؟

چه شما برای یک شرکت طراحی سایت و یا چه به صورت آزاد و انفرادی کار کنید ، در هر صورت به عنوان یک طراح سایت باید همواره درگیر کار و پروژه های مختلف باشید و بیکار نمانید . وقتی یک پروژه تمام شد ، باید قرارداد پروژه بعدی را از قبل داشته باشید و به سراغش بروید . به این ترتیب ، اکثر طراحان وب سایت پروژه های خود را در تقویم کاری خود یادداشت می کنند و همیشه درگیر کار هستند . این به این معناست که در واقع ممکن است شما برای قبول یک پروژه قابلیت مناسب زمانی و فرصت کافی برای انجام آن را نداشته باشید . پیش از قبول پروژه باید این مورد را نیز حتما بررسی کنید و ببینید که زمان مد نظر کارفرما برای اتمام و تحویل پروژه با تقویم کاری شما تناسب دارد یا نه .

آیا زمان بندی برای انجام و اتمام و تحویل پروژه تحقق پذیر است ؟ – حتی اگر شما در تقویم کاریتان زمان خالی داشتید که پروژه را قبول کنید ، باز هم باید به زمان بندی مد نظر کارفرما دقت کنید که آیا این زمان بندی تحقق پذیر و دست یافتنی است یا خیر . اغلب اوقات کارفرما پروژه خود را فوری و در بازه زمانی کوتاهی تکمیل شده می خواهد ، غافل از اینکه بداند وسعت کار بر پروژه اش چقدر است و واقع بینانه ، طراحی و توسعه و پیاده سازی وب سایتش چه مدتی زمان می برد . اجرای مراحل پروژه یک وب سایت خوب و کامل زمان بر است ، پس مطمئن شوید که زمانی که کارفرما برای شما مشخص کرده با زمان واقعی تکمیل پروژه تطابق دارد .

آیا بودجه موجود برای تامین هزینه های پروژه کافی است ؟ – دانستن وسعت و مراحل پیاده سازی پروژه نه تنها در تعیین زمان واقعی تکمیل پروژه ، بلکه در محاسبه و برآورد بودجه مورد نیاز برای تکمیل پروژه نیز به ما کمک می کند و الزامی است . این مورد هم یکی دیگر از مواردی است که کارفرما بدون داشتن دانش و اطلاعات دقیق و درست از اینکه یک وب سایت با کیفیت به صرف چه میزان هزینه نیاز دارد ، ممکن است طراح سایت را به دردسر بیاندازد . این کار شماست که بودجه مورد نیاز را محاسبه و تلاش کنید کارفرما را برای تامین آن توجیه و تفهیم کنید . در آخر هم الزامات تکمیل کردن پروژه را با امکاناتی که کارفرما در اختیار شما قرار می دهد بسنجید و در مورد پذیرفتن یا نپذیرفتن پروژه تصمیم بگیرید .

پرسش اساسی دوم : آیا این کارفرما فردی مناسب برای بستن قرارداد طراحی سایت و کار کردن می باشد ؟

پس از پاسخ دادن به سوالات بالا و سنجیدن شرایط و ابعاد خود پروژه ، حالا باید ببینید که آیا می خواهید رابطه کاری خود را با کارفرما شروع کنید یا نه :

آیا کارفرما نقش خود در به موفقیت رساندن پروژه طراحی سایت را درک می کند ؟

در واقع کارفرما ، به دلیل نداشتن دانش کافی در زمینه طراحی وب ، از فرآیند یک پروژه وب موفق ناآگاه است . به همین دلیل است که شما (طراح سایت) را استخدام می کند ؛ چون این حرفه و تخصص شماست و از بایدها و نبایدهای به موفقیت رسیدن یک وب سایت آگاهید . بنابراین این نیز یکی دیگر از وظایف شماست که در جلسات بحث درباره پروژه که با کارفرما دارید ، او را از وظایف خود و نقش مهمی که در پیاده سازی پروژه دارد آگاه و توجیه کنید . پس از آن باید بررسی کنید که آیا کارفرما از پس وظیفه و نقشی که در پروژه دارد برمی آید یا خیر .

آیا انتظارات و توقعات کارفرما واقع بینانه و تحقق پذیر است ؟

طراحی وب جادوگری نیست و طراح وب در حد محدودیت های مالی و بودجه و زمان بندی و مسائل فنی فضای وب می تواند کار انجام دهد . مثلا ممکن است کارفرمایی توقع داشته باشد بلافاصله پس از راه اندازی وب سایتش ، در صفحه اول جست و جوی گوگل قرار بگیرد ، و یا اینکه در مدت زمان کوتاهی میزان فروش آنلاین فروشگاه اینترنتی اش چند برابر شود . البته همه این مزایا برای کارفرما محقق می شود ، اما در زمان خودش و نه بلافاصله پس از راه اندازی سایت . در نتیجه پیش از بستن قرارداد و شروع رابطه کاری ، از تمام انتظارات کارفرما را به طور شفاف مطلع شوید .

نگاه واقع بینانه به مسئله پروژه طراحی سایت و کارفرما

با در نظر داشتن تمام موارد مذکور ، به هرحال طراحی وب یک بیزینس و تجارت و منبع درآمد است . بنابراین با اینکه پرسش و پاسخ های مطرح شده در این مقاله همگی واقعیت های کاری یک طراح وب سایت است ، اما گاهی برای پذیرفتن یک پروژه و کسب درآمد آن ، زمانی که طراح سایت در نیاز مالی قرار دارد ، اجباری است . همیشه امکان این نیست که فرد در ایده آل ترین شرایط ممکن قرار بگیرد ، در همین حد که یک سری حداقل هایی از آن سطح ایده آل کاری موجود باشد کفایت می کند تا در شرایط دشوار ، پروژه را قبول کنیم . اما این نکته را فراموش نکنید که بستن قرارداد با یک کارفرما صرفا به معنی شروع و اتمام یک پروژه در بازه زمانی مشخصی نیست ، بلکه از زمانی که قرارداد بین شما و مشتری بسته می شود ، در واقع شما یک رابطه بلند مدت کاری را شروع کرده اید که در قبال تمام شرایط و مراحل پیاده سازی پروژه مسئول هستید ، پس ، حتما به مواردی که در مقاله ذکر شد خوب فکر کنید و با آگاهی کار خود را شروع کنید و پیش ببرید .

منبع : سئو سایت وب نوش