اشتباهات ساختار اطلاعاتی در طراحی سایت

اشتباهات ساختار اطلاعاتی در طراحی سایت : ساختار های اطلاعاتی اگر نا متناسب با وب سایت باشند موجب شکست کاربران در عملکردشان میشود و این اتفاق سبب میشود که سایت مورد نظر در زمینه های کاربردی و اساسی رشد نکند و همین عامل باعث خسارات زیادی در سال برای یک وب سایت هستند.در این مطلب ۱۰ اشتباه که موجب چنین خسارات و عوامل شکست میشود ذکر شده است.

این اشتباهات را میتوان به دو دسته تقسیم کرد که هر کدام از این دسته ها مربوط به یک روز می باشند .در مجموع ما دو روز را داریم که مشخص میکند ما در این دو روز روی چه عواملی تمرکز داشته ایم .

 

ساختار اطلاعاتی

 

تقسیم بندی مذکور بدین شکل است : در روز اول ساختار اطلاعاتی و در روز دوم جستجویابی

شما باید هر دو مورد را در طراحی سایت خود به کار ببرد و باید توجه داشته باشید این دو مورد از یکدیگر مجزا هستند:روش نامحسوس که در طراحی سایت به کار میرود و روشی محسوس که کاربران آن را درک و لمس میکنند.

اشتباهات ساختاری در طراحی سایت

خود به تنهایی در رابط کاربری نمایش داده نمیشود اما تاثیر بسیار زیادی در تجربه کاربری دارد. IA میدانیم که  به تجربه ای میگویند که کاربر در برخورد با عوامل در سایت به دست می آورد با اینکه کاربر قادر به دیدن UX ساختار اطلاعاتی سایت نیست اما این حس در او القا میشود که محتوای سایت دارای بخش بندی های مختلف است و کاربر انتظار دارد با توجه به الگو هایی که در ذهن خود دارد محتوا ها در سایت موجود باشند،اما متسفانه در صورتی که کاربر حس کند این محتوا ها و عملکرد سایت با آنچه که در ذهن خود دارد متفاوت است یا اینکه آن ها را قبلا در جایی تجربه کرده به سرعت از سایت خارج میشود و علت این اتفاق این است که طراحی سایت دارای ساختار ،نام گذاری و سازمان یافتگی مناسبی نیست.

کاربر باید بتواند تا انتهای اهدافی که در ذهن خود دارد در سایت شما پیش برود و به اهداف مورد نظر خود دست بیابد .این گونه وب سایت ها تجربه کاربری بهینه ای را به کاربر منتقل میکند .برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید تمامی قسمت های سایت در کنار یکدیگر مانند زنجیره کار کنند و در کنار یکدیگر رشته ای محکم را تشکیل دهند.
اغلب مشکلات کاربردی که در طراحی سایت با آن ها برخورد داریم میتوانند برای کاربر آزار دهنده باشند و باعث میشود کاربر در یک وب سایت به اهداف خود نرسد و دچار سردرگمی و اتلاف وقت او شود و شکست برای او حاصل شود در چنین حالتی است که کاربر از وب سایت خروج میکند .

نبود ساختار اطلاعاتی در سایت

یکی از مشکلاتی که در سایت ها به آن توجه میشود زمانی است که طراحان سایت در هنگام طراحی یک سایت که دارای محتوا های زیادی است و این محتوا ها و آیتم های موجود در سایت هیچگونه ساختاری ندارند شاید شما بگویید کاربران با لینک ها در سایت به جستجو میپردازند اما فرصتی وجود ندارد که موارد ارائه شده در سایت را کاربر بتواند درک کند.

این مورد در برخی از سایت هایی که به تازگی راه اندازی شده اند یا سایت هایی که جنبه تجارت الکترونیک را دارند دیده میشود ،در جایی که یک آیتم یا یک مقاله یا یک محصول در سایت بدون ارتباط به سایر آیتم ها باشد و کاربر در این موضوع را ببیند باعث میشود که از سایت خارج شود .

عدم ادغام جستجو و ساختار اطلاعتی وب سایت

ما میدانیم کاربران تمایل دارند در یک وب سایت به جستجو بپردازند اما بدین معنا نیست که جستجو تمام نیاز های آن ها را بر طرف میکند.فرض کنید وارد شدن به یک وب سایت همانند وارد شدن به یک شهر است  مثلا شما میخواهید در شهری به رستوران خاصی بروید این انتظار را ندارید که به محض ورود به آن شهر به رستوران مورد نظر بروید ایتدا باید وارد شهر شوید و در آن قدم بزنید  تا رستوارن مد نظر را پیدا کنید .ورود به یک وب سایت و یافتن اطلاعاتی خاص هم مشابه مثالی است که در بالا آن را ذکر کردیم.

البته باید این موضوع را در نظر بگیریم که جستجو و یافتن زمانی به درستی کار میکند که ساختار بتواند به خوبی اطلاعات را نشان دهد و با ساختار جستجو و یافتن هماهنگ شود. صفحه نتایج مرورگر ها در این مورد نقش به سزایی را ایفا میکنند تا کاربران به آنچه که میخواهند برسند.اینگونه جستجو های خارجی همانند گوگل نمیتوانند به نتایج خوبی دست یابند،چون اطلاعات دقیقی از ساختار اطلاعاتی سایت و ابعاد جستجو در آن ندارند و نمیتوانند کاربر را به طور کامل از عملکرد های وب سایت آگاه کنند اما شما ساختار اطلاعاتی و ابعاد جستجویابی سایت خود را میدانید و باید آن ها را با صفحه نتایج مرورگر ها  منطبق سازید.

در اکثر موارد جستجو و جستجویابی در اغلب سایت ها نمیتوانند باهم هماهنگ باشند و این مشکل از مشکل دیگری در طراحی وب سایت ها  ناشی میشود و آن هم این است که زمانی که کاربر روی نتیجه ای جستجو میکند نمیتواند مشخص کند که کاربر در کدام بخش سایت قرار دارد یعنی مکانی که کاربر  در ان حضور دارد مشخص نمیشود .

عدم وجود صفحات طبقه بندی شده و اصلی وب سایت

توصیه میشود سایت هایی که دارای طبقه بندی هستند باید هر کدام به صفحه اصلی لینک داده شود و باید نمای کلی از مکان حضور کاربر  و مسیر پیش رو نمایش داده شود . صفحات طبقه بندی شده میتوانند در بهینه سازی سایت و سئو ما را یاری کنند.

طبقه بندی های افراطی

بر عکس دنیای واقعی در دنیای آنلاین آیتم ها میتوانند در مکان های متعددی حضور داشته باشند و این یک مزیت برای دنیای آنلاین محسوب میشود.وب سایت ها میتوانند محصولات خود را در ابعاد مختلفی دسته بندی کنند و این دسته بندی ها میتوانند در یافتن محتوای مد نظر کاربران کمک شایانی کنند.

اما اگر در طبقه بندی ها افراط صورت بگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد؟تمام مواردی که در بالا ذکر کردیم بسیار خوب هستند اما افراط در این طبقه بندی ها مشکلاتی را به وجود خواهند آورد یکی از این مشکلات زمان زیادی است که طول میکشد تا این دسته بندی ها درک شوند ،مشکل دیگر این است که باعث به وجود آمدن طبقه بندی های زیادِ ضعیف و محصولات فراوان میشود و همین باعث خواهد شد تا کاربران سردر گم شوند و به همین علت کاربران برای پیدا کردن دسته بندی های مهم تر باید وقت زیادی را صرف کنند.

وجود این دسته بندی های زیاد باعث میشود تا کاربر مجبور به فکر کردن شود و موارد زیادی را به حافظه بسپارد و این مورد باعث میشود تا کاربر لحن نوشتاری و گفتاری سایت را درک نکند.

عدم هماهنگ شدن وب سایت های کوچک با سایت اصلی

یکی از شیوه های بازاریابی در معرفی محصولات که از دیر باز رواج داشته راه اندازی میکرو سایت یا وب سایت کوچک است و اینن وب سایت ها میتوانند در زمینه معرفی و یک محصول یا سرویس جدید بسیار عالی عمل کنند اما با مرور زمان دچار اشکالاتی میشود.

شما باید در راه اندازی میکرو سایت ها بسیار دقت کنید تا محتوای داخل این میکرو سایت ها با محتوا های وب سایت اصلی مطابقت داشته باشد تا از بوجود آمدن مشکلات جلوگیری شود.

برای مثال ما میکرو سایت هایی را میبینیم که محصول خاصی را معرفی میکنند اما با وب سایت اصلی هیچ اتصالی ندارند

اشتباهاتی در رابطه با جستجویابی در طراحی سایت ها

گزینه های غیر قابل دیدن در جستجویابی

یکی از بدترین اشتباهات میتواند عدم وجود داشتن جستجویابی در طراحی سایت باشد.یادتان باشد اگر کاربر نتواند محصولی را در سایت شما مشاهده کند این به آن معناست که این محصول اصلا وجود ندارد

جستجو یابی هایی که غیر قابل مشاهده هستند میتواند عملکرد های اساسی سایت را دچار مشکل کند پس سعی کنید این جستجویابی ها را قابل دیدن کنید در این رابطه به گروه سنی مخاطبانتان نیز توجه کنید.

همچنین در جستجویابی از استفاده از بنر ها خود داری کنید زیرا ممکن است جنبه تبلیغاتی بیابند و کاربر آن را نادیده بگیرد.

عامل های غیر کنترلی جستجویابی در طراحی سایت

معمولا این عوامل به مواردی مربوط میشنود که کاربر را از وب سایت و هدف دور میکند .عواملی مانند پاپاپ هایی که بسته نمیشوند یا عوامل متحرک یا غیر متحرک یا چرخشی در جستجویابی میتواند  مشکلاتی را ایجاد کند در اینجاست که کاربر با مشاهده چنین مشکلات به خودی خود از سایت خارج میشود

جستجویابی غیر پایدار

جستجویابی باید به کاربران کمک کند نه این که باعث سردرگمی آن ها شود.در برخی از سایت ها به طور دائم با هر حرکت کاربر ویژگی های جستجویابی تغییر میکند و گزینه های جستجویابی در این حالت مدام در حال رفت و آمد هستند و این موضوع حس عدم کنترل را به کاربر منتقل میکند.

وجود تکنیک های متعدد در جستجویابی

هر کدام از تکنیک های جستجویابی دارای مزایای خود هستند اگر تمتم این تکنیک ها را در سایت خود به صورت یکجا به کار ببرید و انتظار داشته باشید تا نتیجه مناسب حاصل شود اما خواهید دید که به طور عکس بیشتر گمراه خواهید شد.

گزینه منو های پیش ساخته

امروزه کمتر این اشتباه مشاهده میشود و سایت ها سعی دارند به تنهایی برچسب ها و دیگر گزینه های جستجویابی را نام گذاری کنند.

این موارد نه تنها باعث گیج شدن کاربر میشود بلکه باعث آسیب رسیدن به سایت خواهد شد

یادتان باشد مواردی که نمیدانند چه هستند را انتخاب نمیکنند حتی اگر برای نام گذاری برچسب ها و آیتم های جستجویابی از کلمات هم معنی استفاده کنید و این امر باعث میشود تا به سئو و بهینه سازی سایت آسیب وارد شود

بهتر است از کلمات قدیمی استفاده کنید و سعی کنید با کاربرات ارتباط برقرار کنید مثلا اگر کاربری آیتمی را در منو درک نکند روی آن کمتر کلیک خواهند کرد.برخی از شرکت ها بر حسب سلیقه خود نام برچسب ها را تغییر میدهند اما این موضوع مشکلاتی در درک و فهم برای کاربران به وجود می آورد و کاربران به اهداف خود نمی رسند و سعی خواهند کرد تا از سایت خارج شوند.