انتخاب کلمات کلیدی مناسب با استفاده از ابزار گوگل پلنر در سئو سایت

انتخاب کلمات کلیدی مناسب با استفاده از ابزار گوگل پلنر در سئو سایت : خوشبختانه سئوکاران حرفه ای ابزار حرفه ای و رایگانی را در اختیار ما قرار داده اند که به راحتی با استفاده از آن ها می توانیم صفحات وب سایت خود را بهینه سازی کنیم . یکی از این ابزار فوق العاده برای انتخاب کلمات کلیدی سایت که مهمترین عنصر در سئو سایت می باشند ، ابزاری است به نام گوگل پلنر . این ابزارهای سئو تمام اطلاعات دقیق و جزیی که ی سئوکار برای انجام کارش به نحو احسن به آن ها نیاز دارد را در اختیارش قرار می دهد .

* مهمترین کاری که پس از طراحی سایت باید انجام شود ، بهینه سازی سایت است .

 

بر خلاف نسخه های قبلی این ابزار ، به روز رسانی جدید گوگل پلنر به کلی ویژگی های بسیار خوب و جدیدی را  در اختیار کاربرانش قرار می دهد که به راحتی بتوانند به اطلاعات کلمات کلیدی از جمله میزان مصرف آن ها توسط سایر وب سایت های مشابه ، نمودار رشد محبوبیت و مصرف کلمات کلیدی و همچنین فیلتر کردن جست و جوهای کم بازدید و … دست یابند .

در نظر داشته باشید که ابزار گوگل پلنر همراه با تبلیغات ارائه شده است ، بنابراین بسیار ویژگی مضاعف نیز در این ابزار موجود است که ممکن است که برای شما هیچ کاربردی نداشته باشد .

در این مقاله به شما خواهم گفت که چگونه حداکثر کارایی برای سئو سایت و بهینه سازی صفحات وب سایت خود از طریق گوگل پلنر را داشته باشید .

چگونه از گوگل پلنر استفاده کنیم ؟

گام #۱ : دسترسی به ابزار گوگل پلنر برای شروع کار بهینه سازی سایت

برای اینکه از گوگل پلنر استفاده کنید ، نیاز داشتن حساب کاربری در Google Adwords خواهید داشت . اگر این حساب کاربری را ندارید ، از طریق صفحه زیر می توانید یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید :

گوگل پلنر

(تنها با وارد کردن میزانی از اطلاعات پایه ای درباره تجارت خود ، می توانید حساب کاربری خود را ایجاد کنید .)

سپس وارد حساب کاربری خود شوید ، بر روی دکمه ابزارها (Tools) کلیک کنید و از طریق نوار ابزار گزینه ” Keyword Planner ” را انتخاب کنید :

گوگل پلنر

در گوگل پلنر سه نوع ابزار مختلف به شما ارائه می شود :

گوگل پلنر

برای انتخاب کلمات کلیدی جهت سئو سایتتان تنها به این سه ابزار نیاز خواهید داشت :

•    جست و جو برای کلمات کلیدی جدید با استفاده از یک عبارت ، وب سایت و یا فهرست

•    دریافت اطلاعات حجم ترافیک جست و جو و روندهای تازه کلمات کلیدی

•    تکثیر فهرست کلمات کلیدی برای دریافت کلمات کلیدی جدید

حال زمان آن رسیده که روش یافتن کلمات کلیدی فوق العاده با استفاده از این سه ابزار ارائه شده توسط گوگل پلنر را به شما آموزش دهم .

گام #۲ : انتخاب ابزار سئو سایت از طریق پنل کاربری گوگل پلنر

گوگل پلنر مجموعه ای بزرگ از ابزار جست و جو و انتخاب کلمات کلیدی می باشد . در ادامه به شما نشان خواهم داد که با استفاده درست از این مجموعه گسترده ابزار بهینه سازی سایت ، به یک فهرست کاملا مناسب از کلمات کلیدی برای حل چالش های بهینه سازی دست خواهید یافت .

جست و جو برای کلمات کلیدی جدید و پیشنهادات تبلیغاتی

این گزینه یک ابزار بسیار مناسب برای یافتن کلمات کلیدی جدید است . در نظر داشته باشید که کلماتی که از طریق این ابزار به دست می آورید بسیار نزدیک به آنچه که جست و جو کرده اید می باشد و گوگل پلنر به طور کامل کلمات کلیدی جدید و ایده آل را تولید نمی کند .

زمانی که گزینه ابزار ” Search for New Keyword and Ad Group Ideas ” را انتخاب می کنید ، یک منو با گزینه های متعددی ظاهر می شود :

گوگل پلنر

حال به بررسی تک تک این گزینه ها می پردازیم :

 حداقل یکی از فیلد های زیر را پر کنید

گوگل پلنر

این یک گزینه بسیار پر اهمیت است . بازدهی که از گوگل پلنر دریافت می کنید در واقع عمدتا وابسته به اطلاعاتی است که در این قسمت وارد می کنید .

چگونه حداکثر بازدهی را از این گزینه بدست آوریم ؟

خدمات یا محصولات شما : این درواقع لیست کلمات کلیدی شماست . ممکن است کلمه کلیدی وب سایت شما یک کلمه عام باشد ، مانند ” گل و گیاه ” (علی رغم چیزی که ابزار به شما پیشنهاد می دهد) و یا اینکه کلمات کلیدی که در این قسمت وارد می کنید کلماتی فوق العاده خاص و رقابتی باشند . توصیه می کنم در این قسمت حدود یک تا سه کلمه کلیدی وارد کنید ، که هر کدام از دیگری کمی متفاوت باشد .

صفحه فرود شما : این در درجه اول برای کاربران Adwords است . اما گاهی اوقات می توانید تعداد کمی کلمه کلیدی برای صفحه اصلی و یا یکی از صفحات وب سایت خود پیدا کنید .

فهرست محصولات شما : این گزینه به شما اجازه می دهد تا به پایگاه اطلاعات داخلی گوگل از کلمات کلیدی برای صنایع مختلف دست یابید . ممکن است کلمات کلیدی متفاوتی از طریق این گزینه پیدا کنید که توسط سایر گزینه های گوگل پلنر برای شما یافت نشوند . حتی اگر از طریق دو فیلد دیگر به کلمه کلیدی خوبی دست نیافتید ، این فیلد بسیار موثر خواهد بود .

وقتی اطلاعات وب سایت خود را در فیلدهای بالا وارد کردید ، حال زمان انتخاب گزینه ” Targeting ” می باشد .

هدف گذاری

گوگل پلنر

در گزینه هدف گذاری ، باید کشور و زبان و موتور جست و جوی مد نظر خود برای بهینه سازی سایت متناسب با آن ها را انتخاب کنید . این گزینه ها به طور خودکار برای مردم انگلیسی زبان تنظیم شده است و متناسب با موتور جست و جوی گوگل در منطقه ایالات متحده می باشد .

آخرین گزینه در منوی هدف گذاری ، گزینه کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords) می باشد . این گزینه برای انتخاب کلماتی است که شما نمی خواهید بر روی آن ها کار کنید و بر اساس آن ها سایت خود را بهینه سازی کنید .

سفارشی سازی جست و جو

گوگل پلنر

هر کدام از گزینه های منوی سفارشی سازی جست و جو به معنای :

فیلتر کلمات کلیدی : این گزینه شما را قادر می سازد تا کلماتی که طبق شاخص های آماری که شما برای ابزار تعیین کرده اید ، کلماتی که برخوردار از آن شاخص ها نیستند را فیلتر کنید . برای مثال ، شما قصد استفاده از کلمات کلیدی که ماهانه کمتر از ۲۰۰۰۰ بار جست و جو می شوند را ندارید ، پس از طریق باکس زیر می توانید حداقل حجم جست و جوی ماهانه برای کلمات کلیدی را تعیین کنید :

گوگل پلنر

گزینه های کلمه کلیدی : این گزینه به سادگی وسعت نتایج کلمات کلیدی که از انتخاب های شما حاصل می شود را تعیین می کند . من به شما توصیه می کنم که این گزینه را طبق تنظیم پیش فرض خودش رها کنید و سفارشی سازی نکنید .

شامل شدن / حذف کردن : از این طریق می توانید تعیین کنید که کدام کلمات کلیدی همواره در نتایج شما نشان داده بشوند یا برای همیشه از لیست شما حذف بشوند .

چرا باید شما برخی کلمات کلیدی را حذف کنید ؟

فرض کنید شما کاملا بر روی برخی از کلمات کلیدی کار کرده اید و رتبه گرفته اید . شما نمی خواهید که آن کلمات مانع از رتبه گرفتن کلمات جدید بشوند .

اگر لیستی از کلمات کلیدی که می خواهید و یا نمی خواهید ببینید ، به سادگی بر روی دکمه ” Include/Exclude ” کلیک کنید و لیست مورد نظر خود را در فیلد مرتبط قرار دهید :

گوگل پلنر

وقتی کار شما در این قسمت تمام شد ، بر روی ” Get Ideas ” کلیک کنید و صفحه نتایج کلمات کلیدی خود را مشاهده کنید .

دریافت حجم جست و جو برای لیستی از کلمات کلیدی و یا گروه بندی کردن آن ها در گروه های ad

گوگل پلنر

این ویژگی زمانی برای شما مفید و کاربردی خواهد  بود که شما لیستی از کلمات کلیدی مد نظر خود تهیه کرده باشید و بخواهید فورا حجم جست و جوی آن ها را بررسی کنید . به عبارت دیگر ، این ابزار به شما کمک نمی کند که کلمات کلیدی جدید تولید کنید .

همچنین شما می توانید لیست کلمات کلیدی خود را در فیلد جست و جو کپی کنید و یا اینکه لیست خود را توسط یک فایل CSV بر روی ابزار آپلود کنید .

در ادامه نیز همانطور که قبلا درباره منوی هدف گذاری ذکر کردم ، می توانید تنظیمات این منو را نیز سفارشی سازی کنید و در نهایت با کلیک بر روی دکمه ” Get Search Volume ” می توانید میزان استفاده کاربران از این کلمات را مشاهده کنید .

ترکیب لیست های کلمات کلیدی برای دریافت کلمات کلیدی جدید در گوگل پلنر برای سئو سایت

این ابزار گروه هایی از کلمات کلیدی را دریافت کرده و سپس آن ها را با یکدیگر ادغام کرده و در نهایت صد ها و یا هزاران کلمه کلیدی ترکیبی جدید به شما ارائه می کند . ممکن است تعداد زیادی از این نتایج برای شما بی مصرف باشند ، اما در نهایت تعدادی کلمه بدرد بخور و کاربردی از میان آن ها می توان یافت .

این ابزار به طور ویژه برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با تجارت الکترونیک بسیار مفید است چرا که تقریبا تمام عبارات جست و جو شده توسط کاربران را در اختیار شما قرار می دهد .

ابتدا لیستی از کلمات کلیدی را در لیست ۱ وارد کنید :

گوگل پلنر

و سپس لیست دیگر را در فیلد لیست دوم وارد کنید .

گوگل پلنر

با کلیک بر روی علامت X (طوسی رنگ) می تواند یک لیست سومی هم به دو لیست قبلی اضافه کنید :

گوگل پلنر در سئو سایت

وقتی کارتان تمام شد ، بر روی ” Get Search Volume ” کلیک کنید تا لیست کلمات کلیدی تولید شده را مشاهده کنید .

گام #۳ : استفاده از صفحه نتایج کلمات کلیدی تولید شده در گوگل پلنر برای سئو سایت

هر سه ابزاری از گوگل پلنر که در بالا بخش های بالایی به شما معرفی کردم ، در نهایت صفحه ” Keyword Results Page ” را برای شما می آورند که به شکل زیر است :

گوگل پلنر

شرحی مختصر از صفحه نتایج کلمات کلیدی :

در سایدبار سمت چپ ، همان منوی هدف گذاری و فیلترینگ را می بینید که قبلا درباریشان توضیح دادم :

گوگل پلنر

فایده استفاده از آن ها در این صفحه این است که شما توسط آن ها می توانید نتایج بدست آمده را سفارشی سازی کنید . بنابراین اگر تعداد زیادی کلمات کلیدی که اکثر آن ها کم حجم بوده (از نظر جست و جوی کاربران) را در لیست نتایج مشاهده کردید می توانید آن ها را از لیست فیلتر کنید .

در قسمت بعد ، شما با دو تب مواجه هستید : ” Ad Group Ideas ” و ” Keyword Ideas ” :

گوگل پلنر

اغلب افراد فورا بر روی تب Keyword Ideas کلیک می کنند و تب دیگر را نادیده می گیرند . این یک اشتباه بزرگ است . ممکن است در تب Ad Group Ideas نیز کلمات کلیدی بسیار با ارزش و مفیدی پیدا کنید . در تب Keyword Ideas با تصویر زیر رو به رو می شوید :

گوگل پلنر

شرح صفحه :

عبارات جست و جو شده (Search Terms) : این ها دقیقا کلماتی کلیدی هستند که شما در # گام دوم وارد کردید .

کلمه کلیدی (بر اساس ارتباط) : این لیست کلماتی است که گوگل آن ها را به عنوان مرتبط ترین با کلمات کلیدی در بخش قبلی (عبارات جست و جو شده) شناسایی کرده است .

جست و جوهای میانگین ماهانه : در نظر داشته باشید که این رقم تنها یک تخمین است و نه یک محاسبه کاملا دقیق از حجم جست و جوی کلمات کلیدی . و هم چنین فراموش نکنید که هر کلمه کلیدی ممکن است در زمان های مختلف آمار میانگین جست و جوی مختلفی داشته باشد .

 

آیکون گراف  : وقتی بر روی این آیکونگوگل پلنر   هاور می کنید ، یک گراف از روند جست و جوی کلمات کلیدی در بازه های زمانی مختلف برای شما به نمایش در می آید .

گوگل پلنر

این ابزار می تواند به برآورد کردن آمار فصلی کلمات کلیدی مد نظر شما بسیار کمک کند و همچنین مشاهده کنید که آیا کلمه کلیدی به مرور زمان رشد محبوبیت داشته است یا کاهش شاخص کاربرد .

رقابت (Competition) : این بخش میزان رقابتی بودن و مورد استفاده قرار گرفتن کلمه توسط سایرین را برای مشخص می کند .

گام #۴ : پیدا کردن کلمات کلیدی شگفت انگیز در گوگل پلنر برای سئو سایت

حال که شما می دانید چگونه از تمام ابزار ارائه شده توسط گوگل پلنر استفاده کنید ، زمان انجام آخرین گام رسیده است : پیدا کردن کلمات کلیدی که تجارت الکترونیک شما را با بهینه سازی سایت شما به موفقیت خواهد رساند . در این گام از گزینه ” جست و جو برای کلمات کلیدی جدید ” استفاده می کنم چرا که این گزینه بهترین مورد برای یافتن کلمات جدید است :

گوگل پلنر

برای مثال ، فرض کنید یک سایت تجارت الکترونیک با موضوع ” فروش غذای ارگانیک ” دارید .

اگر می خواستید که یک پست بلاگ درباره منافع وخواص بهداشتی و سلامتی قهوه ارگانیک بنویسید ، قطعا نباید بسیار زیاد از کلمه ” قهوه ” یا بسیار کم از کلمه ” خواص بهداشتی و سلامتی قهوه ارگانیک ” استفاده کنید . مثلا کلمه ای مانند ” قهوه ارگانیک ” می تواند انتخاب خوبی به عنوان کلمه کلیدی چنین مطلبی باشد .

حال که کلمه خود را انتخاب کردید ، آن را در فیلد ” خدمات یا محصولات شما ” وارد کنید :

گوگل پلنر

سپس بر روی ” دریافت پیشنهادات ” کلیک کنید :

گوگل پلنر

بعد از آن ، همانطور که در بخش قبلی گفتم هم می توانید از طریق تب ” Ad Group Ideas ” و هم تب ” Keyword Ideas ” لیست های بلندی از کلمات کلیدی پیشنهادی توسط گوگل پلنر را در اختیار داشته باشید :

گوگل پلنر

حال چگونه از طریق این لیست بلند یک کلمه کلیدی برای محتوای بلاگ خود انتخاب کنیم ؟

فاکتورهای زیادی در انتخاب کلمه موثر هستند ، اما من این انتخاب را بر اساس سه شاخص اصلی انجام می دهم :

حجم جست و جو (Search Volume) : هر چه بیشتر ، بهتر .

قصد تجاری (Commercial Intent) : به طور کلی ، هر چه میزان رقابتی بودن و پیشنهاد شدن کلمه کلیدی بیشتر باشد ، احتمال جذب ترافیک و درآمدزایی آن کلمه برای شما بیشتر خواهد بود .

رقابت سئو ارگانیک (Organic SEO Competition) : همانند قصد تجاری ، ارزیابی میزان رقابتی بودن کلمه کلیدی در نتایج جست و جوی ارگانیک گوگل ، ملزم به کار و تلاش بیشتری برای رتبه دهی به کلمه کلیدی و محتوای سایت است .

جمع بندی موضوع انتخاب کلمات کلیدی مناسب با استفاده از ابزار گوگل پلنر در سئو سایت

در این مقاله سعی کردم در چهار گام اصلی ، طریقه استفاده از ابزار فوق العاده کاربردی برای سئو سایت یعنی گوگل پلنر را برای شما شرح دهم . احتمالا حالا شما نیز یک لیست بلند و سنگین از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع و محتوای وب سایت خود در اختیار دارید که باید با انتخاب دقیق و درست تعداد محدودی از آن کلمات ، وب سایت خود را بهینه سازی کنید .  🙂