ویژگی های طراحی سایت با کیفیت

ویژگی های طراحی یک سایت با کیفیت (طراحی سایت وب نوش) : همه ما می دانیم که برخی رابط های کاربری خوب و برخی بد هستند اما فرق کاربردی این روابط چیست؟
رسیدن به جواب این سوال بسیار آسان است.بعضی از شرکت های طراحی سایت دارای تیمی متخصص در زمینه طراحی سایت هستند.این تیم ها بر اساس آخرین یافته ها و تحقیقات متخصصان و کارشناسان سایت ها را طراحی میکنند طبعا این گونه سایت ها از رابط کاربری خوبی برخوردارند.اما دسته دیگری از طراحان سایت وجود دارند که فقط به دانسته ها و روش های خود اکتفا میکنند و همانند سایر طراحان سایت عمل نمیکنند و اصلا به کاربردی بودن سایت هیچ اهمیتی نمیدهند.

 

طراحی یک سایت با کیفیت

 

همین جواب ساده سوالی دیگر را در ذهن تداعی میکند که چرا برخی از تیم های طراحی سایت نسبت به سایر طراحان سایت روی تجربه کاربری بیشتر تمرکز دارند؟

برای پاسخ گویی به این سوال به آنالیز داده هایی که قبلا جمع آوری شده میپردازیم؟

یافتن داده هایی که فقط روی یک مشکل خاص تمرکز داشته باشد سخت است و این گونه داده ها کم هستند

حتی وقتی که تحقیقات کاربردی و رقابتی را در بین مشتریان سایت خودمان برگزار نمودیم،ما فقط ۳ یا ۴ سایت را که در یک زمینه فعالیت و رقابت داشتند را مورد بررسی قرار دادیم چون فقط در این صورت قادر بودیم تا پیشنهادات استراتژیکی را برای وب سایت های کاربردی ارائه کنیم.اغلب تست هایی که روی وبسایت های رقابتی انجام میشود نتیجه خاصی ندارند بهتر است وقت و هزینه خود را روی تکرار تست طراحی وب سایت تجارت و شرکت خودمان متمایل کنیم.اما همینک ما امتیاز های کاربردی ۵۱ وب سایت مشابه را در پشتیبانی میشود ،جایی که ما charitable trust pew  اختیار داریم این نتیجه از تحقیقاتی بدست آمده که توسط کاربردی بودن این اطلاعات را از ۵۰ ایالت کالیفرنیا بدست آوردیم.

از آنجایی که کاربران این سایت ها یکسان نبودند و وب سیا ها هثل هم نبودند ما قادر به مقایسه اطلاعات بودیم

پراکنش امتیاز های کاربردی بودن طراحی  وب سایت

نموداری که در زیر مشاهده میکنید امتیاز ۵۱ وب سایتی است که کاربران در ایالت ها به آن ها داده شده امتیاز ها از ۰ تا ۱۰۰ درصد هستند هر چه مقدار بیشتری نشان داده شود نشان میدهد که سایت کاربردی تر است.

توجه داشته باشید وب سایتی که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشد به این معنی نیست که این وبسایت از لحاظ کاربردی بسیار عالی است. امتیاز ۱۰۰ درصد بازگو کننده این موضوع است که آن وب سایت همه نمرات را در بخش هایی که ما مورد ارزیابی قرار دادیم را دریافت کرده است. در واقع وب سایتی که بالاترین نمره را در تحقیقات ما از آن خود نموده است تنها ۷۷ درصد امتیاز را کسب کرده است.این موضوع نشانگر آن است بیشتر وب سایت هایی که به آن ها رای داده شده بود از دسته سایت های تجاری به حساب می آیند.

نمودار نشان دهنده پراکنش متناسب و طبیعی را نشان میدهد، بیشتر ایالت ها دارای کاربرد متوسط هستند

 

طراحی یک سایت با کیفیت

 

وب سایت های کمی وجود دارند که امتیاز کاربردی عالی بدست آوردند و تنها ۳ وب سایت وجود داشت که امتیاز بالای ۷۰ درصد را بدست آورد.۸ وب سایت امتیاز پایین ۴۰ درصد بدست آورده بودند .لازم است به این نکته اشاره کنیم که وب سایتی وجو نداشت که امتیاز بسیار پایین کسب کند.کمترین امتیازی که برای یک وب سایت ثبت شد ۲۹ درصد بود.

ویژگی های اصلی کارایی وب سایت

شاید این مطلب به ذهنتان خطور کند که تیم طراحی وب سایتی که بتواند در بخش کاربردی بودن طراحی سایت خوب عمل کند در سایر بخش های طراحی سایت نیز درست عمل کرده است اما اینطور نیست داده های دیگری وجو دارد که نشان میدهد که ارتباط اندکی بین سطح کیفی بخش های مختلف یک وب سایت وجودارد به زبانی دیگر اگر تیم طراحی یک وب سایت عالی و خود کار های خود را انجام دهند نقاط قوت و ضعف در سایر بخش ها کاملا تصادفی است و این ویژگی ها قابل حدس زدن نیستند.
اطلاعات بدست آمده حاکی از آن است که وب سایت ها درای بخش های کاربردی هستند و وب سیات ها سعی دارند تا این بخش ها راتحت پوشش خود قرار دهند. کاربران در سایت چگونه جستجو میکنند و چه محتوا هایی به آن ها ارایه میشوند. تمامی این موارد بسیار خوب و دارای اهمیت هستند .بعضی از تیم های طراحی سایت دارای سرنخ هایی درباره بخش ها هستند.به نظر میرسد بعضی از تیم های طراحی سایت به صورت حدس و گمان کار خود را پیش میبرند و بدون برنامه ریزی کار میکنند ک دارای اطلاعات ضعیف و بیهوده است.

 

طراحی یک سایت با کیفیت
در نمودار بالا هر کدام از نقاط نشان دهنده یک وب سایت هستند بعضی وب سایت ها امتیاز عالی را از دو بخش کسب کردند برای همین این نمودار دارای ۵۱ نقطه برای ۵۱ وب سایت نمی باشد.

ویژگی های کاربردی طراحی سایت که نادیده گرفته شدند

بر اساس آنالیز های ما روی داده های آماری جنبه های زیاد کاربردی وجود دارند که از ویژگی های کاربردی اصلی سایت مجزا هستند این بخش ها موارد زیر را در بر میگیرد:

-کاربردی بودن صفحه اول سایت

-جستجو

-قابلیت دسترسی

-حضور وب سایت

نبست بین این بخش ها بسیار پایین است و گاها به منفی نیز میرسد و ارتباط چندانی با بخش های کاربردی اصلی سایت ندارند برای مثال در اینجا نسبت منفی یک(۱-) بین بخش های کاربردی بودن صفحه اول وب سایت و قابلیت دسترسی وجود دارد این نسبت منفی بدین معنا نیست که میزان دسترسی همراه با صفحه اول بسیار عالی قرار گرفته اند یادمان باشد ما کاربرد صفحات وب را مورد بررسی قرار میدهیم نه ظاهر آن ها همچنین این نسبت منفی نشان میدهد که طراحان سایت ها به قابلیت دسترسی در وب سایت اهمیت نمیدهند حتی سازمان های دولتی باید سایت های خود را طوری طراحی کنند که برای معلولان نیز قابل استفاده باشد اما این سازمان ها فقط روی  قانونی قابلیت دستیابی وب سایت خود تمرکز دارند.

برداشت من از این نسبت ها منفی این است که خیلی از موارد کاربردی در پروژه طراحی وب سایت دارای اولویت نیستند.پس اگر سایتی دارای امتیاز خوب یا بد باشد کاملا تصادفی است.منظور از تصادفی این است که همه چیز با شانس و احتمال پیش میرود همینطور منظور از تصادفی این است که یک تیم طراحی وب سایت از فردی که در زمینه کاربری تجربه دارد استفاده کند تا بتواند کاربرد های اصلی را برای سایت ایجاد کند.

مثلا تیمی در طراحی سایت در قسمت های پایه بسیار خوب عمل کند اما نتواند در بخش های کاربردی بخوبی عمل کند و در مقابل تیمی در بخش های پایه ضعیف عمل کند و فردی را در اختیار بگیرد تا روی بخش های کاربردی عمل کند میتواند وب سایت را موفق گرداند.

در زیر نموداری را مشاهده میکنید از صفحه اول ۵۱ وب سایتی است که ورد بررسی قرار دادیم که نمایانگر امتیازات کاربردی مختلفی میباشد.

 

 

طراحی یک سایت با کیفیت

همین طور که نمودار نشان میدهد عالی بودن یا ضعیف بودن صفحه اول وب سایت هیچ ارتباطی به کیفیت سایر بخش های سایت ندارد این به این معنا است که طراحی وب سایت ها هنوز به بالاترین سطح خود نرسیده اند.
تجربه خوب بودن کاربری نیاز به یک نگرش کلی دارد
دلیل خاصی در به کاربردن”تجربه کاربری” برای هر چیزی که با آن مرتبط است وجود دارد. این که بخواهیم برای بخشی از سایت طراحی خوب استفاده کنیم اصلا کافی نیست چون اگر طراحی صفحه اول سایت ما نا مناسب باشد کاربری که وارد سایت میشود و با صفحه اول مواجه میگردد بادون اینکه بخواهد در سایت ما جستجویی بکند از سایت خارج میشود.به خاطر بسپارید اگر تنها جزئی از کاردی بودن سایت دچار آسیب شود تجربه کاربری دچار اختلال میشود.
حال با این سوال مواجه هستیم که چگونه میتوانیم از کیفیت تجربه کاربری باخبر شویم؟
شما نیاز دارید تا از سایت خود یک دید کلی در رابطه با کاربردی بودن سایت داشته باشید و این دید کلی باید از ناحیه کاربران باشد. پس باید سایت خود را متمرکز بر کاربران و مخاطبانتان بسازید.
مشتری ها و کاربرانی هستند که با ما تماس میگیرند و درباره یک عامل در طراحی سایت خود با ما مشورت میکنند .مثلا آنها میخواهند ساختار اطلاعاتی یا جستجوی سیات خود را بهتر کنند.این موارد جزو بخش های اصلی سایت هستند اما امکان دارد عدم وجود این دو بخش  باعث کاهش ارزش تجاری و از دست رفتن آن شود اما نمیتوان به طور قطع در باره این موضوع صحبت کرد تنها راه فهمیدن این موضوع این است که از قواعد و اصول پیروی کنیم و تجربه کاربری را ارزیابی کنیم.
نباید فقط روی تجربه کاربری در سایت خود تمرکز کنید باید به تمام اجزاء سایت خود توجه کنید تا موفقیت حاصل شود.