وب هاستینگ در طراحی سایت

سوالاتی که پیش از خرید سرویس وب هاستینگ در طراحی سایت باید بپرسید :  وب هاستینگ (میزبانی از وب سایت در فضای وب) سرویسی است که امروزه – با توجه به ازدیاد وب سایتها و رونق گرفتن فضای وب و افزایش کاربرانش – توسط انبوهی از شرکتهای هاستینگ ارائه می شود . اما مسئله ای که یک طراح وب سایت به آن توجه داشته باشد این است که با چه هدفی و ارائه چگونه خدماتی به کاربران وب قصد ایجاد یک وب سایت را دارد . قطعا تمام شرکتهای ارائه دهنده این سرویس ، خدمات یکسانی ارائه نمی دهند و هر کدام برای میزبانی از خدمات وب جداگانه ای در نظر گرفته شده اند . در نتیجه در طراحی سایت می بایست با تعیین هدف و کاربری وب سایت ، در خرید سرویس وب هاستینگ دقت لازم را داشته باشیم تا به هدف خود برسیم . در ادامه به طرح سوالاتی که پیش از خرید سرویس وب هاستینگ باید پاسخشان را دانست خواهیم پرداخت .

وب هاستینگ در طراحی سایت

هزینه سرویس مورد نظر وب هاستینگ با توجه به هدف ما از طراحی سایت چقدر است ؟

طبیعتا واضح است اولین سوالی که پیش می آید این است . در عصر حاضر با تعداد زیادی از شرکتهای وب هاستینگ مواجه هستیم که هر کدام تعرفه های متفاوتی برای خدمات هاستینگ خود در نظر گرفته اند ، از هاستینگ رایگان گرفته تا مبالغ بسیار بالای چند میلیونی که به صورت ماهانه یا سالانه باید پرداخت کرد . البته هاستینگ کم قیمت به منزله ضعف و کمبود خدمات ارائه شده توسط آن نیست ، همانطور که خرید یک هاستینگ گران قیمت صرفا به معنی دریافت خدمات بهتر نیست . اطلاع از هزینه های تعرفه هاستینگ شرکتهای مختلف قدم اول است که البته باید در کنار قیمتها ، باید ببینید که چه سرویس هایی در ازای آن به شما ارائه می شود .

آیا این سرویس وب هاستینگ از CMS (سیستم مدیریت محتوا) یا پلتفرم مد نظر طراح سایت پشتیبانی می کند ؟

فاکتور بعدی بسیار مهمی که باید به آن توجه شود این است سرویسی خریداری کنیم تا از پلتفرم مد نظرمان پشتیبانی لازم را داشته باشد ؛ چه در طراحی سایت از سیستم مدیریت محتوا (CMS) استفاده کنیم ، چه اینکه بخواهیم سایتمان را با استفاده از اسکریپتها و یکی زبانهای برنامه نویسی تحت وب بسازیم . همانطور که گفتم ، همه شرکتهای ارائه دهنده سرویس هاستینگ ، خدمات یکسان ارائه نمی کنند و هر کدام برای پلتفرمهای متفاوت در نظر گرفته شده اند ، پس مطمئنا پیش از خرید سرویس ، شما باید از پشتیبانی هاست از پلتفرم مد نظر شما اطمینان حاصل کنید . به عنوان مثال ، WordPress که یک CMS پر مصرف توسط طراحان سایت است ، توسط خیلی از سرویسهای هاستینگ پشتیبانی می شود ؛ در نقطه مقابل ، ExpressionEngine که یک CMS کمتر مورد استفاده طراحان است ، تنها توسط تعداد کمی از هاستینگها پشتیبانی می شود . در نهایت اگر شما از پشتیبانی قدرتمند پلن هاستینگی که خریداری می کند مطمئن نباشید ، در اولین باری که از سایت خود بر روی وب بازدید می کنید با یک غافلگیری وحشتناک مواجه می شوید .

تیم پشتیبانی شرکت وب هاستینگ پس از خرید پلن ، چگونه به حل مشکلات شما کمک می کند ؟

پس از خرید پلن هاستینگ ، اغلب مشکلات و سوالاتی در هنگام استفاده از پنل مدیریت هاست و اداره کردن وب سایتتان برای شما پیش می آید . برای حل اینطور مشکلات ، می بایست با تیم پشتیبانی آن شرکت تماس گرفته و سوال خود را طرح کنید . به این دلیل است توجه و آگاهی از عملکرد به تیم پشتیبانی شرکت هاستینگ پیش از خرید پلن بسیار حائز اهمیت است . در نتیجه ، پیش از خرید هاست از شرکتها ، می بایست از خدمات ارائه شده به مشتریان توسط آن شرکت ، به ویژه خدمات پشتیبانی و همچنین روشهای پشتیبانی سایت ، آگاهی کسب کرده و از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید .

آیا محدودیتی برای پهنای باند نیز وجود دارد ؟

بسیاری از پلنهای وب هاستینگ تنها برای حجم مشخصی از دیتا به طور ماهانه اجازه انتقال می دهند و با محدودیت پهنای باند مواجه هستند . منابع وب سایت (از جمله فایلهای تصاویر ، سندهای HTML ، اسکریپتهای استایل قالب سایت (CSS) ، فایلهای رسانه ای ، …) که اجزای تشکیل دهنده صفحات آن می باشند ، همگی از طریق انتقال دیتا از سرور به دستگاه کاربر (مانند رایانه ، تلفن همراه ، …) وب سایت شما را قابل مشاهده برای کاربران می کند . اگر صفحات وب سایت شما از فایلهای حجیم تشکیل شده باشد و میزان بازدید از آن نیز بالا باشد ، پهنای باند سرور شما سریع تر مصرف شده و تمام می شود . در نتیجه می بایست در خریداری پلن هاست نیز به این مورد بسیار مهم دقت کرد و پلنی با حجم پهنای باند متناسب با حجم فایلها و بازدید وب سایتتان خریداری کنید .

در صورت اتمام پهنای باند ماهانه سایت ، چه اتفاقی می افتد ؟

دومین سوالی که درباره پهنای باند مطرح می شود این است که چه می شود اگر از محدوده حجم پهنای باند ماهانه خود فراتر بروید . فرض کنیم در یک ماه به طور ناگهانی حجم ترافیک بازدیدکنندگان سایت بسیار بالا رود ، و یا اینکه محتوا یا فایلی در وب سایتتان ویروسی شود ، در این صورت به سرعت محدوده پهنای باند سایت شما به پایان می رسد . در این صورت دو اتفاق ممکن است رخ دهد ، یکی اینکه سرور هاست سایت شما را از دسترس خارج کند ، دومی اینکه آن شرکت وب هاستینگ ترافیک سایت شما را پشیتبانی کند که باز دو حالت پیش می آید ؛ یا هزینه پهنای باند مازاد را برای دفعه اول نادیده می گیرد ، یا اینکه در بدترین حالت از پهنای باند ماه بعد شما کم می کند و می بایست برای ماه بعدی هزینه دریافت پهنای باند مازاد را پرداخت کنید . پس نکته بعدی که هنگام خرید وب هاستینگ باید به آن توجه شود این است که شرکت ارائه دهنده سرویس در صورت اتمام ناگهانی پهنای باند سایت شما ، سایت را از دسترس کاربران خارج نکند و همواره مطمئن باشید که سایتتان بر خط و در دسترس کاربران است .

شرکتی که قصد خرید سرویس وب هاستینگ از آن را دارید ، چه مقدار قابل اعتماد است ؟

از آنجا که ما می خواهیم سایتمان همیشه در دسترس و قابل مشاهده برای کاربران وب باشد ، مورد دیگری که مطرح می شود مسئله آپ تایم (uptime) سرورهای شرکت ارائه دهنده وب هاستینگ می باشد . آپ تایم به طور خلاصه به معنای ساعات فعال بودن و عملکردن صحیح سرورها می باشد . اگر سایتی در دسترسی و قابل مشاهده بودن برای بازدیدکنندگان دچار مشکل و ضعف باشد ، مطمئنا آن وب سایت با شکست مواجه می شود و کارایی خود را از دست می دهد . شرکتهای بسیاری در تبلیغات خود از عبارت ” آپ تایم ۱۰۰% ” یا ” آپ تایم ۲۴ ساعته ” استفاده می کنند ، اما اینها اغلب یا حیله های تبلیغاتی است ، و یا اگر واقعیت داشته باشد ، آن شرکت هزینه بیشتری برای سرویس خود دریافت می کند . معمولا اغلب هاست سرورها اندکی outage دارند ، یعنی سرورهای آنها به طور اتفاقی در دقائقی از شبانه روز با ضعف عملکرد مواجه می شوند که این مسئله خیلی مهمی نیست . اما برخی دیگر هستند که مدت زمان طولانی تری outage می شوند که این مسئله به شدت برای وب سایت امتیاز منفی محسوب می شود و رتبه سایت در موتور جست و جو و بازدیدکنندگان آن بسیار کم می شوند . به طور کلی مسئله دسترسی سریع به صفحات وب سایت ، یکی از عوامل فوق العاده موثر بر سئو سایت می باشد . البته سایتهایی که دارای بعد امنیتی برای کاربران می باشند ، قطعا نیازمند آپ تایم ۱۰۰% می باشند تا از اطلاعات کاربران به خوبی محافظت شود و سایت مورد هجوم هکرها قرار نگیرد .

در نهایت ، پیش از خرید این نکته را در نظر داشته باشید هاست سروری که میخواهید خریداری کنید دارای میزان outage پایینی باشد و از آپ تایم خوبی برخوردار باشد تا دچار مشکل نشوید .