پنج مورد از دلائلی که وب سایت شما در در موتورهای جست و جو به خوبی دیده نمی شود

پنج مورد از دلائلی که وب سایت شما در در موتورهای جست و جو به خوبی دیده نمی شود : یکی از مهمترین مهارت ها در طراحی وب سایت ، راهکارهایی سئو سایت است . به طور خلاصه ، سئو (SEO : Search Engine Optimizationn) یا بهینه سازی وب سایت برای موتور جست و جو ، مجموعه ای نکات و راهکارهایی است که با رعایت کردن و انجام دادن آنها در طراحی سایت ، رتبه صفحات وب سایت شما بالاتر رفته و در نتایج جست و جوی موتورهای جست و جو (مانند گوگل) بسیار بهتر دیده می شوند و در نتیجه ترافیک بازدید کاربران وب از سایت شما بیشتر می شود که این مسئله در ایجاد کسب وکار اینترنتی و تجارت الکترونیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است . از آنجایی که کاربران وب در فضای مجازی به دنبال دریافت خدمات و محصولات مختلف از جست و جو در صفحات وب هستند ، یک طراح سایت می بایست از مهارت سئو نیز برخوردار باشد . در این مقاله به بررسی نکاتی در این باره و اینکه چرا برخی وب سایت ها در موتور جست و جو به خوبی به نمایش در نمی آیند خواهیم پرداخت .

 

دلائل عدم نمایش سایت در موتور جستجو

۱٫ ضعیف بودن محتوای صفحات وب چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی ، مهمترین عامل بر سئو سایت

محتوای صفحات وب باید منحصر به فرد باشد ، یعنی از تکرار و کپی برداری مطالب باید پرهیز کرد . همچنین تولید محتوا برای وب سایت می بایست از نظر زمانی منظم باشد و مطالبی که منتشر می کنید مرتبط و مناسب باشند . به این ترتیب کاربران برای دیدن و دریافت محتوای تازه صفحات سایت شما به طور مداوم از صفحات بازدید می کنند و اگر محتوا قوی و کاربردی باشد آنها را از طریق لینک دهی با آشنایان خود و در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک می گذارند . این اشتراک گذاری محتوا از طرف بازدید کنندگان نه تنها به افزایش رتبه وب سایت شما کمک فراوانی می کند ، بلکه باعث می شود سایر کاربران وب نیز به آسانی و راحتی هر چه بیشتر به صفحات وب سایت دسترسی پیدا کنند .
اگر محتوای صفحات وب سایت شما به روز رسانی نشود ، یا کپی و تکراری باشد ، و یا جذابیتی برای کاربران نداشته باشد ، در نتیجه سئو سایت شما ضعیف بوده و در موتور جست وجو به خوبی به نمایش در نخواهد آمد . در نهایت ، موتور جست وجو برای وب سایتی امتیاز بیشتری قائل است که محتوای تازه و به روز و منظم از لحاظ زمانی منتشر کند و همواره از بعد محتوا و همچنین از بعد زیرساختی در حال پیشرفت باشد .

۲٫ پشتیبانی کردن طراحی وب سایت شما برای تلفن های همراه و سایر دستگاه های قابل اتصال به فضای وب ، طراحی سایت ریسپانسیو

موتورهای جست و جو و به ویژه گوگل ، طراحی سایت ریسپانسیو (طراحی سایت واکنش گرا به سایز و ابعاد صفحه نمایش دستگاهی که از طریق آن به صفحات وب دسترسی دارید) و اصطلاحا Mobile Friendly بودن صفحات وب سایت را در بررسی و رتبه دهی به وب سایت ها یک امتیاز ویژه به شمار می آورند . اگر در طراحی سایت ، صفحات وب را ریسپانسیو طراحی نکنید و کاربران وب در مشاهده وب سایت شما در صفحه نمایش های کوچکتر از Desktop مانند تلفن های همراه و … با مشکل مواجه شوند ، صفحات وب شما از ایده آل های لازم طراحی سایت برخوردار نبوده و این از امتیاز و رتبه شما در فضای وب بسیار کم می کند . در عصر حاضر که تنوع صفحه نمایش ها بسیار افزایش یافته ، یک طراح سایت باید تلاش کند که طراحی صفحات وب سایتش حداکثر ابعاد را در نظر بگیرید و هم در نمایشگر های کوچک (موبایل ها) و نمایشگرهای بزرگ ، سایت شما به راحتی برای کاربر قابل مشاهده باشد . در واقع باید از مهارت طراحی کاربرپسند (UX – User Experienced Design) برخوردار باشید .

۳٫ پایین بودن و کندی سرعت بارگذاری صفحات وب و دانلود فایل ها از نکات حائز اهمیت در سئو سایت

یکی دیگر از مواردی که برای موتور جست و جو در رتبه دادن به سایت ها اهمیت دارد ، بررسی سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شماست . باید دقت داشته باشید که در محتوای سایتتان از مطالب و تصاویر و ویدئوهای حجیم و سنگین استفاده نکنید که در حال حال حاضر میانگین سرعت بارگذاری صفحات وب ۲ مگابایت در ثانیه است . همچنین سایت هایی که برای دانلود فایل طراحی می شوند نیز باید دقت لازم در بررسی قدرت سرور سایتشان را داشته باشند تا از فایل های حجیم که سرعت دانلود و بارگذاری سایتشان را پایین می آورد استفاده نکنند .

۴٫ به روز رسانی با تاخیر و نامنظم صفحات وب ، یک امتیاز منفی در رتبه بندی و سئو سایت

موتور جست و جو به طور مداوم تغییرات و به روز رسانی های وب سایت ها را بررسی می کند و به سایت هایی که مستمر و منظم به روز می شوند امتیاز بیشتری در رتبه بندی می دهد . یک طراح سایت حرفه ای و هوشمند ، پیش از شروع پروژه ، برای محتوای وب سایت برنامه ای مشخص می ریزد و آینده نگری لازم برای صفحات وب را دارد تا پس از پایان کار طراحی سایت با مشکل محتوا مواجه نشود !

۵٫ استفاده از اسکریپت های کهنه و قدیمی در توسعه صفحات وب سایت ، یک نمره منفی دیگر در سئو سایت !

استانداردهای وب به مرور زمان تغییر می کنند ، در نتیجه زبان های برنامه نویسی و اسکریپت های وب نویسی نیز به تناسب تغییرات آن استانداردها باید به روز رسانی شوند و بهبود یابند . اگر در طراحی سایت از اسکریپت های به روز استفاده نکنید ، سایت شما از استانداردهای لازم برخوردار نیست که این خود بزرگترین تاثیر منفی بر سئو سایت شما را خواهد داشت ! حتی اگر سایتی را مدتها قبل طراحی کرده اید ، تنها راه برای بالا بردن رتبه صفحات آن بازسازی سایت با استانداردهای روز وب است .
چکیده ای از نکات مذکور در باب سئو سایت
در چند جمله به طور خلاصه می توان گفت که : اگر وب سایت شما به طور منظم و در بازه های زمانی کوتاه مدت (مثلا روزانه) با محتوای با کیفیت ، تازه و متناسب با نیاز کاربران به روز رسانی شود ؛ اگر در نمایشگرهای مختلف با ابعاد متناسب به نمایش در بیاید (طراحی سایت ریسپانسیو) ؛ اگر سرعت بارگذاری صفحاتش بالا باشد و کاربران احساس خستگی از بازدید آن نکنند ؛ و اگر با استانداردهای روز وب طراحی شده باشد ؛ مطمئن باشید که وب سایت شما از سئو ورتبه خوبی برخوردار بوده و در نمایش نتایج جست و جو توسط موتور جست و جو به خوبی توسط کاربران قابل مشاهده و دسترسی خواهد بود .