سه رویکرد اصلی مهارت در طراحی سایت

سه رویکرد اصلی مهارت در طراحی سایت : پشت ظاهر هر سایت ایدئولوژی آن سایت نسبت به رفتار کاربران در خدمات متقابل پنهان است . همیشه صحبت های بسیاری در مورد ظاهر سایت و چیدمان آن می شود . اما باید در نظر داشت که تنها عامل شکست و یا موفقیت یک وبسایت کاربردی بودن آن برای کاربران است . در این رابطه سه تفکر مختلف ابهام ، تکلف و مهارت وجود دارد که درسئو سایت نیز تاثیر گذار است . در این مقاله قصد داریم این سه مورد کلیدی مهم در طراحی سایت  را توضیح دهیم  .

سه رویکرد اصلی

مهارت دادن اختیار عمل به کاربران را افزایش دهید .

همانطور که   واناوار بوش ,  تد نلسنو و تیم برنرزلی   در طی سالها گفته اند تفکر اولیه اینترنت این است که کاربر بر متن مسلط باشد . در نتیجه بتواند براحتی به آن دسترسی داشته از آن استفاده کند و یا آن را به شکل دلخواه تغییر دهد . در واقع باید به کاربر سایت خود اختیار عمل دهید . برای اختیار عمل دادن به کاربر در استفاده از سایت  باید طراحی ما ساده و کاربردی باشد . تا کاربراحساس تسلط بر محتوا داشته باشد و  بفهمد هر یک از اجزا سایت چه کاربردی دارند .
یکی از مهم ترین  سیاست های طراحان برای ایجاد احساس تسلط پیروی از استاندارد ها و اصول طراحی است . مفهوم کلی تسلط این است که خود را به جای کاربر بگذاریم و ببینیم که در مواجه با سایت چه چیزی را می بیند و برای رسیدن به نتیجه مطلوبش چه باید کرد . در تفکر مهارت وظیفه طراح طراحی یک رابط کاربری شفاف است که ویژگی هایی را برای کاربرش ایجاد کند که مانعی برای او در رسیدن به اهدافش نباشد  و تمر کز او را بر هم نزند .
سایت های تجارت الکترونیک و فروشگاههای مجازی با بکار بردن این تکنیک و ساده سازی می توانند تمر کز کاربران را به محتوا و نهایتا خرید معطوف کنند و سود بیشتری ببرند .
موتورهای جستجو بهترین نمونه از تجسم تفکر مهارت است . طراح حس تسلط را کاملا در کاربر ایجاد می کند . در موتور های جستجو کاربر نقش راننده را دارد و به هر نقطه ای تمایل داشته باشد می تواند برود . به همین دلیل است که بعد از طراحی اولین موتور جستجو WebCrawler  تا به امروز جستجو به اصلی ترین فعالیت کاربران در اینترنت تبدیل شده است .

 

 

گزینه های گمراه کننده و مبهم را از طراحی  حذف کنید .

 

اکثر طراحان سایت ها ترجیح می دهند با طراحی هیجان انگیز کاربران خود را در استفاده از موارد تعاملی خاص به چالش بکشند . متاسفانه این تفکر باعث شده بیشتر سایت ها شبیه yahoo  شوند . “Killer Sites” از هواردان ابهام هستند . یک نمونه از این سایت های سنت شکن و ناکار آمد پرزرق و برق Boo.com است .
در این بخش سعی داریم تا تعدادی از راههای رفع ابهام و استفاده بهینه از آن را شرح دهیم :
–    رابط ها ی کاربری ساده اما هیجان انگیز استفاده کنید . این رابط ها باعث تعامل بهتر کاربر با محتوا سایت و تبدیل شدن او به مشتری صاحبان  آن سایت ها می شود .
–    از دید کاربر به سایت نگاه کنید . شاید یک طراح سایت در طول روز زمان زیادی را صرف نگاه کردن به سایت خود کند اما کاربر حداکثر ۴ دقیقه زمان در سایت شما سپری می کند . بعد سایت  را ترک خواهد کرد .  برای تفسیر واژه های کسل کننده و هیجان انگیز بودن سایت به زاویه دید مخاطب توجه کنید و نه طراح . به دنبال ایجاد تجربه های متفاوت در این زمینه برای گروهتان نباشید .
–    از عنوان های پرزرق و برق برای بخش های مختلف سایت استفاده نکنید بیشتر زبان روزمره ساده اما دقیق بکار ببرید .
–    تا جای ممکن  رابط های کاربری  را حذف کنید تا کاربر راحت تر به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کند . بهتر است بدانید شاید نوار پیمایش خاص  مورد توجه و افتخار طراحان باشد اما کاربران هرگز  آن را نمی بینند .
–    آزمایش بر روی flash به خوبی  اشتباه بودن تفکر ابهام را نشان داد . همیشه استفاده از نوار های پیمایش غیر استاندارد شکست خورده اند زیرا کاربران در استفاده از آن مشکل دارند . در اینگونه طراحی ها اغلب کاربران بیشتر گزینه ها را نادیده گرفته و از آن رد می شوند چون کاربرد و نحوه استفاده از آن را نمی دانند .
–    حتی طراحانی هم که به مهارت کاربر اعتقاد کامل دارند گاهی برای طراحی های پرزرق و برق وسوسه می شوند اما باید بدانید این کار تاثیری در جذب مخاطب ندارد . نتیجه تحقیقات British government’s user research نشان داده که بیشتر  کاربران یک سایت بخش خاصی را نادیده گرفته اند و دلیل این کار تنها این بوده که آن بخش را نفهمیده اند .

یک مثال نقض در مورد ابهام :

تا به حال سایت نویسنده کتاب های هری پاتر ( J. K. Rowling ) را دیده اید ؟ این سایت سراسر ابهام است اما جذابیت خاص خود را برای کاربرانش دارد . کاربرد این سایت در زمینه اطلاع رسانی آخرین اتفاقات در مورد این مجموعه داستان است و در بخشی از سایت هم مقاله هایی  در مورد کودکان وجود دارد . صفحه اول سایت مانند عکسی از یک میز کار است  در نگاه اول شاید هیچ گاه به ذهن کاربر نرسد که هریک از وسایل روی میز حتی گیره کاغذ ها نیز لینک به بخشی از سایت است . تحقیقات نشان داده جستجو در صفحات پر رمز و راز فقط برای کودکان جذابیت دارد آنها دوست دارند که با هر کلیک دوباره صفحه را از بالا تا پایین مورد بررسی قرار دهند تا کوچکترین تغییر را ببیند . اما بزرگسالان تنها در بازی ها در پی جستجو برای رفع ابهام و کشف موارد احتمالی هستند .
در آخر یادآور می شویم که این تم پر ابهام فقط برای صفحات مربوط به جادوگری نوجوانان و سایت خانم  جی کی رولینگ جواب داده است .

 

با تکلف در طراحی سایت  کاربران خود را تحت فشار قرارندهید .

تکلف در طراحی سایت یکی از رویکرد هایی است که طرفداران خاص خود را دارد . تحلیلگران این تفکر اعتقاد دارند که با کاربران وبسایت ها باید مثل مخاطبین تلوزیون رفتار کرد و حق انتخابی به آنها نداد ؛ عدم استفاده از دکمه backk ، پنجره هایی که بی مقدمه باز می شوند  از نمونه کارهای این گروه است . رفع تکلف نیز بستگی به میزان مهارت در طراحی سایت دارد .
ازجدیدترین کارهای این گروه در طراحی استفاده از خدمات intellitex یا همان لینک های تبلیغاتی هستند که در برخی لغات متن اصلی جای داده می شوند. این تبلیغات مفهوم بازدید از سایت و در کل اینترنت را بی اعتبار و بد نام کرده است .
لینک های تبلیغاتی در متن مانند سایر تبلیغات اینترنتی بر اساس بازاریابی مزاحم طراحی شده اند . این تبلیغات باعث می شود کاربر تمرکز خود را بر روی کارش از دست داده و کمتر از وبسایت ها بازدید کند . این کار علاوه بر شکست اکثر تبلیغات اینترنتی باعث شده مخاطب برای راهنمایی به صفحات بعدی از موتور های جستجو استفاده بیشتری کند .

بهترین و قوی ترین تبلیغات سعی در ایجاد آزادی عمل و  اختیار برای کاربر را دارد . به عنوان نمونه می توان تبلیغات با موتور های جستجو ،بازاریابی تقاضا و سایت های نیازمندی ها را نام برد . در سایت خود تمر کز مخاطب را به سمت محتوا و آنچه که واقعا به دنبال آن است جلب کنید . برای این کار گاهی لازم است محدودیت هایی در گزینه های موجود برای کاربرانتان ایجاد کنید . محدودیت ها را با چاشنی پشتیبانی برای کاربر بوجود بیاورید .

در کل واکنش کاربران در بازبینی یک صفحه تاخیر خرید ، صرف نظر کردن و یا تکمیل خرید است برای بیشترین بهره وری دکمه بازبینی  صفحات را بولد کنید . این کار گرچه لینک دهی را به مقدار قابل توجهی کم می کند ولی به کاربر حس محدودیت نمی دهد . فقط مواردی را که ممکن است مورد نیاز باشد را اضافه کنید مثل : قوانین امنیتی ، بازگشت به خرید و… این روند در طراحی سایت حس مزاحمت را از کاربر دور می کند . زیرا افراد در اینترنت خواهان آزادی عمل  می باشند .

مهارت جهان بینی موفق در طرا حی سایت

تفکر مهارت در طراحی سایت  بیشترین هماهنگی را با اصل اینترنت دارد . کاربران امروز هدف محور شده اند و اینترنت را وسیله ای برای سریع تر رسیدن به هدف خود می بینند . ارزش زمان بیش از هر دوره ای مورد توجه کاربران است ، آنها دیگر حوصله و تمایلی برای وب گردی در میان سایت ها برای دیدن صفحات جذاب ندارند .
طراحان سایت باید توجه داشته باشند که کاربران به دنبال دسترسی سریع هستند و گذشتن از راههای طولانی برای رسیدن به صفحات زیبا هدف آنها نیست !  همواره در نظر داشته باشید که ابهام در طراحی سایت قدرت جذب مخاطب و درنهایت سود بیشتر را شاید بصورت موقتی ایجاد کند اما در بلند مدت این مهارت است که با دادن آنچه خواست کاربر است باعث وفاداری او و برگشت دوباره او به سایت خواهند شد . این کاربران وفادار هستند که ارزش اصلی یک سایت را مشخص می کنند . بهترین راه کسب سود بیشتر از اینترنت استفاده از مهارت برای جذب مخاطب است نه بکارگیری ابهام برای اغفال او .