نقشه سایت و کاربرد آن چیست ؟

نقشه سایت و کاربرد آن چیست ؟ : عوال بصری از اجزاء کلیدی  هایپر تکست ها جهت نمایش اطلاعات بصورت تصویری و کاربردی می باشند .  این عضو کلید ی باعث شده هایپر تکست ها از زمانهای قدیم جهت نمایش  نقشه سایت بکار روند .

زمانی که یک طراح  سایت صرف میکند تا سایتی جامع جهت انتقال و معرفی اطلاعات به کاربران سایت خود نماید زمانی مثمر ثمر خواهد بود که بتواند سهولت دسترسی به اطلاعات را  برای کاربران خود مهیا کند این کار بوسیله نقشه سایت انجام می شود .

نقشه سایت با استفاده از عوامل بصری هایپر تکست ها ، رسالت سایت را به مخاطب ارائه می کند . از اولوتی های مخاطب دسترسی سریع  و از طریق مسیری روشن به اطلاعات مورد نظر خود در سایت است . بطوری که کمترین جستجو را درون سایت شما  برای رسیدن به مطلب مورد نظر خود انجام دهد .

طراح سایت می تواند تمامی اطلاعات ارائه شده در سایت را در یک صفحه برای مخاطب خود به نمایش بگذارد .نقشه سایت گویا شاید باعث جذب مخاطب بیشتر برای سایت شما ویا بازگشت سرمایه شما بصورت صد در صد نشود اما تاثیر مثبتی در ارائه اطلاعات و هدف سایت شما خواهد داشت .

نمونه های بسیاری از نقشه سایت مورد بررسی قرار گرفته و اصول کلی خاصی در این مورد وجود ندارد جز اینکه تمامی طراحان در نقشه های سایت در یک صفحه و بااستفاده از هایپر تکست ها به معرفی کلیت سایت خود پرداخته اند تا مخاطب با کمترین سردرگمی و یا جستجو مطلب مورد نظر خود را در سایت بیابد .  در واقع نقشه سایت را می توان راهنمای سایت نامید .نقشه سایت می تواند شامل نمودارها ، لیست های چند بعدی ، عکس ،فهرستهای الفبایی  و…باشد .

آمار و بازخوردهای مخاطبین در استفاده از نقشه سایت

طبق تحقیقی که در دو برهه زمانی و بافاصله ۷سال و بر روی بیش از سی مخاطب فعال در استفاده از بیش از بیست وبسایت با موضوعات مختلف در زمینه های تجاری ، کودک ، اتومبیل ، کتاب ، مجله بانوان ، تجارت الکترونیک ، خدمات میان سازمانی ودولتی و خصوصی و…..  انجام شده نتایج جالبی بدست آمده است.

هدف از این تحقیق این بود که بدانیم کاربران وبسایت ها در چه صورتی از نقشه سایت استفاده می کنند .در تحقیق اول کاربران را به صفحه اول سایت بردیم و به آنها  عملکرد مشخصی را سپردیم بدون اینکه راجع به نقشه سایت حرفی بزنیم در گروه دوم نیز ما کاربر را به صفحه اول سایت برده و ضمن محول کردن همان عملکرد این بار عنوان کردیم که از نقشه سایت استفاده کند .

این دو گروه مطالعاتی در دو برهه زمانی مختلف با فاصله مورد بررسی قرار گرفتند تا تغییر رفتار مخاطب از استفاده از نقشه سایت و کاربردی بودن آن  بین این سالها از چشم بدور نماند .

نتیجه این تحقیق نشان داد کاربران گروه اول بیشتر از گروه دوم خواهان بازدید از نقشه سایت بودند  و تعداد بسیاری براحتی نقشه سایت را پیدا کرده اند .در کل استفاده از نقشه سایت در هر زمانی به نیاز و خواست مخاطب بستگی دارد گرچه استفاده از آن به ندرت صورت می پذیرد .

چرا باید نقشه سایت داشته باشیم ؟

چرا با وجود اینکه کاربران وبسایت ها استفاده زیادی از نقشه سایت نمی کنند هنوز توصیه می  کنیم از طراحی نقشه سایت غافل نشوید ؟

نقشه ساتی باعث می شود تا کاربر سایت ما را بهتر درک کند . مطالعات نشان داده که نسبت استفاده کاربران همچنین وجود نقشه سایت در سایت های طراحی شده و استفاده اینترانت هایی که از نقشه سایت استفاده می کنند پیوسته در حال افزایش است .

چند ویژگی نقشه سایت

  • چند ویژگی نقشه سایت که مارا به استفاده از آن ترغیب می کند :
  • نقشه سایت اطلاعات کلی از وبسایت ما را در یک نما در بر دارد .
  • به یافتن محتوا و اطلاعات کمک میکند .
  • میتواند به بهترین شکل عمل کند .
  • دسترسی سهل به صفحات وب سایت را ممکن  می سازد.
  • دومین عامل جستجویابی در وب سایت هاست .
  • براحتی قابل طراحی هستند و هزینه زیادی نیاز ندارند .

نکات کلیدی در طراحی نقشه سایت

همانطور که پیشتر گفتیم نقشه سایت باید تمامی اطلاعات سایت ما را در یک نما به کاربر ارائه کند تا در درک بهتر سایت ما و دسترسی سریع تر به او کمک کند .برای تحقق این مورد باید از ویجت ها ی تعاملی برای طراحی آن استفاده کرد .نقشه سایت بهتر است ساده دارای ساختار ایستا و با استفاده از ابزار های طراحی کاربر پسند و استاندارد طراحی شود .

نقشه سایت علاوه بر سادگی  و جامعیت   باید بدور از چالش های جستجو یابی باشد .نقشه سایت باید بصورت چند بعدی طراحی شود که در تکنما ساختن نقشه سایت بیشترین  کمک را بما کند . در این صورت علاوه بر خلاصه شدن تصویر نقشه سایت ، کاربر نیز استفاده بیشتری از آن خواهد داشت زیرا در متن ها ی طولانی کاربر ناچار به اسکرول است و در این اسکرول ها ممکن است بخشی از اطلاعات طلایی سایت را از دست بدهد . و کاربر را از ماندن در سایت ما منصرف کند ! از پیچیدگی در طراحی نقشه سایت هم بپرهیزید .

در نهایت باید یادآور شویم با تمام مزیت هایی که یک نقشه سایت میتواند برای کاربر سایت ما داشته باشد باید در نظر داشته باشیم که : تعداد افراد کمی از نقشه سایت استفاده میکنند و استفاده نکردن از آن آسیبی به کسی نمی زند .

نمونه یک سایت مپ

 

site map

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوره سئو, وب نوش تماس بگیرید .