آیا واقعیت مجازی در طراحی سایت نیز به کار گرفته خواهد شد ؟

آیا تکنولوژی واقعیت مجازی (VR : Virtual Reality) در دنیای وب و طراحی سایت نیز به کار گرفته خواهد شد ؟

از سال ۲۰۱۵ ، مهندسین تلاش کردند تا دستگاه ها و تکنولوژی هایی ایجاد کنند که کاربران را وارد دنیای تازه ای پر از تجربیات و سرگرمی ها و هیجانات جدید کنند . مثلا در کار تولید محتوا برای وب سایت ، تلاش بر این است که کاربر تجربه خوبی از بازدید و مطالعه آن ها داشته باشد ، هم آموزش و آگاهی و دانش لازم و مد نظر را از محتوای سایت کسب کند ، هم در کنار آن سرگرمی و لذت کافی را از گذراندن وقتشان با بازدید از سایت ببرند .

 

واقعیت مجازی در طراحی سایت

 

پیش از این بارها تلاش شده است تا این تغییر و تحولات در دنیای تکنولوژی به نتیجه برسد ، اما این بار با تکنولوژی واقعیت مجازی (VR) یک فرصت استثنایی برای طراحان و توسعه دهندگان وب پیش آمده تا با استفاده از آن – با توجه به بازار رایج و پر کاربر بازی های موبایلی و کنسولی که فوق العاده مخاطب زیادی دارند – به موفقیت مطلوب خود در جذب کاربران برسند . با وجود این پیشرفت های فنی ، حالا ظرفیت و امکانات کافی برای خلق آثار جدید در حوزه IT ، به خصوص واسط های کاربری (UI) بسیار فراهم است .

شرکت های بزرگ و پیشگام در استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی برای طراحی سایت

 

واقعیت مجازی در طراحی سایت

 

فیس بوک

اکیولوس (Oculus) که توسط فیس بوک خریداری شده است ، دارای موارد زیر است :

•    ریفت (Rift) : یک دستگاه برای رایانه هاست (سازگار با ویندوز ، پس از توافق با شرکت مایکروسافت) که نسخه کاربری نهایی آن از اوایل سال ۲۰۱۶ در دسترس کاربران قرار گرفته است .

•    GearVR : یک هدست (headset) که به هدف کاربری برای دستگاه های موبایل در نظر گرفته شده است و سازنده آن شرکت سامسونگ است . این دستگاه همراه موبایل های مدل گلکسی S6 به بعد برای فروش توسط فروشگاه اپلیکیشن های واقعیت مجازی سامسونگ عرضه شده است .

•    تولید محتوا : با ابتکاراتی مانند استوری استودیو اکیولوس که اولین چالش آن ساخت چهار فیلم کوتاه در سبک شرکت پیکسار (شرکتی که برخی از اعضای تیم استوری استودیو قبلا در آن کار کرده بودند) و بررسی امکانات قصه گویی و تولید محصول نمایشی داستانی توسط این پلتفرم بود ، این نوآوری قابلیت تولید محتوا را نیز داراست .

سونی

شرکت سونی پروژه مورفیوس ، که حالا با نام PlayStationVR نام برده می شود ، را به عنوان یک امکان جانبی برای دستگاه PlayStation4 پیش برد . موفقیت این پروژه به این دلیل بود که این دستگاه و ویژگی به عنوان اولین موردی بوده که در دسترس عموم قرار گرفته است ، با طیف گسترده ای از بازی های جالب و هیجان انگیز که توسط استودیوهای بزرگ بازی سازی ساخته شده اند . اما این پروژه بر گیمرها تمرکز دارد و موفقیت آن وابسته به استقبال گیمرها می باشد .

گوگل

شرکت گوگل با پروژه ای که در سال ۲۰۱۴ به ایده یکی از متخصصان شرکت عرضه کرد ، به موفقیت بزرگی رسید . گوگل کاردبرد (Google CardBoard) یک دستگاه است که می توان به وسیله آن از تجربه دنیای واقعیت مجازی در موبایل های خود (اندروید یا iOS) بهره مند شوید و لذت ببرید ، تنها با هزینه کمتر ۲۰ دلار .

این دستگاه برای اهداف زیر در نظر گرفته شده است :

•    ارتقاء سطح کیفی ساخت اپلیکیشن هایی که توسط موتورهای بازی سازی مانند یونیتی و فروش آن ها در گوگل پلی یا اپ استور .
•    پخش ویدیوهای ۳۶۰ درجه از یوتیوب : همانند نسخه اندرویدی ، تماشای ویدیوها به حالت واقعیت مجازی توسط کاردبرد میسر شده است .
•    تولید و ایجاد محتوای واقعیت مجازی : توسط اپلیکیشن اندرویدی دوربین کاردبرد ، شما می توانید عکس برداری استریوسکوپیک ۳۶۰ درجه انجام دهید و آن ها را توسط کاردبرد ببینید .
•    پروژه های آموزشی : کاربردی مانند گوگل اکسپدیشن که به تمام مدارس جهان قابلیت استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در کلاس های درس را می دهد . تنها کافیست تا یک دستگاه موبایل با کاردبرد در اختیار دانش آموزان گذاشت و یک تبلت در اختیار معملمین که کاربری از این تکنولوژی را به دانش آموزان آموزش دهند .

البته پروژه های دیگری نیز در زمینه این تکنولوژی در حال پیشرفت هستند که ارزش نام بردن را دارند :

شرکت HTC در حال کار کردن با Valve برای ایجاد محتوا برای بازی های استیم محور می باشد ، مایکروسافت نیز HoloLens را ارائه کرد که واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را با هم ترکیب می کند . اما هنوز هیچ قطعیتی درباره ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به دنیای وب و طراحی سایت وجود ندارد

برای شرکت های بزرگ ، استفاده از واقعیت مجازی در طراحی وب بهره وری مستقیم ندارد ، پس بنابراین آن ها در انتخاب تکنولوژی برای پیاده سازی پروژه خود بسیار دقت می کنند و هرگز بر روی یک تکنولوژی و تضمین نشده سرمایه گذاری نمی کنند .

از سوی دیگر ، برخی از کارمندان این شرکت های بزرگ کاربرد واقعیت مجازی در طراحی وب را باور دارند . برای مثال ، Brandon Jones یکی از مهندسین گوگل که در یکی از پروژه ها در بروزر کروم از واقعیت مجازی استفاده کرد ؛ Josh Carpenter و Vlad Vukicevic سرپرستان یک تیم کوچک در شرکت موزیلا نیز کاری مشابه همان کار Brandon Jones را انجام دادند و یک کتابخانه به نام A-frame ایجاد کردند که بدون داشتن دانش WebGL ، بتوان با استفاده از آن تولید محتوای واقعیت مجازی برای وب (WebVR) را انجام داد .

پروژه های دیگری مانند AltspaceVR یا Beebola نیز ارائه کننده تجربه کاربری واقعیت مجازی در بروزر هستند . همچنین برای مثال ، پلتفرم Vizor نیز شما را قادر می سازد تا بدون داشتن دانش برنامه نویسی و توسعه وب به طور حرفه ای ، بتوانید محتوای واقعیت مجازی برای وب تولید کنید .

چرا کاربرد واقعیت مجازی در فضای وب مورد توجه قرار گرفته است ؟

از آنجا که فضای وب یک فضای باز با قابلیت دسترسی بالا از طریق انواع دستگاه هاست ، کاربران آن بسیار بیشتر از سایر امکانات و دستگاه ها و فضاهای حوزه تکنولوژی های نوین می باشد . طبیعتا مخاطبان دنیای وب نیز از پیشرفت ها و تنوعاتی که در این فضا رخ می دهد استقبال می کنند و در عین حال از یکنواختی و عدم پیشرفت آن و مواجهه با محتوا و آیتم های تکراری در وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها خسته می شوند . ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به دنیای وب و تولید محتوا توسط آن می تواند یک تحول عظیم و یک پیشرفت و تنوع چشمگیر و جالب و هیجان انگیز برای کاربران این تکنولوژی و سرویس باشد . همچنین واقعیت مجازی وب می تواند فضای رقابتی تجارت الکترونیک دو چندان کند .

واقعیت مجازی در طراحی سایت

 

منبع : طراحی سایت ، سئو سایت و پشتیبانی سایت وب نوش